eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o nadzorze publicznym nad stosowaniem cen transakcyjnych

Poselski projekt ustawy o nadzorze publicznym nad stosowaniem cen transakcyjnych

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów antytransferowych regulujących zasady swobodnego przepływu kapitału; uporządkowania i skodyfikowania m.in. przepisów dotyczących cen transakcyjnych, zasad nadzoru publicznego nad transferami kapitałowymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 885
  • Data wpłynięcia: 2012-09-07
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

885

mniejszy niż 5% na podstawie prawa własności albo jakiegokolwiek innego tytułu niż
własność.
2. Określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu,
przyjmuje się, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony
udział, ten drugi posiada taki sam udział w kapitale tego innego podmiotu w tej samej
wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się
wartość niższą.

Art. 9
Przepisy art. 3 i art. 4 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy określaniu części dochodu
podatnika podatku dochodowego podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,
prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład,
podlegającej przypisaniu temu zakładowi.

Art. 10
1. Jeżeli dochody podatnika będącego podmiotem krajowym zostaną przez administrację
podatkową innego państwa uznane za dochody powiązanego z podatnikiem podmiotu
zagranicznego i zaliczone do podlegających opodatkowaniu dochodów tego podmiotu
zagranicznego, w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania dokonuje się korekty
dochodów podatnika będącego podmiotem krajowym, jeżeli przepisy właściwych umów
międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, taką korektę przewidują.
2. Korekta dochodów, o której mowa w ust. 1, służy określeniu dochodów podatnika będącego
podmiotem krajowym, jakie byłyby przez ten podmiot uzyskane, gdyby warunki handlowe
lub finansowe ustalone z podmiotem zagranicznym, o którym mowa w ust. 1, odpowiadały
warunkom, jakie byłyby uzgodnione między podmiotami niezależnymi.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do podmiotu zagranicznego posiadającego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w zakresie dochodów uzyskanych
za pośrednictwem tego zakładu i uwzględnionych w jego dochodach.
4. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do transakcji pomiędzy podmiotami krajowymi.






5
Rozdział 2
Dokumentacja cen transakcyjnych

Art. 11
Podatnicy podatku dochodowego dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi w
rozumieniu art. 3 i 5, lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z
takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego
miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą
konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej
(takich) transakcji, obejmującej:
1) określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji
(uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko);
2) określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i
termin zapłaty;
3) metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji;
4) określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach – w przypadku, gdy na
wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez ten podmiot;
5) wskazanie innych czynników – w przypadku, gdy w celu określenia wartości przedmiotu
transakcji uwzględnione zostały te czynniki;
6) określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji
korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń – w przypadku umów dotyczących
świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Art. 12
1. Obowiązek, o którym mowa w art. 11, obejmuje transakcję lub transakcje między
podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z
umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku
podatkowym świadczeń przekracza równowartość:
1) 30.000 euro – w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości
niematerialnych i prawnych, albo
2) 50.000 euro – w pozostałych przypadkach.
2. Obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również
transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana
jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę

6
lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli
łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w
roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza
równowartość 20.000 euro.

Art. 13
1. Dokumentację, o której mowa w art. 12 ust. 1, sporządza się zgodnie ze stanem
rzeczywistym (rzetelność), oraz zgodnie z przepisami prawa (niewadliwość).
2. W przypadku gdy dokumentacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzona niezgodnie ze
stanem rzeczywistym (nierzetelna), uznaje się, że podatnik nie posiada tej dokumentacji.
3. W przypadku gdy dokumentacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzona niezgodnie z
przepisami prawa (wadliwa), podatnik na żądanie organu podatkowego w terminie 7 dni od
dnia doręczenia żądania usunięcia wadliwości ma możliwość usunięcia wadliwości tej
dokumentacji. W przeciwny razie uznaje się, że podatnik nie podsiada tej dokumentacji.

Art. 14
1. Podatnicy przekazują zbiorczą informację o dokumentacji, o której mowa w art. 11 i 12,
zwaną „zbiorczą informacją o cenach transakcyjnych”, dyrektorowi urzędu kontroli
skarbowej właściwemu do nadzoru nad stosowaniem cen transakcyjnych. Zbiorcza
informacja przekazywana jest drogą elektroniczną do 25 dnia miesiąca następującego po
zakończeniu roku podatkowego podatnika.
2. Na żądanie właściwych organów podatkowych podatnicy są obowiązani do przekazania w
formie pisemnej dokumentacji, o której mowa w art. 11 i 12, w terminie 7 dni od dnia
doręczenia żądania tej dokumentacji przez te organy.

Art. 15
Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w art. 12, przelicza się na walutę polską po
średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu
roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym została zawarta transakcja
objęta obowiązkiem, o którym mowa w art. 11.





7
Art. 16
Przepisy art. 11-15 stosuje się odpowiednio do podatników podatku dochodowego
podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzących działalność poprzez
położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Art. 17
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia wykaz
krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową; sporządzając wykaz krajów
i terytoriów, minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia w szczególności
treść ustaleń w tym zakresie podjętych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
(OECD).

Art. 18
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw informatyzacji, określi w drodze rozporządzenia:
1) zakres danych zawartych w zbiorczej informacji o cenach transakcyjnych;
2) format elektroniczny zbiorczej informacji o cenach transakcyjnych oraz układ informacji
i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne;
3) sposób przesyłania zbiorczej informacji o cenach transakcyjnych za pomocą środków
komunikacji elektronicznej;
4) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone zbiorcze informacje o
cenach transakcyjnych.


Rozdział 3
Określanie dochodu podmiotu powiązanego

Art. 19
1. Właściwe organy podatkowe, określając dochód podmiotu powiązanego, szacują go w
wysokości, jaką określiłyby między sobą niezależne podmioty.
2. Oszacowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności wszelkiego rodzaju
transakcje, w wyniku których dochodzi do przeniesienia własności lub przekazania do

8
używania dóbr materialnych i niematerialnych oraz udzielania pożyczek (kredytów) i
świadczenia usług oraz realizacji wspólnych przedsięwzięć.

Art. 20
1. Właściwe organy podatkowe określają wartość rynkową przedmiotu transakcji między
podmiotami powiązanymi w oparciu o dostępne dla tych organów informacje, mogące mieć
wpływ na określenie tej wartości.
2. Przy ustalaniu wartości rynkowej przedmiotu transakcji oraz określaniu na tej podstawie
dochodu organy podatkowe zapewniają podatnikom możliwość czynnego udziału w każdym
stadium postępowania, a w szczególności przedstawienia tym organom dokumentów,
notatek oraz innych danych, na podstawie których dokonywana była kalkulacja ceny.
3. Przy ustalaniu wartości rynkowej przedmiotu transakcji właściwe organy podatkowe nie
biorą pod uwagę okoliczności, które nie mogły być znane stronom transakcji w dniu jej
zawarcia, a które – jeśli byłyby znane – mogłyby powodować określenie przez strony
wyższej lub niższej wartości przedmiotu takiej transakcji.

Art. 21
1. Jeżeli w transakcji (transakcjach) między podmiotami powiązanymi ustalone zostały
warunki mniej korzystne dla jednego z podmiotów od warunków, jakie ustaliłyby podmioty
niezależne, a jednocześnie w innej transakcji (transakcjach) między tymi samymi
podmiotami określone zostaną warunki bardziej korzystne dla tego podmiotu, właściwe
organy podatkowe nie dokonują korekty cen przedmiotów takich transakcji, w przypadkach,
gdy mniejsze korzyści uzyskane w związku z pierwszą transakcją (transakcjami) są
skompensowane większymi korzyściami uzyskanymi w związku z tą inną transakcją
(transakcjami).
2. Kompensatę, o której mowa w ust. 1, należy uznać za zgodną z warunkami rynkowymi,
jeżeli takiej kompensaty dokonałyby podmioty niezależne.

Art. 22
1. Jeżeli właściwy organ podatkowy określi, na podstawie art. 3-11, dochód podatnika w
wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez podatnika w
związku z dokonaniem transakcji, o których mowa w art. 12, a podatnik nie przedstawi tym
organom dokumentacji podatkowej bądź przedstawi dokumentację podatkową, która jest

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: