eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3762
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3762

postępowania w celu zapewnienia skutecznego stosowania tego rozporządzenia
w Rzeczypospolitej Polskiej. Proponuje się wprowadzenie następujących zmian:
1) doprecyzowanie zasad zakładania i przystępowania do EUWT oraz funkcjonowania
EWUT;
2) dostosowanie przepisów ustawy EUWT do wprowadzonego mechanizmu milczącej
zgody na przystąpienie do EUWT;
3) dostosowanie terminologii do zmian przyjętych w Traktacie Lizbońskim (zamiana
terminu Wspólnota na Unia Europejska);
4) określenie zasad postępowania w przypadku zmiany konwencji EUWT;
5) doprecyzowanie regulacji dotyczących prowadzenia rejestru EUWT;
6) doprecyzowanie zasad wykonywania uprawnień państwa członkowskiego
wynikających z art. 13 i art. 14 rozporządzenia 1082/2006.
Projektowana ustawa uściśla w art. 1 w pkt 1 zakres przedmiotowy regulacji, który
odnosi się do zasad tworzenia i funkcjonowania EWUT oraz zasad prowadzenia rejestru
tych ugrupowań.
Przewiduje się zmianę i rozszerzenie przepisów dotyczących definicji pojęć używanych
w ustawie (art. 1 pkt 2 projektu). Proponuje się zmianę definicji podmiotu prawa
publicznego przez odesłanie do art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą PZP”, oraz wprowadzenie definicji przedsiębiorstwa publicznego
wymienionego w art. 3 ust. 1 lit. d rozporządzenia 1082/2006 wśród potencjalnych
członków EUWT – poprzez odesłanie do art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy PZP. Odesłanie do
ustawy PZP wynika z konstrukcji wprowadzonej w przepisach unijnych, które zakładają
odesłania do przepisów dyrektyw dotyczących zamówień publicznych. Z uwagi na
funkcję wprowadzonych przepisów, tj. wprowadzenie definicji podmiotów, które mogą
przystępować do EUWT, przy ocenie, czy dany podmiot może przystąpić do EUWT,
należy badać charakter wykonywanej działalności, a nie charakter zamówienia.
W art. 1 pkt 3 projektu wprowadza się zmiany w art. 4 ustawy EUWT w zakresie
wydawania zgód na udział w EUWT i akceptacji konwencji tych ugrupowań, w których
uczestniczyć będzie Rzeczpospolita Polska lub organ administracji rządowej jako
władza, o której mowa w art. 3 ust. 1 lit. a rozporządzenia 1082/2006. Przewiduje się,
że Rada Ministrów będzie, w drodze uchwały, wydawać zgody i zatwierdzać konwencję
2
EUWT, w których uczestniczyć będzie Rzeczpospolita Polska lub organ administracji
rządowej jako władza, o której mowa w art. 3 ust. 1 lit. a rozporządzenia 1082/2006,
jeżeli zatwierdzenie takie jest wymagane na podstawie art. 4 tego rozporządzenia.
W dotychczas obowiązujących przepisach ustawy EUWT nie regulowano kwestii
dotyczącej zatwierdzania konwencji tworzących się ugrupowań. Przewiduje się,
że w przypadku EUWT, do którego przystąpi Rzeczpospolita Polska lub władze na
szczeblu krajowym, udział w ugrupowaniu będzie realizowany poprzez upoważniony
przez Radę Ministrów i wskazany w uchwale Rady Ministrów organ administracji
rządowej.
Przepisy art. 1 pkt 4 projektu nadają nowe brzmienie dotychczasowemu art. 6 ustawy
EUWT. Wskazują one organ właściwy do wydawania zgody na przystąpienie do
EUWT jednostki samorządu terytorialnego, podmiotu prawa publicznego,
przedsiębiorstwa publicznego albo przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 3 ust. 1
lit. e rozporządzenia 1082/2006, oraz zatwierdzenia konwencji ugrupowania, jeżeli
zatwierdzenie jest wymagane na podstawie art. 4 tego rozporządzenia, a także formę
i tryb wydawania tej zgody oraz zatwierdzenia konwencji ugrupowania, do którego
przystępuje uprawniony podmiot.
W związku z rozporządzeniem 1302/2013 jest konieczne dostosowanie ustawy EUWT
w zakresie określenia terminu do wydania zgody na przystąpienie do EWUT.
Wprowadzone zostało w tym zakresie odesłanie do art. 4 ust. 3 rozporządzenia
1082/2006, co wynika z przyjęcia w przepisach Unii Europejskiej procedury milczącej
zgody.
Przewiduje się, że zgoda na przystąpienie do ugrupowania podmiotów wymienionych
w zmienianym art. 6 ust. 1 ustawy EUWT oraz zatwierdzenie konwencji ugrupowania
będzie wydawana przez ministra właściwego do spraw zagranicznych w uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zwróci się do wskazanych w projekcie
ustawy ministrów o uzgodnienie rozstrzygnięcia, przedstawiając swoje stanowisko
w sprawie. Ministrowie zajmą stanowisko poprzez przychylenie się do wydania zgody
na uczestnictwo danego podmiotu w EUWT i zatwierdzenia konwencji albo poprzez
odmowę zatwierdzenia uczestnictwa przyszłego członka w EUWT lub zatwierdzenia
3
konwencji, w terminie 21 dni od otrzymania wniosku ministra właściwego do spraw
zagranicznych. Brak przekazania stanowiska przez któregoś z wymienionych ministrów
w powyższym terminie będzie równoznaczny z akceptacją rozstrzygnięcia
wypracowanego przez ministra właściwego do spraw zagranicznych i pozostałych
ministrów. Ponadto minister właściwy do spraw zagranicznych będzie mógł zwrócić się
z prośbą o opinię do innych ministrów niż wymienieni powyżej, jeżeli będzie to
uzasadnione zakładanym charakterem działań przez nowo powstające EUWT.
Projektowana zmiana objęta art. 1 pkt 5 dotyczy prowadzenia przez ministra
właściwego do spraw zagranicznych rejestru EWUT. Wprowadzono zasadę, że rejestr
jest jawny i prowadzony w postaci elektronicznej. Z uwagi na stosunkowo niewielką
liczbę EUWT podlegających wpisowi do rejestru i potrzebę ograniczenia potencjalnych
kosztów, wystarczające jest zapewnienie prowadzenia rejestru w formie elektronicznej.
W art. 1 pkt 6 projektu następuje uzupełnienie katalogu dokumentów przedkładanych
wraz ze zgłoszeniem do rejestru EUWT prowadzonego przez ministra właściwego do
spraw zagranicznych o informacje o adresie siedziby statutowej ugrupowania oraz
o nazwach, siedzibach i adresach organów, oddziałów lub innych jednostek
organizacyjnych ugrupowania.
W art. 1 pkt 7 projektu nowy art. 9a określa zakres danych podlegających wpisowi do
rejestru EUWT. Dane te dotyczą: daty wpisu ugrupowania do rejestru, daty i numeru
decyzji o wpisie, nazwy i adresu siedziby ugrupowania oraz jego numeru
identyfikacyjnego REGON, struktury organizacyjnej ugrupowania, wykazu członków
ugrupowania, dat ich przystąpienia i wystąpienia z ugrupowania, celu i zadań
ugrupowania, ogłoszenia konwencji i statutu ugrupowania oraz ich zmian, imion
i nazwisk osób uprawnionych do reprezentowania ugrupowania oraz ich funkcji
w ugrupowaniu, okresu, na jaki utworzono ugrupowanie, likwidacji lub rozwiązania
ugrupowania, wykreślenia ugrupowania z rejestru, informacji o zmianach danych
w rejestrze.
Wprowadzono także obowiązek zgłaszania ministrowi właściwemu do spraw
zagranicznych wszelkich zmian w zakresie danych podlegających wpisowi do rejestru
EUWT, określając jednocześnie termin i sposób przedkładania tego zgłoszenia.
Pełna realizacja przepisów dotyczących rejestru EUWT będzie wymagała szczegółowej
regulacji w zakresie danych objętych projektowaną ustawą oraz przepisów dotyczących
4
prowadzenia rejestru. Stąd też w art. 1 pkt 8 projektu dokonano zmiany art. 10 ust. 2
ustawy zawierającego upoważnienie dla ministra właściwego do spraw zagranicznych
do wydania aktu wykonawczego do ustawy, uściślając jego zakres oraz wskazując
wytyczne konieczne do prawidłowej realizacji tego upoważnienia. Przewiduje się, że
ten akt wykonawczy wejdzie w życie równocześnie z ustawą, ponieważ jest on
niezbędny do uzupełnienia i aktualizacji dotychczasowych danych zawartych
w rejestrze EUWT. W tej sytuacji dotychczasowy akt wykonawczy wydany na
podstawie art. 10 ust. 2 utraci moc z dniem wejścia w życie ustawy.
W art. 1 pkt 9 projektu nałożono na ugrupowanie mające siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek informowania ministra właściwego do spraw
zagranicznych o zmianie konwencji lub statutu tego ugrupowania w terminie 21 dni od
dnia zaistnienia tych zmian. Zmiana konwencji wymaga zatwierdzenia w odpowiednim
trybie właściwym dla zatwierdzenia konwencji, jeżeli zatwierdzenie jest wymagane na
podstawie art. 4 rozporządzenia 1082/2006.
Przewiduje się, że konwencja oraz statut ugrupowania mającego siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich zmiany będą ogłaszane nieodpłatnie
w Monitorze Sądowym i Gospodarczym przez ministra właściwego do spraw
zagranicznych.
W projekcie nie przewiduje się dodatkowych zagadnień koniecznych do uwzględnienia
w statucie, niewymienionych w przepisach Unii Europejskiej (dotychczasowy art. 12
ustawy EUWT).
Regulacje objęte art. 1 pkt 10 projektu dotyczą ugrupowań mających siedzibę poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W takim przypadku – członkowie ugrupowania
działającego na podstawie prawa polskiego są zobligowani do informowania ministra
właściwego do spraw zagranicznych o uzyskaniu osobowości prawnej przez
ugrupowanie oraz przekazania przyjętych konwencji i statutu. Przekazanie ww.
informacji powinno nastąpić w terminie 21 dni po uzyskaniu przez ugrupowanie
osobowości prawnej. Analogicznie, członkowie powinni poinformować ministra
właściwego do spraw zagranicznych o późniejszych zmianach konwencji i statutu.
Projektowane przepisy określają również zasady i tryb zatwierdzania konwencji tego
rodzaju ugrupowań.
5
Dotychczasowy art. 16 ustawy EUWT otrzymał nowe brzmienie w związku ze zmianą
art. 7 rozporządzenia 1082/2006. Określenie katalogu działań EUWT prowadzonych
bez finansowego wkładu ze strony Unii Europejskiej następuje poprzez wskazanie, że
EUWT mające siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej będzie mogło
wykonywać zadania bez finansowego wkładu ze strony Unii Europejskiej w zakresie
określonym w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiej i Rady nr 1299/2013
z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Europejska
współpraca terytorialna” (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 259).
Projektowane w art. 1 pkt 11 i 12 przepisy dotyczą nadzoru nad ugrupowaniami
mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz udziałem
w ugrupowaniach mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ich
członków działających na podstawie prawa polskiego. Zgodnie ze zmienianym art. 20
ustawy EUWT organem nadzorującym jest, tak jak dotychczas, minister właściwy do
spraw zagranicznych. Jednocześnie projekt reguluje zasady i tryb sprawowania nadzoru
oraz skutki prowadzenia działalności, o której mowa w art. 13 rozporządzenia
1082/2006, tj. jakiejkolwiek działalności naruszającej przepisy państwa członkowskiego
w zakresie porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, zdrowia publicznego
lub moralności publicznej lub naruszającej interes publiczny państwa członkowskiego,
a także naruszenia wymogów i działalności określonych w art. 14 tego rozporządzenia.
W projekcie uregulowano sposób dostosowania dotychczasowych wpisów w rejestrze
EUWT do przepisów zmienionych projektowaną ustawą (art. 2) oraz prowadzenia
postępowań na podstawie przepisów art. 21 w brzmieniu dotychczasowym
(art. 3 projektu).
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy został ujęty w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pod
numerem UC 169.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
6
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: