    From: "jh" <j...@r...kielce.com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: [Budowlane] Zerwanie umowy przez Wykonawce a kontynuacja
    Date: Mon, 26 Jun 2006 12:57:17 +0200

    Buduję dom, podpisałem dosyć szczegółową umowę z Wykonawcą na kompletne
    wykonanie budowy "pod klucz". Załącznik do umowy zawiera wyłączenia, czyli z
    czego np. zrezygnowałem, standardy wykończenia itd. Wykonawca naruszył całą
    masę punktów tej umowy, w tym "drobnych" typu brak zabezpieczenia placu
    budowy - całodobowego, do czego się zobowiązał w tejże umowie, ignorowanie
    poleceń kierownika budowy, po te grubsze, czyli niewykonanie zgodnie z
    projektem np. izolacji poziomej na ławach, samowolną przerwę w pracach
    budowlanych trwającą już blisko dwa tygodnie (zgodnie z zapisem w umowie
    wystarczyło 7, aby uznać umowę za zerwaną z winy wykonawcy), trzykrotne nie
    stawienie się do odbioru etapów, no i masa innych. Na początku czerwca
    wykonawca zgłosił dwa etapy robót do odbioru, z czego jeden spóźniony blisko
    o miesiąc, a drugi niekompletny. Kierownik budowy wpisał do dziennika, że
    drugi etap nie jest ukonczony, ale wykonawca to zignorował. Odmówił
    przyjęcia dwóch pism wysłanych poleconym, o trzecim - czy przyjął pewnie
    dowiem się jutro. Dziś dodzwoniłem się do niego - oczywiście z innego
    telefonu, bo mojego nie odbiera i przypomniałem, że wieczorem po raz trzeci
    umawiam się z nim na odbiór wymienionych etapów, na co on, że nie zjawi się,
    natomiast jutro może odebrać inwentaryzację i że zrywa umowę, kompletnie
    ignorując masę zarzutów.
    Pomijając kwestie kar finansowych, które z tego tytułu ponosi wykonawca mam
    pytanie dotyczące dalszej budowy. Prawdopodobnie sprawa skończy się w
    sądzie, a zanim sąd rozpatrzy tę sprawy to pewnie trochę potrwa. Chciałbym
    kontynuować budowę. No i tu moje pytanie - jak to zrobić - czy wystarczy
    powołanie jakiegoś rzeczoznawcy, który jednoznacznie określi stan "na dziś",
    co wykonano, czego nie, oraz wyceni wartość napraw, które ewentualnie
    musiałbym wykonać (np. rozplantowanie ziemi, którą wykonawca po prostu
    zwalił za budynkiem i olal sprawę)? Jak to wygląda od strony prawnej?

    Jacek