eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3590
  • Data wpłynięcia: 2015-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1618

3590

Pomimo, iż zgodnie z ustaleniami ww. Zespołu KPRM nie przewiduje się zwiększenia
finansowania funkcjonowania po stronie organów administracji związanego z nowymi
obowiązkami nakładanymi przez projekt, które wiązałyby się ze zwiększeniem zatrudnienia,
poniżej przedstawiono realne koszty po stronie organów administracji i sądownictwa, które
będą konsekwencją nowych obowiązków nakładanych przez projekt:
Urząd Regulacji Energetyki: 17,2 mln zł w okresie 10 lat.
Do obliczenia kwoty zwiększenia kosztów funkcjonowania URE przyjęto następujące założenia:
– URE w ramach monitorowania rynku hurtowego korzysta wyłącznie z bazy danych ACER,
– Rejestr uczestników rynku prowadzony jest wyłącznie w oparciu o oprogramowanie
informatyczne udostępniane nieodpłatnie przez ACER, rejestr zgodnie z wymogami ACER
obejmuje szczegółowe informacje o każdym podmiocie i musi być na bieżąco aktualizowany,
rejestrem objęte ma być około 2000 podmiotów,
– Prezes URE prowadzi postępowania wyjaśniające i kontrolne tylko w odniesieniu do spraw, które
nie leżą w kompetencjach UOKiK i KNF, pozostałe sprawy są przekazywane do załatwienia przez
inne organy,
– Biorąc pod uwagę liczbę uczestników rynku, liczbę realizowanych transakcji oraz zakładając, że
0,3% tych transakcji może wzbudzać potrzebę podjęcia działań administracji, szacuje się, że liczba
postępowań w ciągu roku może wynieść ok. 40, co powoduje potrzebę zatrudnienia pracowników
do prowadzenia postępowań wyjaśniających, kontrolnych oraz nakładania kar, ich egzekwowania i
obsługi procesowej odwołań,
– Projekt ustawy wymaga prowadzenia współpracy pomiędzy organami administracji, współpracy z
ACER oraz organami regulacyjnymi innych krajów.
W chwili obecnej dokładna liczba transakcji, które mogą wzbudzać potrzebę podjęcia działań
administracji, nie jest jednoznacznie możliwa do określenia. Liczba ta została oszacowana
ekspercko. Zgodnie z przekazanymi przez ACER informacjami zgłoszenia o potencjalnych
naruszeniach rozporządzenia REMIT mogą być dokonywane m.in. przez:
– przedsiębiorstwa energetyczne,
– osoby zawodowo organizujące transakcje, których przedmiotem są produkty energetyczne
sprzedawane w obrocie hurtowym,
– przedstawicieli mediów,
– organy zobowiązane do monitorowania hurtowych rynków energii.
ACER wdraża narzędzie informatyczne typu market surveillance software – NASDAQ SMARTS,
które umożliwi bieżącą i historyczną analizę danych o transakcjach i zleceniach na hurtowym rynku
energii elektrycznej i gazu, identyfikowanie odchyleń od standardowych przebiegów notowań i
poziomów cenowych oraz przekazywanie do krajowych organów regulacyjnych zgłoszeń o
wszelkich podejrzanych nieprawidłowościach. Liczba przekazywanych zgłoszeń zależna jest od
bieżącej sytuacji rynkowej oraz przyjętych przez ACER poziomów granicznych przekroczenie,
których stanowi sygnał o potencjalnych nieprawidłowościach.
Należy zwrócić uwagę, że REMIT również przewiduje, w przypadku gdy ACER uzna, że
ewentualne naruszenia mają lub miały charakter i skutki transgraniczne, ustanowienie grupy
dochodzeniowej składającej się z przedstawicieli zainteresowanych krajowych organów
regulacyjnych.
W celu oszacowania potencjalnej liczby postępowań w ciągu roku przyjęto następujące założenia:
1. 450 000 000 MWh – szacunkowa wielkość rocznego obrotu na hurtowym rynku energią
elektryczną (giełda i rynek OTC) odpowiadająca trzykrotnej wartości rocznej produkcji energii
elektrycznej w kraju (wielokrotny obrót jest charakterystyczny dla dojrzałych i konkurencyjnych
rynków).
2. 34 014 MWh – średnia arytmetyczna wielkość jednego kontraktu na dostawę energii elektrycznej.
3. 13 229 – średnia liczba transakcji realizowanych w danym roku na rynku TGE i OTC (URE nie
prowadzi dokładnej statystyki, liczba jest szacunkowa i stanowi pewne uproszczenie, w praktyce
więcej jest transakcji o małym wolumenie oraz mniej o znacznie większym wolumenie).
4. 40 – transakcji liczba potencjalnych postępowań przy eksperckim założeniu, że 3/1000 będą nosić
znamiona naruszeń REMIT.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że współczynnik 0,003 został przyjęty arbitralnie i w praktyce
jego wartość może odbiegać od założeń. Należy również zaznaczyć, że wyliczenia uwzględniają
średnią roczną liczbę transakcji na hurtowym rynku energii elektrycznej, a nie uwzględniają liczby
zleceń na tym rynku, które również mogą być uznane za wymagające wyjaśnienia. Ponadto
wyliczenia nie uwzględniają transakcji i zleceń na hurtowym rynku gazu, których liczba obecnie jest
niewielka, ale może gwałtownie wzrosnąć w najbliższym okresie.
Wyliczenia nie uwzględniają również potencjalnych naruszeń w zakresie niewłaściwego
przekazywania informacji wewnętrznych do wiadomości publicznej.
Łączne zapotrzebowanie kadrowe związane z realizacją nowych zadań przez URE związanych z
rozporządzeniem 1227/2011 (REMIT) – 14 etatów.
40

Przy zakładanym wzroście zatrudnienia (14 etatów) konieczne będzie zbudowanie struktury
adekwatnej do realizowanych zadań. Prawdopodobne wydaje się stworzenie struktury
wydziałowej. Zatrudnienie w takim przypadku obejmie pracowników różnego szczebla
(naczelnicy, pracownicy).
Struktura stanowisk:
1) 1 stanowisko eksperckie + zarządzanie personelem (naczelnicy wydziałów),
2) 11 stanowisk eksperckich i specjalistycznych do realizacji zadań merytorycznych,
4) 2 stanowiska asystenckie do realizacji zadań merytorycznych.
Szczegółowe umiejscowienie zasobów ludzkich w procesach realizacji zadań wynikających z
REMIT:
1. Stworzenie krajowego rejestru uczestników hurtowego rynku energii i gazu zgodnie
z art. 9 ust. 2 REMIT
Niezbędne etaty – 5
, w tym:
3 – specjaliści (po stworzeniu krajowego rejestru 2 etaty zostaną przeniesione do obszaru
prowadzenia postępowań wyjaśniających i odwoławczych)
2 – inspektorzy.
Realizowane zadania: stworzenie punktu informacyjnego związanego z rejestracją uczestników
hurtowego rynku energii i gazu, przygotowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnej,
zapewnienie instrukcji użytkownika (tłumaczenie na język polski instrukcji do aplikacji ACER),
weryfikacja rejestracji nowych użytkowników (około 2000 podmiotów), aktualizacja danych w
rejestrze, zapewnienie bezpieczeństwa danych, zapewnienie funkcjonowania narzędzia
informatycznego do rejestracji uczestników rynku.
2. Współpraca z innymi organami, na szczeblu regionalnym oraz z ACER w ramach
monitorowania hurtowych rynków energii elektrycznej i gazu zgodnie z art. 7 ust. 2, art. 8
ust. 1, art. 10 ust. 1, art. 11, art. 13 ust. 1, art. 16 REMIT
Niezbędne etaty – 2
, w tym:
2 – specjaliści
Realizowane zadania: gromadzenie informacji o naruszeniach zgłaszanych przez ACER oraz
uczestników rynku, dokonanie wstępnej oceny sprawy, rekomendacja co do zamknięcia sprawy
lub wszczęcia postępowania wyjaśniającego lub przekazania sprawy do UOKiK lub KNF,
zapewnienie poufności, integralności i ochrona informacji otrzymanych w związku z realizacją
przepisów REMIT, nakładanie sankcji administracyjnej za nieprzekazanie wymaganych
informacji do ACER i URE, współpraca międzynarodowa w ramach prowadzonych przez
regulatorów innych państw postępowań o charakterze transgranicznym oraz wymiany
informacji i doświadczeń.
3. Prowadzenie postępowań wyjaśniających i odwoławczych również we współpracy z innymi
organami oraz na szczeblu regionalnym zgodnie z art. 13, art. 16 REMIT
Niezbędne etaty – 5 (w późniejszym etapie 7), w tym:
2 – główni specjaliści
3 – specjaliści (po stworzeniu krajowego rejestru 2 dodatkowe etaty zostaną pozyskane do
obszaru prowadzenia postępowań wyjaśniających i odwoławczych, tworząc zespół 7-osobowy)
Realizowane zadania: wszczęcie postępowania, gromadzenie dodatkowych informacji o
naruszeniach zgłaszanych przez ACER oraz uczestników rynku, współpraca z TGE S.A., PSE
S.A., KNF, UOKiK, ACER bądź innymi regionalnymi regulatorami w przypadku naruszenia o
charakterze transgranicznym, analiza zgromadzonego materiału, żądanie informacji od
uczestników rynku i innych podmiotów, prowadzenie przesłuchań, żądanie dostępu do
dokumentów, przeprowadzanie kontroli na miejscu, żądanie zaprzestania działań sprzecznych z
rozporządzeniem REMIT, wnioskowanie do sądu o zamrożenie lub zajęcie majątku, żądanie
nałożenia przez sąd lub właściwy organ czasowego zakazu wykonywania zawodu przez osoby
dokonujące naruszeń, zapewnienie poufności, integralności i ochrona informacji otrzymanych w
związku z realizacją przepisów REMIT, nakładanie sankcji, publikacja wyniku postępowania o
ukaranie.
4. Prowadzenie monitoringu mediów i obowiązków publikowania informacji wewnętrznych
przez uczestników hurtowego rynku energii elektrycznej i gazu zgodnie z art. 13 ust. 1
REMIT
Niezbędne etaty – 1
, w tym:
1 – specjalista
Realizowane zadania: prowadzenie monitoringu mediów i obowiązków publikowania informacji
wewnętrznych przez uczestników hurtowego rynku energii elektrycznej i gazu, weryfikacja
41

zgłoszeń, gromadzenie informacji o naruszeniach.
5. Koordynacja zadań opisanych w punktach 2–4
Niezbędne etaty – 1, w tym:
1 – stanowisko kierownicze (naczelnik)
Kalkulacja dodatkowych kosztów funkcjonowania organu:
Do kosztów jednorazowych należałoby zaliczyć (w pierwszym roku):
– zakup komputerów i oprogramowania dla pracowników obsługujących zadania wynikające z
REMIT – około 70 tys. zł (5000 zł x 14 etatów),
– rozbudowę sieci informatycznej URE – około 14 tys. zł (1000 zł x 14 etatów).
Do kosztów cyklicznych należałoby zaliczyć:
– co 3–4 lat wymiana komputerów pracowników obsługujących system przetargu elektronicznego
– około 50 tys. zł (co 4 lata).
Od drugiego roku dodatkowo:
– dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi około 100 tys. zł.
Jeżeli chodzi natomiast o pozostałe wydatki bieżące, oszacowane w kwocie 20 tys. zł rocznie na
pracownika, to należałoby przyjąć, że jest to kwota minimalna, jaką należy zabezpieczyć w budżecie
URE. W odniesieniu do mebli i doposażenia – zakup w pierwszym roku, a w latach następnych
należy sfinansować czynsz waloryzowany wskaźnikiem inflacji, a także zabezpieczyć serwis
sprzętów.
Tabela 5-URE. Prognoza kosztów administracyjnych URE
Rodzaj wydatków
Wyliczenie
Ilość
Razem
etatów
Wydatki bieżące na wynagrodzenia*
6 057 zł x 12 miesięcy
14
1 017 576
Pochodne od wynagrodzeń:


178 585 zł



- Składki na ubezpieczenia
1 017 576 zł x 15,10%
14
153 654 zł
społeczne


- Składki na fundusz pracy
1 017 576 zł x 2,45%
24 931 zł

Pozostałe wydatki bieżące,

z przeznaczeniem na:

- opłacenie dodatkowej powierzchni
biurowej
wraz
z
opłatami

eksploatacyjnymi
i
usługami

utrzymania czystości, usługami

pocztowymi i informatycznymi, 20 000 zł x 14 etatów
rozmowami telefonicznymi,

techniczne uzbrojenie 1 stanowiska

pracy w skali roku, tj. wyposażenie
14
380 000 zł
stanowiska pracy w meble, sprzęty

i materiały biurowe (np. tonery,

papier), szkoleniami, a także z

badaniami z zakresu medycyny

pracy oraz odpisami na ZFŚS,



- podróże
służbowe krajowe i
100 000 zł (w skali
zagraniczne (z uwagi na charakter
zadań)
roku)

Razem

14
1 576 161 zł
Wydatki na zakupy inwestycyjne:
6 000 zł
14
84 000 zł
W tym:



− Zakup sprzętu komputerowego i



oprogramowania
5 000 zł
14
70 000 zł
− Rozbudowa sieci informatycznej
1 000 zł
14
14 000 zł
Razem:


1 660 161 zł
Źródło: Opracowanie Urzędu Regulacji Energetyki.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego: Sumaryczne koszty UKNF w okresie 10 lat od wejścia w
42

życie rozporządzenia REMIT zostały oszacowane na 5 984 646,33 zł.
Szacunki kosztów podane są w oparciu o wytyczne Ministerstwa Finansów
(http://www.mf.gov.pl/documents/764034/1002167/Wytyczne+-+aktualizacja+listopad+2013).
Koszt rzeczywisty jednego etatu za rok 2013 wyniósł w UKNF – 210 756 zł, (miesięczny –
17 563 zł). Są to koszty całkowite poniesione przez UKNF w roku 2013 i przypisane do 1 etatu.
Przyjęto, że w roku zerowym (2014), ze względu na zwiększone koszty związane z
uruchomieniem etatu, koszty dla jednego etatu będą liczone ze współczynnikiem 1,5.
Nowe obowiązki związane z wdrożeniem REMIT oraz nowych wymogów dotyczących rynków
energetycznych spowodują powstanie następujących obowiązków po stronie Urzędu:
– konieczność wykrywania nadużyć związanych z wykorzystywaniem informacji
wewnętrznej;
– konieczność współpracy z ACER oraz zwiększenie zakresu współpracy z URE oraz
UOKiK;
– zwiększenie zakresu współpracy z komórką organizacyjną giełdy (Biuro Nadzoru Rynku)
odpowiedzialną za wykrywanie nadużyć;
– zwiększenie wymogów w zakresie weryfikacji regulacji;
– zwiększenie zakresu kontroli podmiotów infrastruktury;
– zwiększenie zakresu kontroli uczestników rynku.

Będzie to skutkować zwiększeniem dotychczasowych kosztów osobowych ponoszonych przez
Urząd o koszt powstania dwóch nowych etatów.



Źródło: Opracowanie UKNF

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Wejście w życie ustawy wiązać się będzie z
dodatkowymi zadaniami dla UOKiK. W związku z tym konieczne będzie stworzenie nowego
stanowiska analitycznego na poziomie specjalisty, szacunkowy koszt stworzenia i utrzymania
stanowiska to 60 tys. zł w pierwszym roku od wejścia w życie ustawy i 54 tys. zł w kolejnych
latach.
Źródło: Opracowanie UOKiK
Ministerstwo Sprawiedliwości: przeciętne miesięczne wynagrodzenie w 2014 r. sędziego w
sądzie okręgowym wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym kształtuje się na poziomie
10 637 zł, natomiast przeciętne miesięczne wynagrodzenie na stanowisku urzędniczym w
sądzie okręgowym w 2014 r. wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wynosi 4 892 zł.
W związku z zakładanym zwiększeniem zatrudnienia w SOKiK o jeden etat sędziowski i jeden
etat urzędniczy, skutki dla budżetu państwa w okresie 10 lat obowiązywania ustawy wyniosą
1 863 480 zł ([10 637 zł + 4 892 zł] x 12 m-cy x 10 lat).
Źródło: Opracowanie na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości




43

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
25+10+
10+ 0,3
10+ 0,3
10+ 0,3
10+ 0,3
10+ 0,3
135 mln zł
pieniężnym
0,31
+ 3,3 mln zł
(w mln zł,
sektor mikro-, małych i







ceny stałe z
średnich
przedsiębiorstw
2014 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych i

średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
W odniesieniu do redukcji obowiązków sprawozdawczych – podmiotów, których dotyczyć
informacje, w tym
będzie redukcja obowiązku, jest ok. 500. W przypadku, gdyby projektowane rozwiązania nie
wskazanie źródeł
weszły w życie, koszt wdrożenia ww. obowiązku wyniósłby dla tych podmiotów od kilkunastu
danych i przyjętych do do kilkuset tysięcy jednorazowo. Przyjmując jako średnią 50 tys. zł/podmiot, koszt ten
obliczeń założeń
wyniósłby ok. 25 mln zł jednorazowo (jako konsekwencja zmiany zakładowego planu kont,
zmiany w systemach informatycznych i szkolenia). Ponadto rozszerzone sprawozdanie
finansowe wiązałoby się z koniecznością poszerzonego badania przez biegłych rewidentów.
Przedsiębiorstwa energetyczne wzrost kosztów takiego badania szacują na ok. 30% – 50%.
Koszt jednego badania wg przedsiębiorstw wynosi od ok. 6 tys. zł do ok. 100 tys. zł.
Przyjmując jako średnią ok. 50 tys. zł/badanie (zakładając też jedno badanie na okres
sprawozdawczy) wzrost kosztów jednego badania wynosiłby od 15 do 25 tys. zł (wzrost
kosztów średnio ok. 20 tys. zł/podmiot/rok).
W odniesieniu do kosztów utworzenia i utrzymania systemu monitorowania rynku w celu
identyfikacji naruszeń ponoszonych przez Towarową Giełdę Energii:
1) Koszt uruchomienia komórki nadzoru rynku w TGE w 2013 r.: 34 000 zł brutto,
2) Roczny koszt utrzymania komórki nadzoru rynku w TGE: 305 413 zł brutto.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: zmniejszenie obowiązków sprawozdawczych
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Obowiązki informacyjne na podmioty nakłada bezpośrednio rozporządzenie REMIT. Natomiast przedmiotowy projekt
ustawy stanowi jedynie zapewnienie wykonania tych obowiązków, nie nakładając nowych obowiązków.
W odniesieniu do redukcji rozszerzonego obowiązku rachunkowego – sporządzania odrębnego bilansu i rachunku
zysków i strat dla poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej w odniesieniu do przedsiębiorstw
energetycznych zajmujących się działalnością inną niż przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, wytwarzaniem,
przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem paliw gazowych, obrotem paliwami gazowymi i skraplaniem gazu
ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego – nastąpi redukcja obciążeń regulacyjnych.
Proponowane zmiany w zakresie komisji kwalifikacyjnych MON spowodują zmniejszenie obciążenia kierowników
(dowódców, szefów, dyrektorów, komendantów) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej
44

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: