  • 1. Data: 2010-05-29 18:57:20
    Temat: Biegli na rozprawie administracyjnej
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Jakie zasady rządzą powoływaniem biegłych na rozprawie administracyjnej?
    Kto może być takim biegłym , w jakim trybie go się powołuje, jaki wpływ na
    to ma strona?

    W KPA w ogóle mało napisano na temat rozprawy administracyjnej, czy stosuje
    się tu też jakies przepisy KPC?

  • 2. Data: 2010-05-29 22:09:11
    Temat: Re: Biegli na rozprawie administracyjnej
    Od: Jan <j...@w...pl>

    sensor pisze:
    > Jakie zasady rządzą powoływaniem biegłych na rozprawie administracyjnej?
    organ administracji publicznej MOZE powołać sam, lub na wniosek strony.
    > Kto może być takim biegłym , w jakim trybie go się powołuje, jaki wpływ na
    > to ma strona?
    os. fizyczna powołana do udziału w postępowaniu dot. innego podmiotu w
    celu wydania opinii w danej sprawie ze względu na posiadaną wiedzę
    specjalną w tej dziedzinie i jednocześnie ta osoba, która może być
    świadkiem (spełnia warunki).
    Nie może być biegłym ten, co nie może być pracownikiem, czyli art 24 kpa

    > W KPA w ogóle mało napisano na temat rozprawy administracyjnej, czy stosuje
    > się tu też jakies przepisy KPC?

    Organ MUSI powołać biegłego np. art. 130 ust. 2 ustawy o gosp.
    nieruchomościami, przy odszkodowaniach za grunty wywłaszczone.

  • 3. Data: 2010-05-30 07:36:06
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 May 2010 00:09:11 +0200, Jan napisał(a) w wiadomości

    > organ administracji publicznej MOZE powołać sam, lub na wniosek strony.

    Czym to motywować, żeby organ uwzględnił? Czy odmowa powołania biegłego
    przez organ może przysłużyć się stronie w postępowaniu odwoławczym?

    Opisuję to dość naiwnie, przepraszam, ale rozprawa administracyjna to
    pierwsze takie moje doświadczenie.

    Najbardziej dręczy mnie myśl, czy jeśli organ (złożony z urzędników, nie
    prawników) w ocenie strony źle interpretuje jakiś przepis, to czy można
    powołać biegłego, specjalistę w danej dziedzinie prawa, aby wypowiedział
    się, jak ten przepis należy rozumieć?

    Może zawile, ale nie chciałbym tu podawać szczegółów sprawy.

> [...]
    > celu wydania opinii w danej sprawie ze względu na posiadaną wiedzę
    > specjalną w tej dziedzinie i jednocześnie ta osoba, która może być

    Z czego to wynika?

    I ostatnie pytanie: czy przebieg rozprawy administracyjnej jest gdzieś
    sformalizowany, bardziej szczegółowo niż w kpa?

  • 4. Data: 2010-05-30 11:42:36
    Od: Jan <j...@w...pl>

    sensor pisze:
    > Dnia Sun, 30 May 2010 00:09:11 +0200, Jan napisał(a) w wiadomości

    > Czym to motywować, żeby organ uwzględnił?
    Organ sam uznaje, czy powołanie biegłego jest niezbędne. Jak uzasadnisz,
    to pewnie się zgodzi, chyba, że to coś w mniemaniu organu jest już znane
    z innego dowodu. W postępowaniu adm., dowód z przesłuchania świadka, pod
    względem znaczenia dowodowego, plasuje się raczej gdzieś na końcu.
    Większą wagę ma ekspertyza, czy wycena, sporządzona przez biegłego
    (dokument)
    Czy odmowa powołania biegłego
    > przez organ może przysłużyć się stronie w postępowaniu odwoławczym?
    Może, jak udowodnisz, że biegły był niezbędny

> [...]
    > prawników) w ocenie strony źle interpretuje jakiś przepis, to czy można
    > powołać biegłego, specjalistę w danej dziedzinie prawa, aby wypowiedział
    Jeżeli masz obawy, to weź prawnika/specjalistę od prawa adm., lub
    poczekaj na rozstrzygnięcie organu (decyzja/postanowienie) i wtedy się
    odpowiednio odwołasz.

    > Może zawile, ale nie chciałbym tu podawać szczegółów sprawy.

    > Z czego to wynika?
    Z treści komentarzy do kpc i kpa

    > I ostatnie pytanie: czy przebieg rozprawy administracyjnej jest gdzieś
    > sformalizowany, bardziej szczegółowo niż w kpa?
    Czego Ci brakuje w kpa?

  • 5. Data: 2010-05-30 11:50:37
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 May 2010 13:42:36 +0200, Jan napisał(a) w wiadomości

    Dzięki za obszerne wyjaśnienia. Jeszcze jedno:

    > Większą wagę ma ekspertyza, czy wycena, sporządzona przez biegłego
    > (dokument)

    Czy ja mogę wnioskować nazwisko biegłego, do którego fachowości mam
    zaufanie, żeby to on sporządził ekspertyzę? {wiem, zdanie nieco nie po
    polsku, ale już mi się nie chce poprawiać]

    Kto płaci takiemu biegłemu za wykonanie ekspertyzy? Co jeśli biegły jest
    uznanym autorytetem i ma wysokie stawki?

  • 6. Data: 2010-05-30 11:51:27
    Od: Jan <j...@w...pl>

> [...]
    > prawników) w ocenie strony źle interpretuje jakiś przepis, to czy można
    > powołać biegłego, specjalistę w danej dziedzinie prawa, aby wypowiedział

    nie powołuje się biegłych z dziedziny prawa (wyjątek - prawo innego
    kraju) ponieważ uważa się, że organ zna prawo

  • 7. Data: 2010-05-30 11:55:01
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 May 2010 13:51:27 +0200, Jan napisał(a) w wiadomości

    > nie powołuje się biegłych z dziedziny prawa (wyjątek - prawo innego
    > kraju) ponieważ uważa się, że organ zna prawo

    Aha, czyli złą wykładnię można ewentualnie podnosić dopiero w drugiej
    instancji?

  • 8. Data: 2010-05-30 11:58:06
    Od: Jan <j...@w...pl>

    sensor pisze:
> [...]
    > zaufanie, żeby to on sporządził ekspertyzę? {wiem, zdanie nieco nie po
    > polsku, ale już mi się nie chce poprawiać]
    Wnioskować możesz o wszystko.

    > Kto płaci takiemu biegłemu za wykonanie ekspertyzy? Co jeśli biegły jest
    > uznanym autorytetem i ma wysokie stawki?

    Za ekspertyzy sporządzane na wniosek organu płaci organ - SP. Jak
    chcesz, to możesz sam zlecić ekspertyzę. Czy organ to uzna jako dowód,
    to inna rzecz.

  • 9. Data: 2010-05-30 12:10:42
    Od: Jan <j...@w...pl>

    sensor pisze:
    > Dnia Sun, 30 May 2010 13:51:27 +0200, Jan napisał(a) w wiadomości

    > Aha, czyli złą wykładnię można ewentualnie podnosić dopiero w drugiej
    > instancji?
    Nie koniecznie dopiero wtedy. Możesz w postępowaniu I instancji, jako
    strona, przedkładać organowi różne dowody - przytoczyć opinie,
    orzeczenia lub decyzje w podobnych sprawach.

  • 10. Data: 2010-05-30 16:37:22
    Od: " GK" <k...@W...gazeta.pl>

    To może przejść się do prokuratury (umówić się z jakimś młodym prokuratorem w
    rejonie) i złożyć wniosek o udział prokuratora w postępowaniu? Prokuratura
    nie jest tym wnioskiem związana, ale może akurat przewodniczący wydziału ma
    na pieńku z wójtem. :) Bodajże art. 183 par. 1 KPA.

    GK