eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy

projekt dotyczy umożliwienia zastosowania instrumentów pomocowych, skierowanych na wspieranie zatrudnienia przez dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami, zatrudnionych przez przedsiębiorców, u których nastąpiło (czasowe) przejściowe pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem czasowego ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3009
  • Data wpłynięcia: 2014-12-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
  • data uchwalenia: 2014-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 150

3009

– 10 –
z przeznaczeniem na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy
i dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników, do wysokości kwoty określonej
w ust. 2, w ciężar pozostałości środków Funduszu z okresów poprzednich zapisanych
w projekcie planu finansowego Funduszu lub w planie finansowym Funduszu jako stan
na początek 2015 r. oraz ujmie planowane koszty Funduszu w 2016 r. w projekcie planu
finansowego Funduszu, stanowiącego załącznik do projektu ustawy budżetowej na
2016 r., przedłożonego Sejmowi przez Radę Ministrów, do wysokości maksymalnych
limitów wydatków, określonych w ust. 2.
4. W przypadku wykorzystania limitu wydatków na 2015 r. przed upływem roku
budżetowego, limit ten może zostać powiększony, po wyrażeniu zgody przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych, do niezbędnej wysokości, wynikającej
z podpisanych z przedsiębiorcami umów, o których mowa w ust. 6, kosztem limitu na
2016 r., poprzez zmianę planu finansowego Funduszu, dokonaną przez ministra
właściwego do spraw pracy – dysponenta Funduszu, na zasadach określonych w ust. 3,
nie później niż do końca roku budżetowego. Środki niewykorzystane w 2015 r.
powiększają limit wydatków określony na 2016 r. i planowane koszty Funduszu poprzez
zmianę planu finansowego Funduszu przez ministra właściwego do spraw pracy –
dysponenta Funduszu, po wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, na zasadach określonych w ust. 3.
5. O dokonanych zmianach, o których mowa w ust. 3 i 4, w projekcie planu
finansowego Funduszu lub w planie finansowym Funduszu minister właściwy do spraw
pracy – dysponent Funduszu zawiadomi ministra właściwego do spraw finansów
publicznych w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz w terminie
7 dni od dnia dokonania zmian.
6. Umowy o wypłatę świadczeń i umowy o dofinansowanie kosztów szkolenia
pracowników mogą być zawierane do dnia 31 grudnia 2016 r., z tym że koszty
zobowiązań z tytułu ich zawarcia przechodzące na 2017 r. mieszczą się w dwuletnim
limicie wydatków określonym w ust. 2.
7. Zobowiązania z tytułu umów o wypłatę świadczeń i umów o dofinansowanie
kosztów szkolenia pracowników zaciągnięte w 2016 r., realizowane w okresach
wynikających z tych umów, które przechodzą na kolejny rok, są finansowane w ramach
planu finansowego Funduszu na kolejny rok.
– 11 –
8. W przypadku konieczności zmiany projektu planu finansowego lub planu
finansowego Funduszu na 2017 r. minister właściwy do spraw pracy – dysponent
Funduszu dokona niezbędnej zmiany po wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych.
9. W przypadku wyczerpania przyjętego dwuletniego maksymalnego limitu
wydatków, o którym mowa w ust. 2, zostanie zastosowany mechanizm korygujący,
polegający na odmowie udzielenia limitu wydatków:
1)
marszałkowi województwa – na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy;
2)
staroście (prezydentowi miasta na prawach powiatu) – na dofinansowanie kosztów
szkolenia pracowników.
Art. 30b. Dysponent Funduszu przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy
samorządu województwa środki Funduszu na finansowanie kosztów obsługi zadań
wynikających z ustawy na podstawie zapotrzebowania złożonego przez marszałka
województwa.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2015 r.

UZASADNIENIE
Konieczność przygotowania projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 11 października
2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U.
poz. 1291), zwanego dalej „projektem ustawy”, wynika z istotnego pogorszenia
koniunktury gospodarczej na krajowych oraz zagranicznych rynkach towarowych, które
wystąpiło w następstwie wprowadzenia ograniczenia wwozu produktów na terytoria
innych krajów, skutkującego pogorszeniem sytuacji finansowej przedsiębiorców.
Celem nowelizacji ww. ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną
miejsc pracy jest umożliwienie zastosowania przewidzianych w tej ustawie
instrumentów pomocowych, skierowanych na wspieranie zatrudnienia przez dopłaty do
wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami, zatrudnionych przez
przedsiębiorców, u których nastąpiło (czasowe) przejściowe pogorszenie warunków
prowadzenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem czasowego
ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów.
Projektowana nowelizacja przewiduje, że przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672,
z późn. zm.), których przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej,
wynikający z wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej, określony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia
2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885
oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489), wskazuje na jej udział w handlu, przetwórstwie,
transporcie, uprawach rolnych lub chowie i hodowli zwierząt, a także w wynikających
z nich usługach, na krajowych lub zagranicznych rynkach towarowych oraz którzy
doznali ograniczeń w obrocie handlowym na krajowych lub zagranicznych rynkach
w związku z wystąpieniem ograniczenia wwozu towarów do innych krajów z przyczyn
od nich niezależnych, będą mogli skorzystać z instrumentów określonych w ustawie
o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy w sytuacji
wystąpienia spadku obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub
usług, liczonego w ujęciu ilościowym lub wartościowym, łącznie nie mniej niż o 15%,
obliczonego jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych
3 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 6 sierpnia
2014 r. oraz poprzedzającym dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń,
w porównaniu do łącznych obrotów z tych samych 3 miesięcy kalendarzowych roku
poprzedniego, przy czym za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących
dni kalendarzowych, w przypadku gdy trzymiesięczny okres porównawczy rozpoczyna
się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego
miesiąca kalendarzowego.
Zgodnie z projektowaną regulacją, przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej będą mogli wystąpić do
właściwego ze względu na swoją siedzibę marszałka województwa z wnioskiem
o wypłatę
świadczeń ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych, zwanego dalej „Funduszem”, z tytułu wprowadzenia przestoju
ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy, tj.:
1) świadczenia na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych za czas
przestoju ekonomicznego,
2) świadczenia na częściowe zrekompensowanie wynagrodzenia z tytułu obniżenia
wymiaru czasu pracy,
3) środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych
od pracodawcy od wypłaconych świadczeń.
Procedura przyznawania i wypłaty świadczeń będzie się odbywała na zasadach
określonych w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc
pracy, przy czym do wniosku o przyznanie świadczeń wnioskodawca będzie
zobowiązany dołączyć kopie dokumentów i oświadczeń wynikających z art. 8 ust. 2 i 3
ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.
Analogicznie jak w przypadku udzielania pomocy w związku z wystąpieniem
spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego przedsiębiorca występujący
o pomoc w związku z ograniczeniem wwozu produktów na terytoria innych krajów
będzie mógł otrzymać, na wniosek i po zawarciu ze starostą powiatu (prezydentem
miasta na prawach powiatu) stosownej umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony
miejsc pracy, dofinansowanie kosztów szkolenia podjętego przez pracowników
zatrudnionych u przedsiębiorcy w okresie przestoju lub obniżonego wymiaru czasu
pracy.
Należy wskazać, iż wszystkie świadczenia objęte ustawą, w tym przeznaczone na
finansowanie kosztów szkolenia pracowników, w przypadku gdy o pomoc występował
2
będzie przedsiębiorca, który zanotował spadek obrotów gospodarczych w związku
z wystąpieniem ograniczenia wwozu produktów na terytoria innych krajów, będą
finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W przypadku ponownego uruchomienia pomocy na rzecz ochrony miejsc pracy
w związku z wystąpieniem spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego,
zasady finansowania świadczeń z tytułu dofinansowania kosztów szkoleń pracowników
zatrudnionych u pracodawców korzystających z pomocy w związku z wystąpieniem
spowolnienia lub kryzysu pozostaną bez zmian – wskazane świadczenia finansowane
będą ze środków Funduszu Pracy.
Dzięki przewidzianym w projekcie ustawy świadczeniom na częściowe dopłaty do
wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami:
– obniżeniu mogą ulec koszty pracy, a tym samym może nastąpić poprawa sytuacji
finansowej przedsiębiorców, u których wcześniej wystąpiły trudności finansowe
w związku z ograniczeniem wwozu towarów do innych krajów,
– utrzymany zostanie poziom zatrudnienia, a przez to gotowość do podjęcia
działalności w przypadku poprawy koniunktury, oraz
– utrzymana zostanie konkurencyjność prowadzonej działalności.
Ponadto okres wypłaty świadczeń może być wykorzystany przez przedsiębiorcę na
dostosowanie prowadzonej działalności do zmieniających się warunków rynkowych.
Przewidziana w projekcie ustawy pomoc jest udzielana zgodnie z warunkami
dopuszczalności pomocy de minimis i stanowi: pomoc de minimis w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r.
w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do
pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1) albo pomoc de minimis
w sektorze rolnym w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013
z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
(Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9), albo pomoc de minimis w sektorze
rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE)
nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa
i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45).
3
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: