    From: "Frykow" <f...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Brak mozliwosci realizacji umowy a zwrot zaliczki
    Date: 24 Jan 2007 10:09:09 -0800

    Hej,

    Taki sobie problem: podpisałem umowę przedwstępną na kupno gruntu o
    określonej wielkości (napisane jest "około 25arów"), wpłaciłem
    zaliczkę itd.

    Niestety okazało się, że sprzedający z powodów prawnych
    (urzędnicy w gminie) nie może mi sprzedać takiego gruntu, tylko
    trochę mniejszy - tak około 15% mniejszy kawałek ziemi. Mnie to
    jednak nie do końca urządza.

    I teraz pytanie: jeżeli mi nie pasuje nowa wielkość ziemi, to kto
    właściwie zrywa umowę? Ja czy sprzedający?
    Chodzi oczywiście o zwrot zaliczki, w przypadku sprzedającego byłaby
    to jej dwukrotność.

    Najpewniej najprościej byłoby pójść na ugodę, sprzedający oddaje
    jednokrotność zaliczki i rozwiązujemy umowę. Tylko, że ja
    poniosłem też dodatkowe koszty, np. prowizja dla pośrednika, poza
    tym straciłem kupę czasu.

    pozdr
    Frykow