  • 1. Data: 2003-09-28 22:38:31
    Temat: Bardzo ciekawy problem prawny!!!!!!
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Witam serdecznie, mam szalenie pilny problem do rozwazenia - jesli ktos
    moglby pomoc...

    Malzenstwo nabywa nieruchomosc - w KW wpisany zostaje tylko maz ( majatek
    wspolny) . Maz umiera.
    Dziedziczy zona wraz z nieslubnym dzieckiem meza - po polowie. Co powinna
    zrobic aby dziedziczenie dotyczylo tylko polowy nieruchomosci?
    Czy moze zlozyc powodzctwo o uzgodnienie KW z rzeczywistym stanem prawnym -
    i pozwac tylko syna zmarlego co do czesci ktora jej sie nalezy - ( 1/4 ) czy
    moze pozwac takze sama siebie jako spadkobierce zmarlego meza?
    czy moze to dopiero zrobic po stwierdzeniu nabycia spadku?
    a moze jeszcze cos innego....a moze ma pecha i juz tego nie odkreci.....
    prosze o pomoc...
    Marcin

  • 2. Data: 2003-09-29 06:12:55
    Temat: Re: Bardzo ciekawy problem prawny!!!!!!
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    Użytkownik "MAGISTER" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy moze to dopiero zrobic po stwierdzeniu nabycia spadku?
    > a moze jeszcze cos innego....a moze ma pecha i juz tego nie odkreci.....

    Moim zdaniem nieruchomości nabyta w czasie trwania związku małżeńskiego
    stanowi wspólnotę majątkową bez względu na wpis w KW (tylko mąż). Po śmierci
    męża połowa jest żony, drugą połowę dziedziczy żona wspólnie z synem
    zmarłego. Efekt 3/4 - stanowi własność żony, 1/4 syna.
    Składa wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku, następnie dokonuje
    zmian wpisu w KW na rzecz swoją i syna. Jeżeli nie dojdą do porozumienia jak
    dzielą się nieruchomością - dodatkowo sprawa o podział masy spadkowej.
    Ale to tylko moim zdaniem JO

  • 3. Data: 2003-09-29 07:52:56
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Czy to znaczy, ze dowod na wspolwlasnoscc nieruchomosci miedzy zona a
    zmarlym przeprowadza sie przed sadem spadku, bo przeciez dla sadu wazne jest
    to co w ksiegach?
    I wtedy nie siega sie juz w ogole do 10 kwih i postepowania o uzgodnienie?

  • 4. Data: 2003-09-29 09:05:57
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

> [...]
    > to co w ksiegach?
    > I wtedy nie siega sie juz w ogole do 10 kwih i postepowania o uzgodnienie?

    z autopsji wiem co następuje:
    - przed sądem I sprawa - tam nikogo nie interesuje co w KW i w ogóle kto co
    posiada fizycznie tylko jest to sprawa o nabycie spadku - wyrok brzmi + -
    tak: spadek po zmarłym ..... przypada w częsciach: przykładowo żonie - 3/4,
    synowi 1/4. I koniec na tej sprawie sąd nie pytał kto co ma.
    Potem do US składają zeznanie - popdają co mają po zmarłym, płaca podatek.
    Jeżeli nie dogadali sie co do podziału to jeszcze sprawa o podział masy
    spadkowej i wtedy mówo sie co zmarły zostawił i dzieli co komu, ewentualnie
    czy ktos kogoś spłaca.

    A majątek nabyty w czasie trwania małżeństwa (z pewnymi wyjątkami tylko)
    stanowi współwłasność małżonków, nawet jeśli dom, samochód etc zapisane są
    tylko na jedno z nich.

  • 5. Data: 2003-09-29 14:34:25
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    a czy to nie jest tak że zarzut dotyczący własności nieruchomości powinno
    podnieść nieslubne dziecko?? np. że nieruchomość ta została nabyta za środki
    pochodzące z majątku odrębnego zmarłego (np. ze spadku) ??
    pozdro
    kiz