eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 2 –

imię osoby, w rejestrze stanu cywilnego, imiona te zamieszcza się jako imię pierwsze, imię
drugie, imiona kolejne.
2. Jeżeli w przenoszonym akcie stanu cywilnego wskazane jest jedno imię jako imię
używane przez osobę, imię to należy wpisać jako imię pierwsze.
§ 7. Ilekroć w przenoszonym akcie małżeństwa wpisana jest informacja, z której wynika
złożenie zgodnych oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, informację tę odnotowuje
się poprzez oznaczenie pola wyboru „stwierdzam złożenie zgodnych oświadczeń o wstąpieniu
w związek małżeński”.
§ 8. 1. Akty małżeństwa, potwierdzające zawarcie małżeństwa przed kierownikiem
urzędu stanu cywilnego do dnia 1 marca 1976 r., które nie zawierają informacji o nazwisku
noszonym po zawarciu małżeństwa, uzupełniane są z urzędu przy przenoszeniu do rejestru
stanu cywilnego w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu zawarcia małżeństwa.
2. Nazwisko, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w rejestrze stanu cywilnego
w akcie małżeństwa w rubryce przeznaczonej na zamieszczenie nazwiska noszonego po
zawarciu małżeństwa.
§ 9. 1. Informacje wpisane w rubryce „uwagi” zamieszcza się w rejestrze stanu
cywilnego w rubryce przeznaczonej w akcie stanu cywilnego na adnotacje.
2. Prawidłowe brzmienie wyrazów wykreślonych, wpisane w rubryce „uwagi”, przenosi
się do rejestru stanu cywilnego bez odwzorowania wykreśleń.
3. Ilekroć w akcie małżeństwa w rubryce „uwagi” było wpisane nazwisko noszone
przez kobietę po zawarciu małżeństwa nazwisko to zamieszcza się w rejestrze stanu
cywilnego w rubryce przeznaczonej w akcie małżeństwa na zamieszczenie nazwiska
noszonego po zawarciu małżeństwa.
§ 10. Przypiski zamieszczone pod treścią aktu stanu cywilnego odzwierciedla się
wybierając w rejestrze treść, możliwego do zamieszenia pod danym aktem, przypisku.
§ 11. Dokonanie przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego
wymaga złożenia przez kierownika urzędu stanu cywilnego lub zastępcę kierownika urzędu
stanu cywilnego podpisu elektronicznego dostarczonego na kartach kryptograficznych przez
Centrum Certyfikacji Źokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTźR SPRAW WźWN TRZNYCH


– 3 –


UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 125
ust. 3 ustawy z dnia… – Prawo o aktach stanu cywilnego (Źz. U…), zgodnie z którą minister
właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przenoszenia
aktów stanu cywilnego sporządzonych na podstawie przepisów dotychczasowych do rejestru
stanu cywilnego.
Akty stanu cywilnego z postaci papierowej będą przenoszone do postaci
elektronicznej w takiej strukturze, jaka jest przewidziana dla aktów elektronicznych
i z zachowaniem wszelkich wymogów co do sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego.
Oznacza to konieczność wyodrębnienia części zasadniczej aktu, a więc odzwierciedlenia jego
treści z chwili sporządzenia, a następnie dołączenia wzmianek dodatkowych. Jeżeli
w przenoszonym akcie stanu cywilnego były skreślenia do rejestru stanu cywilnego przenosi
się od razu prawidłowe brzmienia wyrazów.
Wzmianki wpisane w akcie papierowym będą przenoszone co do zasady w brzmieniu
wynikającym z aktu, z tym że wzmianka, która zmieniono określone dane w akcie będzie
przekształcona do struktury wzmianki wynikającej z przepisów o sposobie prowadzenia
rejestru.
Projekt rozporządzenia zakłada, że dane wynikające z treści aktu stanu cywilnego
przenosi się w odpowiednie miejsca aktu stanu cywilnego sporządzanego w rejestrze stanu
cywilnego odpowiadające nazwie rubryk istniejących w przenoszonym akcie stanu
cywilnego. W praktyce oznacza to, że np. dane wpisane w rubrykę nazwisko dziecka również
muszą zostać zamieszczone w rejestrze stanu cywilnego w miejsce przeznaczone na to
nazwisko. W przypadku, gdy akt był sporządzony w sposób opisowy (np. akty sporządzone
jeszcze w ramach wyznaniowej rejestracji stanu cywilnego bąd też akt zgonu osoby
o nieustalonej tożsamości) wymagają odpowiedniego przekształcenia i wpisania właściwych
danych do treści odpowiednich rubryk.
W projekcie rozporządzenia uregulowano kwestię zapisu kolejności imion, w sytuacji,
gdy imię faktycznie używane przez osobę w papierowym akcie wskazane jest np. tylko
poprzez jego podkreślenie.
W sposób szczególny uregulowano kwestię zamieszczania w akcie małżeństwa
nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa. Należy bowiem podkreślić, że w aktach stanu
cywilnego sporządzanych do 1976 r. nie było rubryki na nazwisko noszone po zawarciu
– 4 –

małżeństwa. Wynikało to z faktu, że mężczyzna nie mógł przyjąć nazwiska żony lub dodać
tego nazwiska do swojego, a żona z mocy prawa przybierała nazwisko męża lub mogła
ewentualnie dodać nazwisko męża do swojego i informacja o tym odnotowana była
w rubryce uwagi. Od 2015 r. rubryka nazwisko noszone po zawarciu małżeństwa musi być
wypełnione, gdyż nie będzie możliwe wydanie z rejestru stanu cywilnego odpisu skróconego
aktu małżeństwa. Stąd też zakłada się, że akty stanu cywilnego przy migracji będą z urzędu
uzupełniane w tym zakresie.
Informacje wpisane do papierowego aktu stanu cywilnego w części uwagi zostanę
przeniesione w miejsce przeznaczone na adnotacje. Należy przy tym podkreślić, że powyższe
wiąże się tylko ze zmianą nazewnictwa.
Przeniesienie przypisków będzie polegało na wybraniu w rejestrze przypisku
odpowiadającego treści przenoszonego przypisku.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, zatem nie podlega
notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie podmiotowej BIP Rządowego Centrum Legislacji,
a dodatkowo na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii źuropejskiej.












– 5 –

Nazwa projektu
Data sporz dzenia
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie przenoszenia aktów 26.06.2014 r.
stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego

Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
ródło:
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Projekt ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….
Tomasz Szubiela Podsekretarz Stanu


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Karolina Grenda Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSW
22-60-28-450
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 125 ust. 3 projektu ustawy – Prawo o aktach
stanu cywilnego. Przepis ten nakłada na ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązek określenia, w drodze
rozporządzenia, sposobu przenoszenia aktów stanu cywilnego sporządzonych na podstawie przepisów dotychczasowych do rejestru
stanu cywilnego.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi w rozporządzeniu sposób przenoszenia aktów stanu cywilnego, kierując się
potrzebą zachowania integralności dotychczasowych aktów stanu cywilnego.
Konieczność wydania rozporządzenia wiąże się z wejściem do obiegu prawnego z dniem 1 stycznia 2015 r. nowej ustawy – Prawo
o aktach stanu cywilnego.

2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narz dzia interwencji, i oczekiwany efekt
Od dnia 1 stycznia w 2015 r. wszystkie zdarzenia z zakresu stanu cywilnego będą podlegały ewidencjonowaniu wyłącznie
w rejestrze prowadzonym w systemie teleinformatycznym, a akty stanu cywilnego sporządzane dotychczas w postaci papierowej
będą przenoszone do rejestru stopniowo, np. w następstwie dokonania zmian w akcie stanu cywilnego. Nowe zasady prowadzenia
rejestracji stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym w konsekwencji doprowadzą do odejścia od papierowej postaci aktów
stanu cywilnego.
W związku z odstąpieniem od papierowej rejestracji stanu cywilnego koniecznym jest określenie w akcie prawnym rangi
rozporządzenia sposobu przenoszenia papierowych aktów stanu cywilnego wytworzonych w oparciu o dotychczasowe przepisy do
rejestru teleinformatycznego.
Celem projektowanego rozporządzenia ma być realizacja przenoszenia papierowych postaci aktów stanu cywilnego rejestru stanu
cywilnego prowadzonego w systemie teleinformatycznym, a w konsekwencji uporządkowanie danych zawartych w rejestrze.
Przenoszenie do rejestru stanu cywilnego aktów stanu cywilnego sporządzonych na podstawie przepisów dotychczasowych
podniesie jakość rejestracji stanu cywilnego oraz poprawi sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo
jako rejestratora zdarzeń.
Rozporządzenie będzie zawierało przepisy o charakterze technicznym, m.in. określona zostanie literacja przenoszonych aktów
prawnych, zasady dołączania wzmianek dodatkowych do aktu, kolejność umieszczania danych osobowych w akcie.
Projektowane regulacje mają przyczynić się do poprawy jakości rejestracji stanu cywilnego, co przełoży się na podniesienie
bezpieczeństwa i pewności obrotu prawnego.
Wejście w życie rozporządzenia jest bezpośrednio związane z wykonaniem projektu pl.IŹ, obejmującego powiązane ze sobą ściśle
obszary: ewidencji ludności, dowodów osobistych oraz rejestracji stanu cywilnego.

3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Projektowane rozwiązania legislacyjne wynikają z konieczności realizacji delegacji do wydania rozporządzenia w przedmiotowym
zakresie. Z uwagi na fakt, że proces informatyzacji rejestracji stanu cywilnego członkowskich OźCŹ oraz Uź jest zróżnicowany
i niejednolity, w tym w obszarze wprowadzania do elektronicznego systemu danych historycznych i mając na względzie realizacyjny
charakter proponowanych w rozporządzeniu rozwiązań, brak jest możliwości dokonania porównania z rozwiązaniami przyjętymi
w tych krajach.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Obywatele polscy
Trudno oszacować
Informacja ogólnodostępna
W zakresie aktów stanu cywilnego
obywateli, które będą podlegały
przeniesieniu do rejestru
– 6 –

Minister Spraw
1
Informacja ogólnodostępna
W zakresie nadzoru nad
Wewnętrznych
rejestracją stanu cywilnego

Urzędy stanu cywilnego
2299
Ministerstwo Spraw
W zakresie dokonywania
Wewnętrznych – dane własne
czynności z zakresu przenoszenia
aktów stanu cywilnego do rejestru

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Projekt rozporządzenia zostanie
również przekazany do zaopiniowania Generalnemu Inspektorowi Ochrony Źanych Osobowych, Rzecznikowi Praw Obywatelskich
oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

ródła finansowania
Część 42 – Sprawy wewnętrzne

Dodatkowe informacje,
Koszty, które będą się wiązały z wydaniem przedmiotowego rozporządzenia, zostały oszacowane
w tym wskazanie
podczas prac nad projektem ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego i obejmuje również koszty związane
ródeł danych
z aktami wykonawczymi. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie generuje żadnych
i przyjętych do obliczeń dodatkowych obciążeń dla sektora finansów publicznych.
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym na funkcjonowanie przedsi biorców oraz na rodzin ,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Brak






pieniężnym
wpływu
(w mln zł,
sektor mikro-, małych
Brak






ceny stałe
i średnich
wpływu
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: