eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 812
  • Data wpłynięcia: 2012-10-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców
  • data uchwalenia: 2013-04-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567

812


UZASADNIENIE

Potrzeba nowelizacji ustawy o transporcie drogowym wynika z obowiązku wdrożenia
do polskiego porządku prawnego niektórych przepisów wynikających z „pakietu drogowego”
trzech rozporządzeń Unii Europejskiej dotyczących warunków dostępu do zawodu
przewoźnika drogowego i zasad wykonywania przewozów drogowych, tj.:
– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października
2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu
przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300
z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009”,
– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października
2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów
drogowych (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 72, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem (WE) nr 1072/2009”,
– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października
2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług
autokarowych i autobusowych i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz.
UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE)
nr 1073/2009”
oraz wdrożenia do polskiego prawa art. 2 ust. 1 dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób
wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego.
Projektowana ustawa stanowi regulację zapewniającą stosowanie ww. przepisów
rozporządzeń (WE). Istotą projektu jest wprowadzenie nowych zasad dostępu do zawodu
przewoźnika drogowego oraz do rynku krajowego i międzynarodowego transportu drogowego.
Projekt przewiduje, że podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego
wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
na zasadach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1071/2009. Wzór zezwolenia oraz zakres
niezbędnych danych w nim zawartych określony zostanie w drodze rozporządzenia ministra
właściwego do spraw transportu.
Podjęcie i wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego wymaga uzyskania
odpowiedniej licencji wspólnotowej, na zasadach określonych w rozporządzeniu (WE)
nr 1072/2009 i nr 1073/2009.
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie krajowego przewozu
osób: samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do
przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub taksówką wymaga
uzyskania odpowiedniej licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego. Podjęcie
i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy
wymaga uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Wzory licencji w powyższym zakresie określone zostaną
w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw transportu.
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego zastąpi funkcjonujące
obecnie licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób oraz licencje na
wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy. Proces wymiany tych dokumentów na
zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego będzie odbywał się stopniowo,
bez wprowadzania dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców. Jednocześnie zezwolenie na
wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego będzie uprawniało do ubiegania się o licencję
wspólnotową.
Poniższa tabela w sposób syntetyczny prezentuje aktualny stan prawny oraz
proponowane zmiany w zakresie wymaganych uprawnień przewozowych.
Rodzaj działalności
Uprawnienie przewozowe
Uprawnienie przewozowe
wymagane zgodnie z aktualnym wymagane zgodnie
stanem prawnym
z projektowanymi zmianami
Krajowy transport drogowy Licencja na wykonywanie
Zezwolenie na wykonywanie zawodu
osób
krajowego transportu drogowego przewoźnika drogowego
osób
Krajowy przewóz drogowy Licencja na wykonywanie
Zezwolenie na wykonywanie zawodu
rzeczy
krajowego transportu drogowego przewoźnika drogowego
rzeczy
Działalność gospodarcza w Licencja na wykonywanie
Licencja na wykonywanie działalności
zakresie pośrednictwa przy krajowego transportu drogowego gospodarczej w zakresie pośrednictwa
przewozie rzeczy
rzeczy
(uprawniająca
do przy przewozie rzeczy
wykonywania pośrednictwa przy
przewozie rzeczy)
Krajowy przewóz osób
Licencja na wykonywanie
Licencja na wykonywanie krajowego
pojazdem samochodowym
krajowego transportu drogowego przewozu osób pojazdem
przeznaczonym konstrukcyjnie osób
samochodowym przeznaczonym
do przewozu 7 – 9 osób łącznie
konstrukcyjnie do przewozu powyżej
z kierowcą
7 i nie więcej niż 9 osób łącznie
z kierowcą

2

Krajowy przewóz osób
Licencja na wykonywanie
Licencja na wykonywanie krajowego
samochodem osobowym
krajowego transportu drogowego przewozu osób samochodem
osób
osobowym
Transport drogowy taksówką
Licencja na wykonywanie transportu Licencja na wykonywanie transportu
drogowego taksówką
drogowego taksówką
Międzynarodowy
transport Licencja na wykonywanie Licencja wspólnotowa wydawana na
drogowy osób i rzeczy
międzynarodowego
transportu podstawie zezwolenia na
drogowego
wykonywanie zawodu przewoźnika
drogowego

Projektowane przepisy stanowią, że organem właściwym w sprawach udzielenia,
odmowy udzielenia, zmiany oraz zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie
zawodu przewoźnika drogowego jest starosta właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania
przedsiębiorcy oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego, w przypadku ubiegania się
przez przedsiębiorcę o licencję wspólnotową, jeżeli przedsiębiorca nie występował do starosty
o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Projektowane przepisy przewidują, że udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana lub
cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji następuje
w drodze decyzji administracyjnej.
Projekt pozostawia dotychczasową właściwość miejscową organów właściwych
w sprawach udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany lub cofnięcia licencji na wykonywanie
działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, licencji na
wykonywanie krajowego przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym
przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie
z kierowcą oraz licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką.
Projekt przewiduje, że organem właściwym do wydania licencji wspólnotowej jest
Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Projektowane przepisy wprowadzają rozstrzygnięcia w zakresie uzyskiwania certyfikatu
kompetencji zawodowej przewoźnika drogowego, mając na uwadze postanowienia
rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Projekt przewiduje, że uzyskanie certyfikatu kompetencji
zawodowych w drogowym transporcie osób lub rzeczy wymaga wykazania się wiedzą
niezbędną do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
określoną w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, oraz złożenia, z wynikiem
pozytywnym, egzaminu pisemnego przed komisją egzaminacyjną, działającą przy jednostce
certyfikującej. Egzamin składać się będzie z dwóch części, tj. testu pisemnego zawierającego
zbiór pytań i odpowiedzi wielokrotnego wyboru oraz pisemnego zadania egzaminacyjnego.
3

Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać z każdej części egzaminu, stanowi 50%
ogólnej liczby możliwych do uzyskania punktów. Rozstrzygniecie w zakresie wymaganej
liczby punktów dla zaliczenia egzaminu przewidziane jest natomiast w rozporządzeniu (WE)
nr 1071/2009.
Warunki i tryb przeprowadzenia egzaminu określa regulamin, opracowany przez
jednostkę certyfikującą wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw transportu.
Regulamin podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu.
W odniesieniu do egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych, projekt przewiduje
zwolnienie z egzaminu, o którym mowa w art. 8 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009,
w przypadku legitymowania się odpowiednio potwierdzoną wiedzą z zakresu objętego
egzaminem.
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia: jednostki
certyfikujące, wymagania kwalifikacyjne dotyczące członków komisji egzaminacyjnej
i tryb ustalania jej składu, rodzaje zabezpieczeń certyfikatu kompetencji zawodowych oraz
tryb zwalniania z egzaminu pisemnego.
Projektowane przepisy stanowią, że certyfikat kompetencji zawodowych w krajowym
transporcie drogowym osób lub rzeczy wydany przed dniem 4 grudnia 2011 r. uznaje się za
równoważny z certyfikatem, o którym mowa w art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 1071/2009, bez obowiązku zdawania egzaminu uzupełniającego.
Projekt przewiduje pobieranie opłaty za wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu
przewoźnika drogowego i ustala, że jej wysokość nie może być wyższa niż równowartość 300
euro.
W związku z wprowadzeniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika
drogowego projekt dokonuje uzupełnień w treści załączników nr 1, 2 i 3 do ustawy
o transporcie drogowym w zakresie kar.
W przypadku gdy przedsiębiorca złożył przed dniem wejścia w życie ustawy wniosek
o przedłużenie uprawnień przewozowych wynikających z licencji na wykonywanie krajowego
transportu drogowego, właściwy organ po sprawdzeniu spełniania przez przedsiębiorcę
wymogów, o których mowa w art. 5a lub art. 5c ustawy o transporcie drogowym, w brzmieniu
nadanym projektowaną ustawą, wydaje odpowiednio zezwolenie na wykonywanie zawodu
przewoźnika drogowego lub licencję.
Projekt przewiduje, że w przypadku gdy przedsiębiorca złożył przed dniem wejścia
w życie ustawy wniosek o przedłużenie uprawnień przewozowych wynikających z licencji na
wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego, właściwy organ po sprawdzeniu
4

spełniania przez przedsiębiorcę wymogów jakościowych niezbędnych do wykonywania
zawodu przewoźnika drogowego, o których mowa w art. 5b ustawy o transporcie drogowym,
w brzmieniu nadanym projektowaną ustawą, wydaje licencję wspólnotową.
Licencja na krajowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów

w krajowym transporcie drogowym, zgodnie z rodzajem przewozów w niej określonym, do
czasu upływu terminu jej ważności lub wydania zezwolenia na wykonywanie zawodu
przewoźnika drogowego.
Licencja na międzynarodowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów
w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym, zgodnie z rodzajem przewozów
w niej określonym, do czasu upływu terminu jej ważności lub wydania licencji wspólnotowej.
W przypadku gdy przedsiębiorca złożył wniosek o wydanie dodatkowego wypisu z licencji na
krajowy lub międzynarodowy transport drogowy, właściwy organ po sprawdzeniu spełniania
przez przedsiębiorcę wymogów dotyczących zdolności finansowej wydaje wypis z licencji.
Projekt określa, że wymagania, o których mowa w art. 5a pkt 2, art. 5b pkt 3, art. 5c
ust. 1 pkt 4 i art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o transporcie drogowym, w brzmieniu nadanym
niniejszym projektem, do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących
pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) uważa się za spełnione, jeżeli zatrudnieni
przez przedsiębiorcę kierowcy oraz sam przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy
spełniają wymagania określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym oraz w innych przepisach określających wymagania w stosunku do
kierowców.
Od dnia 4 grudnia 2011 r. uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych w drogowym
transporcie osób lub rzeczy wymaga wykazania się wiedzą niezbędną do wykonywania
działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, określoną w załączniku I do
rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, oraz złożenia, z wynikiem pozytywnym egzaminu
pisemnego. Projekt ustawy przewiduje, że certyfikat kompetencji zawodowych
w krajowym transporcie drogowym osób lub rzeczy wydany przed dniem 4 grudnia 2011 r.
uznaje się za równoważny z certyfikatem, o którym mowa w art. 21 ust. 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika
drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009,
str. 51, z późn. zm.), bez obowiązku zdawania egzaminu uzupełniającego.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 39 ustawy

o transporcie drogowym zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych
5

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: