eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3762
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3762

– 5 –
2) zmiana treści § 1 rozporządzenia, w którym określono zakres przedmiotowy
rozporządzenia, wynikający z przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia;
3) zmiana treści § 2 – usunięcie definicji pojęcia „rozporządzenie (WE) nr 1082/2006”,
które nie występuje w tekście projektowanego rozporządzenia, oraz pojęcia „rejestr”;
4) usunięcie z rozporządzenia przepisów dotyczących kwestii uregulowanych w ustawie,
tj. przepisów o postaci rejestru, o zasadach zgłaszania danych podlegających wpisowi do
rejestru, o katalogu dokumentów niezbędnych do dokonania wpisu oraz o jawności
rejestru;
5) dodanie przepisów szczegółowo określających sposób dokonywania wpisów w rejestrze,
ich zmian oraz wykreśleń (§ 3);
6) zmiany w zakresie rodzajów informacji podlegających wpisowi do poszczególnych
rubryk rejestru (związane z wprowadzeniem katalogu danych objętych rejestrem do
ustawy), wprowadzenie podziału rubryk na pola;
7) uzupełnienie katalogu dokumentów znajdujących się w aktach rejestrowych o dokumenty
stanowiące podstawę dokonania zmiany danych zamieszczonych w rejestrze.

Termin wejścia w życie projektowanych przepisów został określony na dzień wejścia
w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy
terytorialnej (Dz. U. poz. …). W tym dniu moc utracą obecnie obowiązujące przepisy
wykonawcze.

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z powyższym nie podlega obowiązkowi notyfikacji.
Projekt nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
– 6 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie w sprawie Rejestru Europejskich Ugrupowań 2.07.2015
Współpracy Terytorialnej


Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo Spraw Zagranicznych


Nr w wykazie prac …
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu

Katarzyna Kacperczyk, Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Róża Karlikowska, DDPiK, tel. 22 523 7147
Paulina Szafałowicz, BDG, tel. 22 523 7283
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie obowiązku określonego w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia
7 listopada 2008 r. o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej (Dz. U. Nr 218, poz. 1390, z późn. zm.). W
dniu …. wejdą w życie przepisy zmieniające ww. ustawę, obejmujące także przepis upoważniający do wydania
rozporządzenia w sprawie Rejestru Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej. W związku z tą zmianą
obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie sposobu
prowadzenia Rejestru Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej (Dz. U. Nr 105, poz. 875) utraci moc.
Zgodnie z przepisami ww. ustawy Minister Spraw Zagranicznych określi w drodze rozporządzenia szczegółowy
sposób prowadzenia rejestru europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej oraz szczegółowe rodzaje informacji
zamieszczane w rejestrze w ramach danych, o których mowa w art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o
europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie zastępuje przepisy obowiązujące. Rejestr jest obecnie prowadzony przez
Ministerstwo Spraw Zagranicznych zgodnie z zasadami określonymi w obecnie obowiązującym rozporządzeniu,
które w większości zostały przeniesione do ustawy. Wykonanie nowych przepisów ustawy jest możliwe tylko przez
wydanie nowego rozporządzenia.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
W pozostałych państwach UE trwają obecnie prace legislacyjne nad dostosowaniem swoich przepisów dotyczących
europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej do przepisów UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Ministerstwo Spraw
1

Prowadzenie Rejestru
Zagranicznych
Europejskich Ugrupowań
Współpracy Terytorialnej
zgodnie z zasadami
określonymi w
rozporządzeniu.
Europejskie ugrupowania
3
Dane własne
Konieczność dopełnienia
współpracy terytorialnej
obowiązków związanych
z dokonaniem zmian w
rejestrze.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Rozporządzenie zostanie poddane uzgodnieniom międzyresortowym i przekazane do zaopiniowania przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zgodnie z Regulaminem pracy Rady Ministrów zostanie
zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie (0–10)
– 7 –
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy.
Źródła finansowania


Dodatkowe
Rejestr funkcjonuje obecnie zgodnie z zasadami wyrażonymi w ustawie. W związku z
informacje, w tym
powyższym nie przewiduje się dodatkowych kosztów dla budżetu państwa związanych z
wskazanie źródeł
koniecznością dostosowania zakresu rejestru do wymogów ustawowych.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i 0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
… r.)
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa X
niepieniężnym sektor mikro-, małych i X
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
X
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Obowiązki
Ograniczeniu uległ katalog informacji podlegających wpisowi do
informacyjne
rejestru. Ponadto wprowadzono możliwość wszczęcia postępowania w
przedmiocie zmiany danych w rejestrze z urzędu. Rozwiązania te
ograniczą obowiązki informacyjne po stronie podmiotów
zainteresowanych wpisem.
Dodatkowe
Rejestr funkcjonuje obecnie zgodnie z zasadami wyrażonymi w ustawie. Projekt
informacje, w tym
wskazanie źródeł
rozporządzenia nie zawiera przepisów o dodatkowych obowiązkach dla podmiotów
danych i przyjętych do podlegających wpisowi do rejestru. Wprowadzenie rozporządzenia ograniczy natomiast
obliczeń założeń
obowiązki informacyjne po stronie euwt.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu

Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
– 8 –
Komentarz:
Ze względu na ograniczenie informacji podlegających wpisowi do rejestru zmniejszy się liczba wydawanych
decyzji w zakresie zmiany danych objętych rejestrem oraz liczba postępowań, których przedmiotem jest zmiana
danych objętych rejestrem.
Obowiązek prowadzenia rejestru już istnieje.
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Nie dotyczy.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zgodnie z przepisem przejściowym ustawy nowelizującej ustawę o euwt organ prowadzący rejestr ma 3 miesiące
na dostosowanie rejestru do aktualnych przepisów.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy, mającym charakter techniczny. Ewaluacja efektów nastąpi
podczas ewaluacji rozwiązaniach przyjętych w nowelizacji ustawy o euwt.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.

strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: