  • 1. Data: 2006-06-21 18:29:45
    Temat: Czy gazeta moze zamiescic moje nazwisko w artykule mimo, ze sie na to nie zgadzam?
    Od: "adam" <r...@p...onet.pl>

    Dziennikarz gazety rozmawial z ludzmi. Nastepnie zaproponowal, ze umiesci w
    artykule taki tekst: pan Kowalski powiedzial to i to. Czy jesli pan Kowalski
    zlozy w redakcji pisemne oswiadczenie, ze nie zgadza sie na umieszczanie jego
    nazwiska w tym artykule ani powolywania sie na nie ani tez uzywania jego
    inicjalow, to redakcja moze mimo to zamiescic nazwisko Kowalskiego w tym artykule?

  • 2. Data: 2006-06-21 20:11:09
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    adam napisał(a):
> [...]
    > inicjalow, to redakcja moze mimo to zamiescic nazwisko Kowalskiego w tym artykule?

    oczywiście że może, pod warunkiem, że Kowalski rzeczywiście to
    powiedział ;-)

    M.

  • 3. Data: 2006-06-21 20:19:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Maciej Bebenek [###m...@t...waw.pl.###] napisał:
    > oczywiście że może, pod warunkiem, że Kowalski rzeczywiście to
    > powiedział ;-)

    Nie całkiem i nie do końca.

    Z art. 15.2.1 prawa prasowego wynika, że jeśli osoba udzielająca
    informację dziennikarzowi zastrzeże swoje dane do jego wiadomości, to
    nie ma on prawa ujawnić tego nazwiska. Tak więc pisemne oświadczenie
    skierowane do redakcji sprawę ostatecznie zamyka i dziennikarz nie ma
    prawa opublikować nazwiska informatora.

  • 4. Data: 2006-06-21 20:44:01
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > nie ma on prawa ujawnić tego nazwiska. Tak więc pisemne oświadczenie
    > skierowane do redakcji sprawę ostatecznie zamyka i dziennikarz nie ma

    chyba ze jest osobą publiczną.

  • 5. Data: 2006-06-21 20:49:36
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > nie ma on prawa ujawnić tego nazwiska. Tak więc pisemne oświadczenie
    > skierowane do redakcji sprawę ostatecznie zamyka i dziennikarz nie ma

    Absolutnie nie masz racji. Prawo do tajemnicy dziennikarskiej (którą
    zresztą właśnie kolejny rząd próbuje obalić) nie dotyczy przypadku, że w
    zebraniu/manifestacji wziął udział Kowalski i powiedział, że nie zgadza
    się z polityką partii i rządu :-)

    Ogólnie rzecz mówiąc, jeżeli delikwent nie zgadza się na zacytowanie
    swoich słów, można użyć mowy zależnej, byleby nie przekręcić faktów, co
    niestety, często się zdarza.

    A art. 15 i dalsze konsekwencje, włącznie z KPK to już inna bajka...

    M.

  • 6. Data: 2006-06-21 22:07:00
    Od: "adam" <r...@p...onet.pl>

    Uscislajac. Kowalski nie jest osoba publiczna, jest osoba prywatna.
    Dla przykladu. Dziennikarz zamierza napisac tak: "Kowalski wskazuje na
    nastepujace rozwiazania danego problemu."
    Rzecz w tym, ze Kowalski nie przyznaje sie do tego wskazywania. Wobec tego
    sklada oswiadczenie zeby nie umieszczac jego nazwiska w artykule. Nadmieniam, ze
    Kowalski nigdzie publicznie nie wystepowal. Rozmawial jedynie z dziennikarzem w
    4 oczy.
    Czy gazeta ma obowiazek nie zamiescic nazwiska Kowalskiego?

  • 7. Data: 2006-06-21 22:32:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    że w
    > zebraniu/manifestacji wziął udział Kowalski i powiedział, że nie

    Z czego wnosisz, że to było zebranie publiczne? Bo w poście
    początkowym autor napisał, że dziennikarz rozmawiał z wieloma osobami.
    Nie wynika z tego, że czynił to podczas jakiegoś tam zebrania.
    Zasadniczo mógł przecież chodzić od osoby do osoby. Nawet rozmawiać z
    nimi w domu.

    Ja nie wnoszę pretensji do opublikowania zsamej wypowiedzi, tylko
    uważa, że wobec zastrzeżenia przez osobę wypowiadającą swoich danych
    dziennikarz nie ma prawa podać jego imienia i nazwiska.

    > Ogólnie rzecz mówiąc, jeżeli delikwent nie zgadza się na zacytowanie
    > swoich słów, można użyć mowy zależnej, byleby nie przekręcić faktów,
    co
    > niestety, często się zdarza.

    Z tym się oczywiście zgodzę. Bez podawania jego danych osobowych
    można.

  • 8. Data: 2006-06-21 22:44:14
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    adam napisał(a):
> [...]
    > 4 oczy.
    > Czy gazeta ma obowiazek nie zamiescic nazwiska Kowalskiego?

    W takim przypadku masz rację i nieistotne jest czy jest osobą publiczną
    czy nie. Natomiast jeżeli Kowalski opowiedział o swoim pomyśle innym
    osobom i dziennikarz o tym wie (może udowodnić), art. 15 i 16 PP nie ma
    zastosowania. Zwyczajowo w przypadku sprzeciwu dziennikarz nie powinien
    nawet w takim przypadku podawać nazwiska. Jednak nie jest to jego
    obowiązkiem.

    M.

  • 9. Data: 2006-06-21 22:58:47
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Nie wynika z tego, że czynił to podczas jakiegoś tam zebrania.
    > Zasadniczo mógł przecież chodzić od osoby do osoby. Nawet rozmawiać z

    Jakoś tak mi się to odczytało ;-) Co do meritum:
    art. 15 PP ma na celu ochronę źródeł informacji, z odpowiedzialnością
    karną włącznie. Jedynym wyłączeniem są przestępstwa z art. 25 KK. Stąd
    wszelkie próby "zwolnienia dziennikarzy z tajemnicy dziennikarskiej"
    które - na szczęście - sporadycznie serwują nam polskie sądy są z reguły
    nieskuteczne.

    Moim zdaniem, art. 15 i 16 PP należy czytać łącznie. Czyli informacja
    przekazana przez informatora musi posiadać chociażby cechy wyłączności,
    znanej tylko informatorowi. Jeżeli chcę napisać, że Kwiatkowski brał
    udział np. w zebraniu gminnej spółdzielni Samopomoc Chłopska i coś tam
    mówił, to mimo jego sprzeciwu tekst taki mogę opublikować. Wszelkie
    wyłączenia są zawarte w art. 14pp. Jednym z najważniejszych jest sfera
    prywatna. Sądzę, że w tym przypadku nie ma o tym mowy, ale oczywiście
    mogę się mylić.

> [...]
    > co
    >
    > Z tym się oczywiście zgodzę. Bez podawania jego danych osobowych

    Jeżeli delikwent spotyka się z dziennikarzem prasowym i udziela
    wypowiedzi, to musi założyć, że coś z tego może pojawić się w druku.
    Chyba że został przez dziennikarza wprowadzony w błąd, czego też nie
    można wykluczyć.

    M.

  • 10. Data: 2006-06-22 00:11:14
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 21 cze o godzinie 22:19, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie całkiem i nie do końca.
    >
    > Z art. 15.2.1 prawa prasowego wynika, że jeśli osoba udzielająca
    > informację dziennikarzowi zastrzeże swoje dane do jego wiadomości

    Ale tutaj jest wiele osób udzielających informacji nt Kowalskiego i to one
    są źródłem informacji a nie sam Kowalski.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany