  • 1. Data: 2004-12-09 11:25:28
    Temat: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    Bardzo jest potrzebny PRAWNIK!

    Czy w świetle Ustawy można odmówić przyjęcia sprzętu do reklamacji kiedy
    brakuje jego elementów (np instrukcji, pudełka, steroników, jakiegoś innego
    OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy
    prawnej.

    Proszę o odpowiedź jakiegoś PRAWNIKA.

    pzdr
    topjes

  • 2. Data: 2004-12-09 13:47:07
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    topjes napisał(a):
> [...]
    > OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy

    może spróbuj na pl.misc.konsumenci
    nn

  • 3. Data: 2004-12-09 13:54:00
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    innego
    > OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy

    Ja nie jestem prawnikiem, ale dobrze ci doradze - przy kazdym wiekszym (a
    moze i mniejszym tez) urzedzie gminy / miasta itd. jest miejski rzecznik
    konsumentow. Zadzwon do swojego urzedu miasta i zapytaj o telefon do niego.
    Pogadaj czy i w jakich sytuacjach niekompletnosc moze byc podstawa do braku
    uznania roszczen.

    Inna instytucja ktora pomaga bezplatnie jest Panstwowa Inspekcja Handlowa.
    Tez mozna do nich zadzwonic i poprosic o rade. Ale ich inspektoraty sa
    zwykle tylko w duzych miastach wojewodzkich. Zadzwon do najblizszego.

    Generalnie _wydaje_ mi sie, ze sprawa sie komplikuje. Sadze, ze jesli w
    ramach ustawy domagasz sie naprawy lub wymiany, to wowczas kompletnosc ma
    mniejsze znaczenie, pod warunkiem, ze mozna wymienic lub naprawic tylko ta
    jedna czesc bez reszty. Jesli zas wymiana lub naprawa nie bylaby mozliwa, to
    mozna sie zastanawiac czy sprzedawca musi czy tylko moze obnizyc cene i
    zwrocic mniej niz zaplaciles potracajac koszty tych wszystkich dolaczonych
    rzeczy. Zreszta pozostaje jeszcze kwestia jak wiele moze potracic, bo bez
    sterownikow, pudelka itd. w zasadzie jesli mu sie uda sprzeda dana karte za
    grosze (np. po powrocie z dlugiej naprawy).

    Jednak nawet przy naprawie sprzedawca moze argumentowac, poniekad troche
    slusznie, ze brak np. instrukcji z danymi konfiguracji karty, utrudnia badz
    uniemozliwia sprawdzenie poprawnego funkcjonowania, a brak oryginalnego
    pudelka zwieksza ryzyko uszkodzenia przedmiotu przy transporcie do serwisu.

    Stad uderz do rzecznika konsumentow, a jeszcze lepiej pogadaj np. z dwoma,
    bo tu odpowiedz pewnie nie jest prosta.

  • 4. Data: 2004-12-09 15:27:48
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "gosc" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ja nie jestem prawnikiem, ale dobrze ci doradze - przy kazdym wiekszym (a
    > moze i mniejszym tez) urzedzie gminy / miasta itd. jest miejski rzecznik
    > konsumentow.
    rzecznik jest POWIATOWY!!

    p.
    W,

  • 5. Data: 2004-12-09 15:41:06
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "topjes" <n...@d...rady> napisał w wiadomości
> [...]
    innego
    > OSOBNEGO elementu - np pilota do TV)? Moim zdaniem nie ma takiej podstawy

    Zależy z jakiego tytułu - w przypadku gwarancji wszystko zależy od umowy
    gwarancyjnej
    W przypadku odpowiedzialnosci sprzedawcy sprzedawca nie ma prawa żądać
    pudełka, instrukcji, ani żadnych innych przynależności rzeczy. Umowa
    sprzedaży konsumenckiej została zawarta, wykonana, własność przeniesiona.
    Kupujący zgłasza roszczenie o przywrócenie do stanu zgodnego z umową (art.8
    ust.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej), poprzez:
    - nieodplatna naprawe
    albo
    - wymiane na nowy

    o ile przy wymianie towaru na nowy jest sprawą dyskusyjną (czy wymiana
    oznacza wymianę towaru wraz z przynależnościami), to w przypadku naprawy
    roszczenie nie obejmuje przynależności, tak więc przynosisz do sprzedawcy
    to, co jest z umową niezgodne (na pewno nie instrukcję ani nie pudełko).
    Oczywiście, jeżeli zdarzy się tak, że zepsuje sie np. odbiornik od pilota,
    to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
    nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)
    (oczywiscie przy naprawie)

    przy wymianie na nowy sprawa dyskusyjna.

    p.
    W.,

  • 6. Data: 2004-12-09 15:57:45
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "Wirtualna" <W...@w...pl.com> wrote in message
> [...]
    > to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
    > nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)

    Dzięki - tak też uważałem.

    pzdr
    topjes

  • 7. Data: 2004-12-09 19:13:23
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wirtualna wrote:
    > rzecznik jest POWIATOWY!!

    albo miejski...
    ale rzeczywiście w powiecie

    KG

  • 8. Data: 2004-12-09 22:30:10
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    Użytkownik Wirtualna napisał:

    > W przypadku odpowiedzialnosci sprzedawcy sprzedawca nie ma prawa żądać
    > pudełka, instrukcji, ani żadnych innych przynależności rzeczy.

    pilot TV nie jest przynalezna rzecza, jest elementem obiektu
    sprzedanego. To juz roznica. Co do instrukcji to inna sprawa bo jej sie
    nie wymienia. Opakowanie musi byc przy wymianie takze, przy naprawie nie
    jest konieczne choc i tu mozna dyskutowac (jak transporotwac duze i
    delikatne urzadzenia bez fabrycznego oryginalnego opakowania)

> [...]
    > ust.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej), poprzez:

    jesli towar zakupiony sklada sie z kilku elementow to wymieniana jest
    calosc. Jesli nie dziala TV a klient nie dostarczyl pilota, to po
    wydaniu TV nowego, nie koniecznie ten sam pilot musi dzialac, a wiadomo
    ze wymieniony nie zostanie mu takze na nowy pilot.
    Co do naprawy (usuniecia niezgodnosci) to kwestia juz dogadania, bo
    jesli klient chce by sprzedawca doprowadzil sprzet do zgodnosci to pilot
    juz nie jest potrzebny.

    > o ile przy wymianie towaru na nowy jest sprawą dyskusyjną (czy wymiana
    > oznacza wymianę towaru wraz z przynależnościami),

    zalezy od towaru, ale tak. Wymienia sie caly komplet ktory byl
    zakupiony, no chyba ze nie jest to niezbedne, i nie jest wymagane przez
    klienta. Wiadomo ze jak by np nie dzialal pilot, to klient nie musi
    domagac sie wymiany takze telewiozora, ale jesli pilot dziala tylko z
    jedna sztuka TV to musi byc wymieniony komplet.
    Tak czy siak tak jak przy rekojmi, dostarcza sie komplet do reklamacji,
    chyba ze sprzedawca stwierdzi ze nie jest to konieczne.
    Tak to wyglada praktycznie.

> [...]
    > to niezbedny bedzie pilot, aby naprawe skutecznie przeprowadzic, lecz nikt
    > nie ma prawa od ciebie zadac pudelka, gwarancji ani instrukcji)

    przy wymianie jak najbardziej powyzsze przedmioty sa wymagane.
    Czyli z tym co mowisz, klient oddajacy niekompletny sprzed z tytulu
    niezgodnosci, nie bedzie mial prawa domagac sie wymiany na nowy, tylko
    jedynie naprawy ktora usunie ta niezgodnosc (no chyba ze umowi sie ze
    sprzedawca tak, ze w razie wymiany doniesie brakujace elementy).

    > przy wymianie na nowy sprawa dyskusyjna.

    no raczej wola sprzedawcy w tym wypadku, bo jak nie bedzie chcial to nie
    trzeba, ale jak zechce to musi byc komplet.

  • 9. Data: 2004-12-10 04:27:59
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    fi5h wrote:
    > pilot TV nie jest przynalezna rzecza, jest elementem obiektu
    > sprzedanego. To juz roznica. Co do instrukcji to inna sprawa bo jej sie
    > nie wymienia. Opakowanie musi byc przy wymianie takze,

    A twierdzisz tak na podstawie?
    Pytanie pomocnicze - w jakim czasie od zakupu można teoretycznie uzyskać
    wymianę rzeczy i czy kupujący powinien przez ten czas przechowywać
    opakowanie?

    KG

  • 10. Data: 2004-12-10 06:56:10
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    Użytkownik kam napisał:

    > A twierdzisz tak na podstawie?
    > Pytanie pomocnicze - w jakim czasie od zakupu można teoretycznie uzyskać
    > wymianę rzeczy i czy kupujący powinien przez ten czas przechowywać
    > opakowanie?

    to zalezy od roszczenia.
    Jesli chodzi o gwarancje to przez caly okres gwarancyjny. Jesli chodzi o
    niezgodnosc 2 lata (w extremalnych wypadkach wiecej) to tak jak
    wczesniej pisalem sprawa do dyskusji.
    Jesli np. sprzedaje zarowke i klient dostaje zarowke w opakowaniu to
    wiadomo ze nie wymagam od niego opakowania tylko poprostu dam mu zarowke
    nawet i bez opakowania przy wymianie.
    Sprawa komplikuje sie czasem przy wymianie innych sprzetow takich jak
    telewizorki gdzie opakowania sa numerowane choc i to jest do
    przeskoczenia bo da sie to zalatwic. Jednak glupota jest niedostarczenie
    np opakowania od TV bo przeciez w przypadku wymiany klient nie chce
    chyba dostac nowego TV bez opakowania, a potem miec problemy z jego
    serwisowaniem na podstawie gwarancji gdzie czasem numery seryjne
    opakowania i sprzetu musza sie zgadzac. Tu nie chodzi o ustawe a chodzi
    o czysto logiczny aspekt serwisowania i zabezpieczenia sprzetu. Dlatego
    tez jest to sprawa do dyskusji.

    Tak samo moge zapytac co jesli klient przyniesie do reklamacji z
    niezgodnosci TV bez opakowania, caly obdrapany i uwalony farba i
    tynkiem, bo TV ogladali sobie robotnicy na budowie, i teraz chca go
    wymienic bo to a tamto.

    A co jesli oddajesz TV do reklamacji bez opakowania a on w koncu wymaga
    transportu do autoryzowanego serwisu. Sprzedawca nie jest przeciez
    zmuszony do tego by trzymac opakowania do kazdego sprzedawanego zakupu.

    --
    fi5h