  • 1. Data: 2002-12-11 16:07:38
    Temat: Bezprawni parkingowi ?
    Od: "Grucha" <g...@k...chip.pl>

    Witam
    Czy moge sie domagac zaswiadczenia/upowaznienia lub innego dokumentu
    zezwalajacego parkingowemu na pobieranie oplaty za parkowanie ?
    Kto takie upowaznienia wydaje ?

    Dodam ze nie chodzi o miejce parkingowe oznaczone jako parking
    strzezony/platny, czy chociazby sam znak parkingu, ale o pobocze drogi na
    ktorym z braku wydzielonego miejsca zatrzymuja sie samochody ludzi idacych
    na gielde odziezowa.

    Z gory dziekuje za odpowiedz

    Pozdrawiam

    Grucha

  • 2. Data: 2002-12-11 19:14:13
    Temat: Re: Bezprawni parkingowi ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Pobocze drogi publicznej należy do drogi publicznej, a więc jest
    publicznie dostępne. Możesz na nim parkować bez opłaty. Pewien wyjątek od
    tej zasady stanowią strefy ograniczonego postoju, ale o tym już dużo tu
    napisano, więc nie będę wracał do tego - moim zdaniem - bubla prawnego.
    Płatne miejsca postojowe powinny być oznaczone odpowiednim znakiem.
    Jeśli tak nie jest, to już stanowi podstawę do niepłacenia, bowiem Ty z
    nikim umowy nie zawierałeś. W mojej opinii taki znak spełnia wymogi surogatu
    oferty. Parkujący w obrębie oznakowanego płatnego parkingu poprzez samo
    zaparkowanie przyjmuje warunki tej oferty i zawiera de facto umowę
    cywilnoprawną z właścicielem na przechowanie pojazdu, ze wszystkimi
    wynikającymi z tego skutkami prawnymi. Tyle, że rzadko umowa ma charakter
    pisemny. Zresztą nie ma takiej potrzeby, albowiem kodeks cywilny przewiduje
    tego typu możliwość przy umowach opiewających do bodaj 2.000 zł.
    Ponadto parkingowy, pomijając powyższe kwestie, powinien wydawać
    pokwitowania za przyjęte opłaty. Powinno zawierać co najmniej nazwę
    właściciela parkingu oraz numer rejestracyjny pojazdu, oczywiście również
    datę i kwotę. Na żądanie płacącego parkingowy ma również obowiązek wydać mu
    fakturę / rachunek / paragon (a nuż będzie chciał wliczyć w koszty?).
    Brak oznakowania płatnego miejsca może wskazywać na bezprawność
    działania parkingowego. Jednak Ty nie masz prawa tego sprawdzać. Możesz
    jednak powiadomić policję, której funkcjonariusze przyjadą na miejsce,
    wylegitymują delikwenta i ostatecznie wyjaśnią, czy ma on jakikolwiek tytuł
    prawny do pobierania opłaty. Jeśli opłatę pobiera bezprawnie, to popełnia
    przestępstwo oszustwa (art. 286 kk) i to bez względu na kwotę - 10 gr, to
    też przestępstwo.
    O wiele prostsza sprawa jest z odmową wydania pokwitowania. Zgodnie
    z prawem cywilnym dłużnik ma prawo powstrzymać się od uregulowania długu, o
    ile wierzyciel odmawia wydania pokwitowania. Zresztą odmowa wystawienia
    rachunku stanowi przestępstwo z kodeksu karnego-skarbowego. Masz tu do
    wyboru dwie drogi. Albo odmówić zapłaty parkingowemu, oświadczając, że
    zapłacisz, jak prześle Ci fakturę na taki to a taki adres (z kodeksu
    cywilnego), albo po prostu złożyć na gościa zawiadomienie, że odmówił
    wystawienia faktury (rachunku).
    Jednak, czy na pewno jest to pobocze, a nie czyjaś prywatna działka?
    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 3. Data: 2002-12-12 11:42:07
    Od: "Grucha" <g...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:at832d$9bu$3@news.tpi.pl...

    > Pobocze drogi publicznej należy do drogi publicznej, a więc jest
    > publicznie dostępne. Możesz na nim parkować bez opłaty.

    [ciach]

> [...]
    > zapłacisz, jak prześle Ci fakturę na taki to a taki adres (z kodeksu
    > cywilnego), albo po prostu złożyć na gościa zawiadomienie, że odmówił

    Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz, uscislajac metodyke wykrywania oszostow:
    - pytam jaka jest podstawa zadania oplaty, ewentualnie zawiadamiam policje
    w celu wyjasnienia czy ma prawo ja pobierac,
    - zadam od parkingowego faktury, w przypadku odmowy jej wystawienia "olewam
    go" lub zglaszam policji.

    > Jednak, czy na pewno jest to pobocze, a nie czyjaś prywatna działka?

    O ile mi wiadomo w tym przypadku i tak wlasciciel musialby miec
    zarejestrowana dzialalnosc i wystawiac wszelkie pokwitowania i faktury,
    prawda ?

    Pozdrawiam - Konrad

  • 4. Data: 2002-12-13 21:13:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    > w celu wyjasnienia czy ma prawo ja pobierac,
    > - zadam od parkingowego faktury, w przypadku odmowy jej wystawienia

    Zgadza się. Nie zapomnij mu podać danych do tej fatury, bo Cię posądzi o
    oszustwo.

    > O ile mi wiadomo w tym przypadku i tak wlasciciel musialby miec
    > zarejestrowana dzialalnosc i wystawiac wszelkie pokwitowania i faktury,
    > prawda ?

    Generalnie tak. Ale ty ni masz prawa tego kontrolować. Może to sprawdzić
    policja.