eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

projekt dotyczy zmiany organu odpowiedzialnego za podział środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych, z ministra właściwego do spraw administracji publicznej na ministra właściwego do spraw transportu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3187
  • Data wpłynięcia: 2015-01-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 789

3187


Druk nr 3187


Warszawa, 16 stycznia 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Infrastruktury

INF-020-8-15




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Infrastruktury
wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Monika Wielichowska.



Przewodniczący Komisji


(-) Stanisław Żmijan



Projekt z dnia 8.01.2015 r.
U S T A W A
z dnia ……………………………. 2015 r.
o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Art. 1. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115, 1574 i 1644) w art. 42 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Minister właściwy do spraw transportu dokonuje podziału środków, o których mowa
w ust. 2 pkt 5b.”
Art. 2. Podziału i rozliczenia środków na rok 2015 na dofinansowanie zadań własnych
jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg
powiatowych i gminnych dokonuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
– 2 –
UZASADNIENIE

Projekt przewiduje zmiany w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115, 1574 i 1644).
Projektowane zmiany polegają na zmianie organu odpowiedzialnego za podział środków
z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie przebudowy, budowy lub remontów
dróg powiatowych i gminnych, z ministra właściwego do spraw administracji publicznej na
ministra właściwego do spraw transportu oraz kontynuacji dotychczas obowiązującego
mechanizmu wsparcia inwestycji na drogach powiatowych i gminnych. Zmiana organu
prowadzącego program przebudowy dróg lokalnych wynika z kompetencji ministra
właściwego do spraw transportu w zakresie koordynacji działań dotyczących rozwoju sieci
dróg lokalnych.
Kontynuacja obecnego sposobu wsparcia dróg powiatowych i gminnych tj. dotacji
w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych zostanie
przeprowadzona w postaci dotacji celowej w niezmienionym zakresie przedmiotowym. Ze
względu na ograniczone możliwości finansowe jednostek samorządu terytorialnego nie jest
możliwe zwiększenie ich wydatków na drogi samorządowe, zatem istnieje konieczność
dalszego udzielenia wsparcia z budżetu państwa. Narodowy Program Przebudowy Dróg
Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój ustalony uchwałą Rady
Ministrów z dnia 6 września 2011 r. obowiązuje w latach 2012-2015. Zatem konieczna jest
kontynuacja mechanizmu zapewnienia dofinansowania inwestycji na drogach powiatowych i
gminnych z budżetu państwa po roku 2015, kiedy przestanie obowiązywać Narodowy
Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój.
Jednakże nowy program wsparcia inwestycji w zakresie dróg lokalnych będzie w dużej części
opierał się na już istniejących rozwiązaniach wypracowanych w ramach Narodowego
Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Głównym
założeniem projektowanej ustawy jest rozwiązanie problemu
niezadowalającego standardu dróg publicznych powiatowych i gminnych (wskazanych
w Informacji NIK z marca 2014 r. jako najbardziej niedoinwestowane), które służą
sprawnemu przemieszczaniu się mieszkańców w swoich rejonach. Taka sytuacja stanowi
istotną barierę rozwoju, obniżającą aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz
– 3 –
konkurencyjność regionów i ośrodków gospodarczych. Ponadto, utrudnia dostęp do
regionalnych i lokalnych centrów rozwoju, jak również komunikację między tymi ośrodkami
a ich otoczeniem, przyczyniając się do pogłębienia terytorialnego zróżnicowania aktywności
gospodarczej. Dlatego też konieczna jest kontynuacja programu wieloletniego
dofinansowania infrastruktury dróg lokalnych tj. Narodowego Programu Przebudowy Dróg
Lokalnych ukierunkowanego na podniesienie jakości życia społeczności lokalnych oraz
zwiększeniu efektywności instytucji publicznych, dzięki intensyfikacji rozwoju bezpiecznej,
spójnej, funkcjonalnej i efektywnej infrastruktury drogowej. Realizacja celu nastąpi poprzez
dalszy rozwój infrastruktury drogowej, jako wsparcie działań samorządu powiatowego i
gminnego na rzecz budowy dróg lokalnych o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego
rozwoju społeczno – gospodarczego wspólnot samorządowych.
Projekt nie zmienia dotychczasowej zasady, dofinansowania z budżetu państwa
przebudowy, budowy lub remontów dróg publicznych powiatowych i gminnych. Zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260,
z późn. zm.) przez pojęcie „budowa drogi”, stosownie do art. 4 pkt 17, należy rozumieć
wykonywanie połączenia drogowego między określonymi miejscami lub miejscowościami, a
także jego odbudowę i rozbudowę, natomiast przez pojęcie „przebudowa drogi”, stosownie
do art. 4 pkt 18, należy rozumieć wykonywanie robót, w których wyniku następuje
podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi,
niewymagających zmiany granic pasa drogowego. Przez pojęcie „remont drogi”, stosownie
do art. 4 pkt 19 ustawy o drogach publicznych, należy rozumieć wykonywanie robót
przywracających pierwotny stan drogi, także przy użyciu wyrobów budowlanych innych niż
użyte w stanie pierwotnym .
Pozostałe kwestie dotyczące składania wniosków, oceny wniosków, organów
właściwych do oceny wniosków o dofinansowanie, udziału własnego jednostki samorządu
terytorialnego, rozliczeń dotacji regulowane są rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym
na podstawie art. 42 ust. 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w
nowej uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia nowego programu dotyczącego
budowy i przebudowy dróg lokalnych.
Przepisy przejściowe projektu przewidują, iż środki na rok 2015 będą dzielone przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, który również dokona rozliczenia i
– 4 –
oceny działania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II
Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój w latach 2012-2015.
W roku wejścia w życie przepisów tj. w roku 2015 uchwała Rady Ministrów w sprawie
Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność
- Rozwój przewiduje wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 1 mld zł.
Natomiast kwota w latach następnych zostanie ustalona w wyniku uchwały Rady Ministrów
w sprawie programu dotyczącego dróg lokalnych.

Rozwiązania zawarte w projekcie nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: