    From: "Grucha" <g...@k...chip.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bezprawni parkingowi ?
    Date: Thu, 12 Dec 2002 12:42:07 +0100

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:at832d$9bu$3@news.tpi.pl...

    > Pobocze drogi publicznej należy do drogi publicznej, a więc jest
    > publicznie dostępne. Możesz na nim parkować bez opłaty.

    [ciach]

    > działania parkingowego. Jednak Ty nie masz prawa tego sprawdzać. Możesz
    > jednak powiadomić policję, której funkcjonariusze przyjadą na miejsce,
    > wylegitymują delikwenta i ostatecznie wyjaśnią, czy ma on jakikolwiek
    tytuł
    > prawny do pobierania opłaty. Jeśli opłatę pobiera bezprawnie, to popełnia
    > przestępstwo oszustwa (art. 286 kk) i to bez względu na kwotę - 10 gr, to
    > też przestępstwo.
    > O wiele prostsza sprawa jest z odmową wydania pokwitowania.
    Zgodnie
    > z prawem cywilnym dłużnik ma prawo powstrzymać się od uregulowania długu,
    > ile wierzyciel odmawia wydania pokwitowania. Zresztą odmowa wystawienia
    > rachunku stanowi przestępstwo z kodeksu karnego-skarbowego. Masz tu do
    > wyboru dwie drogi. Albo odmówić zapłaty parkingowemu, oświadczając, że
    > zapłacisz, jak prześle Ci fakturę na taki to a taki adres (z kodeksu
    > cywilnego), albo po prostu złożyć na gościa zawiadomienie, że odmówił
    > wystawienia faktury (rachunku).

    Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz, uscislajac metodyke wykrywania oszostow:
    - pytam jaka jest podstawa zadania oplaty, ewentualnie zawiadamiam policje
    w celu wyjasnienia czy ma prawo ja pobierac,
    - zadam od parkingowego faktury, w przypadku odmowy jej wystawienia "olewam
    go" lub zglaszam policji.

    > Jednak, czy na pewno jest to pobocze, a nie czyjaś prywatna działka?

    O ile mi wiadomo w tym przypadku i tak wlasciciel musialby miec
    zarejestrowana dzialalnosc i wystawiac wszelkie pokwitowania i faktury,
    prawda ?

    Pozdrawiam - Konrad