eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 329
  • Data wpłynięcia: 2012-04-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-05-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 637

329

Tabela 3. Założenia makroekomiczne podniesienie wieku emerytalnego

rednioroczny
wskaźnik cen
rednioroczny
towarów i usług
Wskaźnik realnego
wskaźnik cen
Wskaźnik realnego
konsumpcyjnych dla
wzrostu
Rok
towarów i usług
wzrostu PKB
gospodarstw
przeciętnego
konsumpcyjnych
domowych
wynagrodzenia
ogółem
emerytów i
rencistów
2011
103,952%
104,100%
104,600%
101,024%
2012
102,450%
102,800%
103,100%
101,134%
2013
103,384%
102,500%
102,800%
101,831%
2014
103,811%
102,500%
102,800%
102,627%
2015
103,950%
102,500%
102,800%
102,633%
2016
103,735%
102,500%
102,800%
102,627%
2017
103,780%
102,500%
102,800%
102,814%
2018
103,680%
102,400%
102,700%
102,938%
2019
103,394%
102,400%
102,700%
102,938%
2020
103,300%
102,400%
102,700%
103,093%
2021
103,201%
102,400%
102,700%
103,405%
2022
103,081%
102,400%
102,700%
103,327%
2023
103,003%
102,300%
102,600%
103,327%
2024
102,913%
102,300%
102,600%
103,299%
2025
102,838%
102,300%
102,600%
103,272%
2026
102,791%
102,300%
102,600%
103,245%
2027
102,760%
102,300%
102,600%
103,217%
2028
102,738%
102,200%
102,500%
103,190%
2029
102,708%
102,200%
102,500%
103,163%
2030
102,671%
102,200%
102,500%
103,135%
2031
102,647%
102,200%
102,500%
103,108%
2032
102,633%
102,200%
102,500%
103,081%
2033
102,586%
102,100%
102,400%
103,054%
2034
102,549%
102,100%
102,400%
103,026%
2035
102,508%
102,100%
102,400%
102,999%
2036
102,450%
102,100%
102,400%
102,972%
2037
102,364%
102,100%
102,400%
102,944%
2038
102,283%
102,000%
102,300%
102,917%
2039
102,200%
102,000%
102,300%
102,890%
2040
102,127%
102,000%
102,300%
102,862%
2041
102,025%
102,000%
102,300%
102,835%
2042
101,916%
102,000%
102,300%
102,808%
2043
101,814%
102,000%
102,300%
102,781%
2044
101,729%
102,000%
102,300%
102,753%
2045
101,624%
102,000%
102,300%
102,726%
2046
101,528%
102,000%
102,300%
102,699%
2047
101,445%
102,000%
102,300%
102,671%
2048
101,365%
102,000%
102,300%
102,644%
2049
101,299%
102,000%
102,300%
102,617%
2050
101,236%
102,000%
102,300%
102,590%
2051
101,202%
102,000%
102,300%
102,562%
2052
101,190%
102,000%
102,300%
102,535%
2053
101,187%
102,000%
102,300%
102,508%
2054
101,192%
102,000%
102,300%
102,481%
2055
101,195%
102,000%
102,300%
102,453%
2056
101,196%
102,000%
102,300%
102,426%
2057
101,196%
102,000%
102,300%
102,399%
2058
101,215%
102,000%
102,300%
102,371%
2059
101,254%
102,000%
102,300%
102,344%
2060
101,300%
102,000%
102,300%
102,317%


54

Przedstawione poniżej skutki finansowe projektowanej zmiany nie mogą być
bezpośrednio utożsamiane z równoważną zmianą wyniku sektora finansów publicznych.
Niewątpliwa poprawa stanu finansów publicznych pozwoli na prowadzenie bardziej
elastycznej polityki fiskalnej oraz ułatwi osiągniecie trwałej równowagi sektora finansów
publicznych. Mając jednak na uwadze postanowienia art. 50 ustawy o finansach publicznych,
w tabeli 5 pokazano skutki nie tylko dla całego sektora finansów publicznych, ale także
osobno dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Oszacowane dla
ww. podmiotów skutki zmiany wieku emerytalnego są przede wszystkim związane
ze zmianami wysokości wpływów podatkowych, które zostały oszacowane przy założeniu
stałego udziału podatków do PKB na poziomie zaobserwowanym w 2010 r. oraz

z uwzględnieniem zmiany poziomu nominalnego PKB pomiędzy scenariuszem bazowym
(bez zmian) a scenariuszem uwzględniającym wyższy wiek emerytalny. W oszacowaniu
zmian wpływów podatkowych nie uwzględniono ewentualnych zmian systemowych w tym
obszarze. W przypadku budżetu państwa, oprócz skutków związanych z wpływami
podatkowymi, uwzględniono także skutki finansowe w odniesieniu do wybranych kategorii
wydatkowych. Jedną z takich kategorii są wydatki na obronę narodową, które zgodnie z art. 7
ust. 1 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej
przeznacza się corocznie wydatki z budżetu państwa w wysokości nie niższej niż 1,95%
Produktu Krajowego Brutto z roku poprzedniego. Dodatkowo uwzględniono zmianę
wydatków budżetu państwa na uposażenia emerytalne sędziów i prokuratorów oraz na
nauczycielskie świadczenia kompensacyjne.
Prezentowane poniżej skutki nie obejmują pośrednich efektów projektowanych zmian
strukturalnych, takich jak obniżenie kosztów obsługi długu. Spadek tych wydatków będzie
wynikać bezpośrednio z mniejszych potrzeb pożyczkowych państwa i obniżenia poziomu
długu publicznego, jak również z korzystniejszego postrzegania Polski przez inwestorów,
w szczególności na rynkach międzynarodowych. Wprowadzane zmiany powinny przyczynić
się również do poprawy oceny sytuacji finansów publicznych przez rynki finansowe, oceny
wiarygodności kredytowej Polski i w konsekwencji do obniżenia rentowności polskich
papierów skarbowych emitowanych zarówno w kraju, jak i za granicą. Korzystniejsze
postrzeganie Polski jako emitenta oraz obniżenie rentowności polskich skarbowych papierów
wartościowych będzie również w efekcie wpływać pozytywnie na możliwości pozyskania
kapitału po niższych kosztach przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych (w tym
przez jednostki samorządu terytorialnego) oraz pozostałe podmioty gospodarcze.
55

Z korzystniejszego postrzegania Polski przez inwestorów na rynku
międzynarodowym, a co za tym idzie z możliwości pozyskania kapitału po niższych kosztach,
skorzysta nie tylko budżet państwa, ale również samorządy i cała gospodarka. W poniższej
tabeli założono, że zmiana różnicy pomiędzy dochodami ze składek a wydatkami na
świadczenie FUS spowoduje równoważne zmniejszenie dotacji z budżetu państwa do FUS.
Łączny efekt zmian podniesienia i zrównania wieku emerytalnego zawiera wpływ na budżet
państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz FUS (w zakresie większych dochodów
z tytułu refundacji składki przekazywanej do OFE), Funduszu Rezerwy Demograficznej,
Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych. Z uwagi na zasady
konstrukcji planu finansowego NFZ, założono neutralny wpływ zmian w tym funduszu na
łączny efekt. Poniższe efekty nie uwzględniają zmian w KRUS.

Tabela 4. Efekt podniesienia i zrównania wieku emerytalnego na sektor finansów publicznych – ceny stałe 2012,
skutki skumulowane

Łą
w tym:
czny efekt zmian
podniesienia i zrównania
jednostki samorządu
wieku emerytalnego
budżet państwa
terytorialnego

mld zł
2013
0,6
0,6
0,0
2014
2,4
2,4
0,0
2015
5,5
5,5
0,1
2016
10,0
10,0
0,2
2017
18,0
17,8
0,3
2018
26,4
26,0
0,5
2019
35,2
34,6
0,8
2020
48,7
47,7
1,2
2021
65,9
64,4
1,6
2022
83,2
81,0
2,2
2023
100,5
97,5
2,8
2024
119,6
115,6
3,6
2025
140,0
134,8
4,5
2026
160,0
153,4
5,5
2027
179,7
171,4
6,7
2028
200,9
190,8
8,0
2029
223,6
211,4
9,4
2030
246,3
231,8
11,0
2031
269,4
252,3
12,8
2032
294,9
274,9
14,7
2033
322,6
299,3
16,8
56

Łą
w tym:
czny efekt zmian
podniesienia i zrównania
jednostki samorządu
wieku emerytalnego
budżet państwa
terytorialnego

mld zł
2034
351,2
324,4
19,2
2035
381,1
350,3
21,8
2036
414,2
379,0
24,6
2037
450,2
410,2
27,7
2038
487,6
442,4
31,0
2039
527,0
476,0
34,7
2040
570,3
513,0
38,7
2041
616,9
552,9
43,0
2042
664,9
593,6
47,5
2043
714,3
635,2
52,3
2044
765,0
677,7
57,4
2045
816,7
720,8
62,8
2046
868,9
764,1
68,3
2047
921,0
807,0
74,0
2048
972,8
849,5
79,7
2049
1 023,9
890,9
85,6
2050
1 073,3
930,5
91,6
2051
1 120,3
967,7
97,5
2052
1 164,8
1 002,3
103,5
2053
1 207,1
1 034,7
109,4
2054
1 247,3
1 064,9
115,3
2055
1 285,4
1 093,1
121,2
2056
1 321,3
1 119,1
127,0
2057
1 354,3
1 142,3
132,8
2058
1 384,4
1 162,7
138,4
2059
1 411,7
1 180,5
143,9
2060
1 436,6
1 196,0
149,4
ródło: Obliczenia MF


57

Wykres 10. Wpływ podniesienia i zrównania wieku emerytalnego na sektor finansów publicznych (źródło Ministerstwo Finansów)
1 800
Efekt podniesienia i zrównania wieku emerytalnego na sektor finansów publicznych
w mld PLN, ceny sta
1 600
łe 2012, skutki skumulowane
1 400
1 200
1 000
800
600
400
200
0
2013
2016
2019
2022
2025
2028
2031
2034
2037
2040
2043
2046
2049
2052
2055
2058
łączny efekt podniesienia i zrównania wieku emerytalnego
FUS (zmiana różnicy pomiędzy dochodami ze składek a wydatkami na wiadczenia)
inne dochody*
wydatki na obronę narodową
wydatki NFZ (równoważne wyższym składkom)
inne wydatki**
* podatki, składki na FP, FG P, FRD, dochody FUS z tytułu refundacji ubytku składki przekazywanej do OFE.
** wydatki budżetu państwa na uposażenia emerytalne sędziów i prokuratorów oraz na nauczycielskie wiadczenia kompensacyjne, wydatki FP na wiadczenia przedemerytalne i zasiłki dla
bezrobotnych

58

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: