  • 1. Data: 2007-09-05 14:53:43
    Temat: Czas pracy w podróży służbowej
    Od: "krzychol" <k...@n...pl>

    Witam

    Proszę o pomoc w rozwiązniu następującego problemu:
    czy jeżeli jestem delegowany w podróż służbową samochodem służbowym i
    podczas podróży pełnię obowiązki kierowcy tegoż samochodu, to należy mi się
    za to wynagrodzenie, czy też nie?
    Jestem zatrudniony na stałe na umowę o pracę - jako projektant, nie
    kierowca. Obowiązek kierowania pojazdami nie jest zawarty w sposób jawny w
    mojej umowie o pracę. Kierowanie pojazdem nie jest ani jedynym, ani głównym
    celem podróży.
    Wg mnie kierowanie pojazdem jest pracą na rzecz przedsiębiorcy świadczoną
    podczas podróży służbowej. Moja kadrowa stoi na stanowisku, że jest to po
    prostu odbywanie podróży, które poza nominalnymi godzinami pracy nie jest
    wynagradzane. Kto ma rację? Na co się można powołać?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-09-05 20:36:54
    Temat: Re: Czas pracy w podróży służbowej
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fbmg1f$705$1@atlantis.news.tpi.pl krzychol
    <k...@n...pl> pisze:

> [...]
    > prostu odbywanie podróży, które poza nominalnymi godzinami pracy nie jest
    > wynagradzane. Kto ma rację? Na co się można powołać?
    Może byc różnie.
    Art. 22 §1 KP wyraźnie stwierdza, że stosunek pracy obejmuje wykonywanie
    pracy określonego rodzaju. Twierdzisz, że w umowie nic nie masz o pełnieniu
    funkcji kierowcy, nawet własnego. ;))
    Istnieje jednak coś takiego, jak zakres obowiązków. Tam często umieszczone
    jest "wykonywanie innych poleceń przełożonych". Tyle, że polecenia te muszą
    być związane z charakterem wykonywanej pracy (tu przydatny art. 29 KP) i
    kwalifikacjami.
    Kwalifikacje zapewne masz (prawko).
    Jeśli otrzymałeś (i przyjąłeś) jako narzędzie pracy auto służbowe, to
    zapewne charakter pracy wymaga jego używania, jak sądzę - poprzez jego
    prowadzenie. I wówczas IMOpracodawca ma rację.
    Ale jeśli nic takiego nie miało miejsca i po prostu pracodawca chce cię
    incydentalnie wysłać w podróż służbową dając ci na ten raz auto to możesz
    odmówić lub zgodzić się za dodatkowym wynagrodzeniem.
    Tak czy inaczej uwaga na:
    - stan pojazdu
    - ubezpieczenia
    - zapisy dotyczące odpowiedzialności materialnej.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-09-05 21:57:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Sep 2007, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:fbmg1f$705$1@atlantis.news.tpi.pl krzychol

    [...]
> [...]
    > charakter pracy wymaga jego używania, jak sądzę - poprzez jego prowadzenie.

    Moment, moment.
    W czym ma rację?
    Jak pracodawca mu *każe być kierowcą*, no to powinien zapłacić za
    wykonywanie obowiązku służbowego, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-05 22:08:05
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709052355510.2304@athlon64 Gotfryd Smolik
    news <s...@s...com.pl> pisze:

    > Moment, moment.
    > W czym ma rację?
    > Jak pracodawca mu *każe być kierowcą*, no to powinien zapłacić za
    > wykonywanie obowiązku służbowego, prawda?
    Oczywiście. Nazywa się to wynagrodzenie.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-09-06 10:19:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Sep 2007, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709052355510.2304@athlon64 Gotfryd Smolik

    > Oczywiście. Nazywa się to wynagrodzenie.

    Oczywiście.
    I oczywiście chodzi o ustalenie czasu pracy podczas wykonywania tego
    obowiązku służbowego - bo owo wynagrodzenie od tego zależy.
    Chyba nie chcesz powiedzieć, że za czas prowadzenia pojazdów kierowcom
    płaci się kwotę nazywaną "dietą" - bez wynagrodzenia? ;)
    A jak rozumiem taka była teza pracodawcy, którą określasz mianem
    "racji" :]

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-09-06 11:39:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709061216000.664@athlon64 Gotfryd Smolik
    news <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]
    > Chyba nie chcesz powiedzieć, że za czas prowadzenia pojazdów kierowcom
    > płaci się kwotę nazywaną "dietą" - bez wynagrodzenia? ;)
    Widzę to tak.
    Jeśli wątkosprawca zostałby wysłany w podróż służbową np. pociągiem, to za
    czas podróży nie ma wynagrodzenia.
    Jeśli zatrudniająć się otrzymał samochód służbowy w celu wykonywania
    obowiązków pracowniczych (np. dojazdów do klientów), jako narzędzie pracy,
    to prowadzenie auta jest częścią obowiązków służbowych i za to ma pensję.
    Ale jeśli jego charakter pracy polega na tym, że siedzi w biurze, a tu nagle
    każą mu brać służbowe auto i gdzieś jechać - to "robienie za kierowcę" nie
    jest jego obowiązkiem służbowym i IMO ma prawo za to żądać zapłaty albo
    niech go wyślą pociągiem lub samolotem. Będzie mógł sobie poczytać po
    drodze.

    --
    Jotte