eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., przyjętej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., przyjętej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r.

projekt dotyczy określenia celów w zakresie stabilizacji koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze i ustanowienia ogólnych zasad współpracy dla jego osiągnięcia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3809
  • Data wpłynięcia: 2015-08-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3809

popytu, dlatego też jest dziś trudna do oszacowania. Zgodnie z poprawką dauhańską i
decyzjami Konferencji Stron, dochody uzyskane w wyniku sprzedaży jednostek
przyznanej emisji będą obciążone opłatą (ang. share of proceeds) w wysokości 2% od
wartości każdej transakcji i przekazane na Fundusz Adaptacyjny działający w ramach
Protokołu z Kioto.
Jeżeli chodzi o koszty związane z wejściem w życie poprawki dauhańskiej, to
przewiduje się jedynie możliwość nieznacznego wzrostu składki RP na działalność
niektórych elementów systemu Protokołu z Kioto (International Transaction Log).
Składka ta, podobnie jak obecnie, będzie pokrywana z wydatków bieżących Krajowego
Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami.
c) ocena skutków politycznych
Ratyfikacja poprawki dauhańskiej przez Rzeczpospolitą Polską umożliwi przystąpienie
do drugiego okresu rozliczeniowego UE i pozostałych państw członkowskich i
jednocześnie jest politycznym warunkiem wejścia drugiego okresu rozliczeniowego w
życie. W ten sposób od ratyfikacji poprawki dauhańskiej zależy wiarygodność RP w UE
i na forum globalnego procesu współpracy w dziedzinie klimatu.
Ratyfikacja i wejście w życie poprawki dauhańskiej pozytywnie przyczynia się również
do procesu negocjacji nowego globalnego porozumienia klimatycznego. Rzeczpospolita
Polska jest aktywnie zaangażowana w negocjacje, poszukując globalnych rozwiązań,
zatem akt ratyfikacji będzie odebrany przez partnerów spoza UE jako dowód motywacji
RP co do współtworzenia skutecznej globalnej polityki klimatycznej zarówno przed, jak
i po 2020 r.
d) ocena skutków prawnych
W wyniku ratyfikacji poprawki dauhańskiej RP przystąpi do drugiego okresu
rozliczeniowego Protokołu z Kioto, przyjmując na siebie nowe wiążące w prawie
międzynarodowym zobowiązanie redukcyjne. Zobowiązanie to będzie realizowane na
zasadach określonych w prawnie wiążącym porozumieniu o wspólnym wypełnianiu
zobowiązań przez UE, jej państwa członkowskie i Republikę Islandii.
Implementacja drugiego okresu rozliczeniowego do polskiego prawodawstwa będzie
miała miejsce przede wszystkim przy pomocy narzędzi prawa UE. Jednym z takich
instrumentów jest obowiązujące już rozporządzenie (UE) Parlamentu Europejskiego i
Rady nr 662/2014 z 15 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 w
odniesieniu do technicznego wykonania Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji
8

Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014,
str. 155–160). Nie ma natomiast potrzeby zmiany obecnie obowiązujących przepisów
prawa krajowego, aby prawidłowo wykonywać zobowiązania wynikające z
przystąpienia RP do poprawki dauhańskiej.
4. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej poprawką dauhańską
Wybór trybu związania RP poprawką dauhańską podyktowany został jej zakresem
przedmiotowym.
Postanowienia poprawki dauhańskiej wprowadzają zmiany do umowy
międzynarodowej (Protokół z Kioto), która została ratyfikowana za zgodą wyrażoną w
ustawie oraz dotyczą spraw, które zostały uregulowane w ustawach m.in. definicji
jednostek przyznanego limitu emisji i jednostek redukcji emisji czy definicji zasad
obrotu krajowego i międzynarodowego tymi jednostkami.
W związku z powyższym uznaje się, że spełnione są przesłanki określone w art. 89
ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP. Dlatego też proponuje się, aby związanie Rzeczypospolitej
Polskiej poprawką dauhańską do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów
Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu nastąpiło w drodze ratyfikacji za uprzednią
zgodą wyrażoną w ustawie.
Rzeczpospolita Polska planuje równolegle prowadzić procedurę ratyfikacji poprawki
dauhańskiej oraz porozumienia z Islandią. Porozumienie z Islandią będzie wymagało
ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jednak pozostanie w dużej
mierze bezprzedmiotowe, dopóki poprawka dauhańska nie wejdzie w życie. Dlatego też
proponuje się podjęcie najpierw decyzji o ratyfikacji przez RP poprawki dauhańskiej do
Protokołu z Kioto.
Należy również zaznaczyć, że obecnie poprawka dauhańska nie weszła jeszcze w życie.
Zgodnie z artykułem 20 Protokołu z Kioto nastąpi to dziewięćdziesiątego dnia od daty
otrzymania przez depozytariusza instrumentu zatwierdzenia od co najmniej trzech
czwartych Stron Protokołu. Tym samym, wymagane jest zatwierdzenie poprawki
dauhańskiej przez co najmniej 144 państwa.

9

strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: