eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 812
  • Data wpłynięcia: 2012-10-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców
  • data uchwalenia: 2013-04-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567

812

z przepisów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, 1072/2009
i 1073/2009, tj. zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – wydawanego na
czas nieoznaczony w miejsce dotychczasowych licencji na wykonywanie krajowego transportu
drogowego osób lub rzeczy oraz licencji wspólnotowej – w miejsce dotychczasowej licencji na
wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego.
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego uprawnia do wykonywania
krajowego transportu drogowego osób lub rzeczy. Zezwolenie to uprawniać będzie jednocześnie
do ubiegania się o licencję wspólnotową.
Projektowane rozporządzenie przewiduje, że za udzielenie zezwolenia na wykonywanie
zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób lub rzeczy pobiera się opłatę
w wysokości 1 000 zł. Dotychczas za udzielenie licencji za wykonywanie krajowego transportu
drogowego rzeczy (na okres powyżej 30 lat do 50 lat) pobierana była również opłata 1 000 zł,
natomiast za udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób
pojazdem samochodowym niebędącym taksówką (na okres powyżej 30 lat do 50 lat) pobierana
była opłata w wysokości 900 zł.
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz wypisy z tego
zezwolenia wydawać będzie starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.
W przypadku ubiegania się o licencję wspólnotową, jeżeli przedsiębiorca nie posiada
zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wydanego przez starostę,
organem właściwym do wydania zezwolenia będzie Główny Inspektor Transportu Drogowego.
W takiej sytuacji wydawane będzie zezwolenie bez wypisów.
Projektowane rozporządzenie przewiduje dodatkowe stawki opłat za wydanie licencji
wspólnotowej. Zmiana wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do postanowień
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października
2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów
drogowych (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str.72) i rozporządzenia nr 1073/2009 z dnia
21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do rynku usług autokarowych
i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300
z 14.11.2009, str. 88, z późn. zm.), które przewidują, że licencja wspólnotowa jest wydawana na
okres nie dłuższy niż 10 lat, z możliwością jego przedłużenia.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie przewiduje, że za licencję na wykonywanie
międzynarodowego transportu drogowego autokarem i autobusem na okres 5 lat pobiera się
opłatę w wysokości 3 600 zł, natomiast za udzielenie licencji na wykonywanie
międzynarodowego transportu drogowego rzeczy pojazdem samochodowym na okres 5 lat
pobiera się opłatę w wysokości 4 000 zł. Projektowane rozporządzenie uwzględnia ww. stawki
opłat i wprowadza dodatkowe stawki opłat za licencję na wykonywanie międzynarodowego
transportu drogowego autokarem i autobusem na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości
7.200 zł oraz za udzielenie licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego
rzeczy pojazdem samochodowym na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 8 000 zł.

Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia z chwilą
przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.),
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projektowana regulacja jest objęta przepisami prawa Unii Europejskiej.


11

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja

Projekt będzie oddziaływał na:
1) przedsiębiorców wykonujących zarobkowo krajowy i międzynarodowy transport
drogowy,
2) przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy
przewozie rzeczy,
3) przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe na potrzeby własne,
4) osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych,
5) starostów,
6) Głównego Inspektora Transportu Drogowego,
7) jednostkę certyfikującą kompetencje zawodowe.


2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie konsultacjom społecznym.
Projekt otrzymają:
1) Konfederacja Pracodawców Polskich,
2) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
3) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
5) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji,
6) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
7) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
8) Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych,
9) Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność”,
10) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
11) Związek Powiatów Polskich,
12) Unia Metropolii Polskich,
13) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety

jednostek samorządu terytorialnego
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na dochody budżetu państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt rozporządzenia w swojej treści w znacznej części stanowi powtórzenie zapisów
obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie
wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego
oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. Nr 235,
poz. 1726, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie wprowadza dwie zmiany polegające na określeniu stawek
opłat za udzielenie nowych dokumentów wprowadzonych do porządku prawnego, tj. zezwolenia
na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – wydawanego na czas nieoznaczony
w miejsce dotychczasowych licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób lub
rzeczy oraz licencji wspólnotowej – w miejsce licencji na wykonywanie międzynarodowego
transportu drogowego.
Projektowane rozporządzenie przewiduje, że za udzielenie zezwolenia na wykonywanie
zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób lub rzeczy pobiera się opłatę
12

w wysokości 1 000 zł. Dotychczas za udzielenie licencji za wykonywanie krajowego transportu
drogowego rzeczy (na okres powyżej 30 lat do 50 lat) pobierana była również opłata 1 000 zł,
natomiast za udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób
pojazdem samochodowym niebędącym taksówką (na okres powyżej 30 lat do 50 lat) pobierana
była opłata w wysokości 900 zł. Opłaty za udzielenie licencji na wykonywanie działalności
gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, licencji na wykonywanie
krajowego przewozu osób samochodem osobowym, licencji na wykonywanie krajowego
przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej
7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą nie ulegają zmianie.
Wpływy uzyskane z tytułu udzielenia przez starostów zezwolenia na wykonywanie
zawodu przewoźnika drogowego, licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
pośrednictwa przy przewozie rzeczy, licencji na wykonywanie krajowego przewozu osób
samochodem osobowym, licencji na wykonywanie krajowego przewozu osób pojazdem
samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób
łącznie z kierowcą stanowić będzie dochód tych jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast
wpływy uzyskane z tytułu udzielenia licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką
stanowić będzie dochód organów, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie
drogowym.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie przewiduje, że za licencję na wykonywanie
międzynarodowego transportu drogowego autokarem i autobusem na okres 5 lat pobiera się
opłatę w wysokości 3 600 zł, natomiast za udzielenie licencji na wykonywanie
międzynarodowego transportu drogowego rzeczy pojazdem samochodowym na okres 5 lat
pobiera się opłatę w wysokości 4 000 zł. Projektowane rozporządzenie uwzględnia ww. stawki
opłat i wprowadza dodatkowe stawki opłat za licencję na wykonywanie międzynarodowego
transportu drogowego autokarem i autobusem na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości
7 200 zł oraz za udzielenie licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego
rzeczy pojazdem samochodowym na okres powyżej 5 lat do 10 lat – w wysokości 8 000 zł.
Wpływy uzyskane z tytułu udzielenia przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego
licencji wspólnotowej, stosownie do art. 46 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, będą
przekazywane w całości na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad. Natomiast wpływy z tytułu opłat za udzielenie przez Głównego
Inspektora Transportu Drogowego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika
drogowego stanowić będą dochód budżetu państwa.


4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.


5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na

funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozwiązania mają na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do pakietu
rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r., które
ujednolicają warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.


6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


06/10/BS
13

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: