  • 1. Data: 2007-03-10 09:43:50
    Temat: Co ze sprzętem po wypłacie odszkodowania, który się odnalazł
    Od: "Omni" <o...@w...pl>

    Ciekawi mnie taka sprawa:

    Mam ubezpieczony jakiś sprzęt w firmie, kradną mi go, dostaję kasę z
    ubezpieczenia no i potem powiedzmy policja bądź ja znajduje sprawcę i
    sprzęt wraca do mnie.

    Czy taką kasę z ubezpieczenia muszę oddać? Jak to wygląda w praktyce?

  • 2. Data: 2007-03-10 10:11:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Omni" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    Właścicielem sprzętu jest firma ubezpieczeniowa. Możesz go od niej odkupić.

  • 3. Data: 2007-03-10 10:32:14
    Od: "Omni" <o...@w...pl>

    > Właścicielem sprzętu jest firma ubezpieczeniowa. Możesz go od niej
    > odkupić.

    No tak, ale wypłacono mi połowę wartości sprzętu, więc chyba nie do końca.

  • 4. Data: 2007-03-10 10:47:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No tak, ale wypłacono mi połowę wartości sprzętu, więc chyba nie do końca.

    A czemu połowę? Może miał taką wartość?

  • 5. Data: 2007-03-10 21:06:54
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 10 marca 2007 11:47
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <esu2gf$l78$1@inews.gazeta.pl>):

    > A czemu połowę? Może miał taką wartość?

    Wartość jest rzeczą względną. Mój laptop jest z leksza zajechany. Więc
    pewnie nie jest wart ceny nowego, gdyby wyceniać do sprzedaży. Ale jak bym
    go stracił, to bym musiał kupić nowy, co by mnie uderzyło po kieszeni tyle,
    ile nowy. Więc z jednej strony jest on wart tyle co nowy, a z drugiej
    połowę z tego... :)

    --
    Jego Ponurość Tristan
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

  • 6. Data: 2007-03-10 21:38:24
    Od: jimmij <j...@j...jj>

    Tristan <n...@s...pl> writes:

    > Wartość jest rzeczą względną. Mój laptop jest z leksza zajechany. Więc
    > pewnie nie jest wart ceny nowego, gdyby wyceniać do sprzedaży. Ale jak bym
    > go stracił, to bym musiał kupić nowy

    Dlaczego musiałbyś kupić *nowy*?

    --
    jimmij

  • 7. Data: 2007-03-10 21:39:11
    Od: jimmij <j...@j...jj>

  • 8. Data: 2007-03-11 13:30:42
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 10 marca 2007 22:38
    (autor jimmij
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <r...@j...jj>):

    > Dlaczego musiałbyś kupić *nowy*?

    Z wielu powodów:

    a) niekoniecznie taki jak mój jest do dostania od ręki, a biznes musi iść
    b) używany oznacza wiele ryzyka
    c) używany przez kogoś może wzbudzać obrzydzenie

  • 9. Data: 2007-03-11 16:43:34
    Od: "Omni" <o...@w...pl>

    > A czemu połowę? Może miał taką wartość?

    Sprzęt został skradziony z samochodu, który stał w miejscu niestrzeżonym i
    takie były warunki umowy ubezpieczenia, więc chyba nie do końca jest tak, że
    to ubezpieczyciel jest teraz właścicielem.

  • 10. Data: 2007-03-11 18:11:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Sprzęt został skradziony z samochodu, który stał w miejscu niestrzeżonym i
    > takie były warunki umowy ubezpieczenia, więc chyba nie do końca jest tak, że
    > to ubezpieczyciel jest teraz właścicielem.

    O ile nie ma czegoś w polisie albo innych warunkach do niej, to zastosowanie
    będzie miał art. 828 kc:

    Jeżeli nie umówiono się inaczej, z dniem zapłaty odszkodowania przez zakład
    ubezpieczeń roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej
    odpowiedzialnej za szkodę przechodzi z mocy prawa na zakład ubezpieczeń do
    wysokości zapłaconego odszkodowania. Jeżeli zakład pokrył tylko część szkody,
    ubezpieczającemu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia
    przed roszczeniem zakładu ubezpieczeń.

    A zatem w opisywanej sytuacji gdyby znaleziono sprawcę to:

    Pokrzywdzonemu będzie przysługiwało w pierwszej kolejności do niego roszczenie o
    pozostałą cześć kwoty. Potem swojego odszkodowania może dochodzić
    ubezpieczyciel. Nie znalazłem przepisu na przeniesienie własności skradzionej
    rzeczy na ubezpieczyciela, choć z tego co wiem tak to działa w praktyce. Więc
    może jest w warunkach ubezpieczenie, a może w jakiejś innej ustawie (w ustawie o
    działalności ubezpieczeniowej nie znalazłem).

    Ale nawet, jeśli nie ma, to Zakład Ubezpieczeń będzie w ostateczności miał do
    poszkodowanego roszczenie o zwrot wypłaconego odszkodowania z tytułu
    bezpodstawnego wzbogacenia (oczywiście z ograniczeniami wynikającymi z tej
    instytucji).