eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-I

wytwarzanej z odnawialnych źródeł energiiś

Obowiązek ten, w związku z postanowieniami §
c) państwa członkowskie zapewniają, że o ile
13 Rozporządzenia

Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie

pozwala
na
to
bezpieczna
eksploatacja
szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do

krajowego systemu elektroenergetycznego i w
umorzenia wiadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej,

zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych
oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne

źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących
kryteria,
przy
wyborze
instalacji

ilo ci energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle
wytwarzających
energię
elektryczną,

energii, dotyczy zakupu całej oferowanej sprzedawcy z urzędu
operatorzy systemów przesyłowych przyznają

energii elektrycznej wytworzonej w OZE.
pierwszeństwo instalacjom wykorzystującym


Obowiązki, gwarantujące priorytetowy dostęp do energii elektrycznej
odnawialne
źródła
energii.
Państwa

ze źródeł odnawialnych, wpisuje się również główny mechanizm
członkowskie zapewniają, by zostały przyjęte

wsparcia odnawialnych źródeł energii elektrycznej, jakim jest system
odpowiednie rodki operacyjne dotyczące sieci

tzw. „zielonych certyfikatów”, polegający na nałożeniu na
i rynku, które zminimalizują ograniczenie

przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się wytwarzaniem lub

obrotem energią elektryczną i sprzedające energię elektryczną
energii
elektrycznej
wytworzonej
z

odbiorcom końcowym oraz inne podmioty zajmujące się sprzedażą
odnawialnych
źródeł
energii.
Jeżeli

energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i
przyjmowane są ważne rodki, które ograniczą

przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE okre lonej ilo ci
występowanie energii z odnawialnych źródeł

wiadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w
energii, aby zagwarantować bezpieczeństwo

odnawialnych źródłach energii elektrycznej, bądź uiszczenia opłaty

zastępczej. Obowiązek ten regulują art. 9a. i art. 9e. ustawy – Prawo
krajowego systemu energii elektrycznej oraz

energetyczne.
bezpieczeństwo dostaw energii, państwa

członkowskie zapewniają, by odpowiedzial
W obowiązujących przepisach prawnych regulujących zasady
ni

przyłączania
urządzeń,
instalacji
lub
sieci
do
sieci
operatorzy systemów zgłaszali wła ciwym
art.
7, elektroenergetycznej, w tym również odnawialnych źródeł energii,
ust.
8e
organom regulacyjnym zastosowanie tych
istnieje obowiązek (art. 7, ust. 8e. ustawy – Prawo energetyczne)
rodków i wskazywali działania naprawcze,
PE
sporządzania ekspertyz wpływu ich przyłączenia na system

które zamierzają podjąć w celu zapobiegania
elektroenergetyczny. Obowiązkiem w zakresie zapewnienia ich

wykonania zostały obciążane przedsiębiorstwa energetyczne
nieodpowiednim ograniczeniom.

zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
3. Państwa członkowskie wymagają od

Obowiązek ten wprowadzono nowelizacją ustawy Prawo
operatorów
systemów
przesyłowych
i

energetyczne z 2010 r. Przed tą nowelizacją przedmiotowe
systemów dystrybucji stworzenia i podania do

ekspertyzy również były sporządzane lecz obowiązek ich

publicznej wiadomo ci standardowych zasad
opracowania spoczywał na podmiotach ubiegających się o

odnoszących się do ponoszenia i podziału
przyłączenie. Ekspertyzy załączane wówczas były do wniosku o

okre lenie warunków przyłączenia.
kosztów dostosowań technicznych, takich jak


przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci,


art.
9c.
poprawa funkcjonowania sieci oraz zasady
Z uwagi na wynikający z art. 9c. ust. 6 ustawy – Prawo energetyczne,
ust. 6 PE
niedyskryminacyjnego wdrażania kodów sieci,
obowiązek zapewnienia pierwszeństwa przesyłu i dystrybucji energii

koniecznych w celu włączenia nowych
elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii, operatorzy

producentów
dostarczających
energię
systemów badający w ekspertyzie przyłączeniowej wpływ

przyłączenia instalacji odnawialnego źródła

energii na krajowy

61
elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł

system elektroenergetyczny zobowiązani są przeprowadzać analizę
energii do wzajemnej sieci.

bezpieczeństwa i niezawodno ci pracy systemu, uwzględniającą
Zasady te opierają się na obiektywnych,

pierwszeństwo przyłączania do sieci odnawialnych źródeł energii.

Zatem w obliczeniach, już na etapie wykonywania ekspertyzy
przejrzystych
i
niedyskryminacyjnych

przyłączeniowej przy wyborze instalacji wytwarzających energię
kryteriach ze szczególnym uwzględnieniem

elektryczną, operatorzy systemów przyznają pierwszeństwo
wszystkich kosztów i korzy ci związanych z

instalacjom wykorzystującym odnawialne źródła energii. Nadanie
przyłączeniem tych producentów do sieci oraz

priorytetu przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii w
szczególnych okoliczno ci, w przypadku

modelu
obliczeniowym
rozpatrywanym
w
ekspertyzie
przyłączeniowej podyktowane jest więc obowiązkiem narzuconym
producentów w regionach peryferyjnych oraz o


regulacją ustawową wynikającą z art. 9c, ust. 6, stanowiącą o
niskiej gęsto ci zaludnienia. Zasady te mogą

pierwszeństwie w wiadczeniu usług przesyłania lub dystrybucji
przewidywać różne rodzaje przyłączeń.

energii elektrycznej wytworzonej z tych wła nie źródeł.
4. W stosownych przypadkach państwa

Od dnia 26 lipca 2013 r. zostały wprowadzone dodatkowe regulacje
członkowskie mogą wymagać od operatorów
art.
7 zapewniające OZE priorytetowy dostęp do systemu
systemów
przesyłowych
i
systemów
ust. 8d2 elektroenergetycznego. Stosownie do art. 7 ust. 8d2 ustawy – Prawo
PE
dystrybucji pokrycia w cało ci lub w czę ci

energetyczne, w przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne
kosztów, o których mowa w ust. 3. Pańs
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
twa

odmówi przyłączenia do sieci odnawialnego źródła energii z powodu
członkowskie dokonują przeglądu i podejmują

braku technicznych warunków przyłączenia wynikających z braku

niezbędne rodki w celu usprawnienia ram i
niezbędnych
zdolno ci
przesyłowych
s

ieci
w
terminie
przepisów dotyczących ponoszenia i podziału
proponowanym przez podmiot ubiegający się o przyłączenie

kosztów, o których mowa w ust. 3, do dnia 30
odnawialnego źródła energii przedsiębiorstwo energetyczne okre la

planowany termin oraz warunki wykonania niezbędnej rozbudowy
czerwca 2011 r. i co dwa lata po tej dacie w

lub modernizacji sieci, a także okre la termin przyłączenia. Natomiast
celu
zapewnienia
integracji
nowych
art.
7 zgodnie z art. 7 ust. 8d3 PE, w przypadku braku technicznych
producentów, zgodnie z brzmieniem tego
ust. 8d3 warunków przyłączenia w zakresie mocy przyłączeniowej okre lonej
ustępu.
PE

we wniosku o okre lenie warunków przyłączenia instalacji

5. Państwa członkowskie wymagają od
odnawialnego źródła energii, przedsiębiorstwo energetyczne

operatorów
systemów
przesyłowych
i
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej

powiadamia podmiot ubiegający się o przyłączenie o wielko ci
systemów dystrybucji przedstawienia nowym

dostępnej mocy przyłączeniowej, dla jakiej mogą być spełnione te
producentom energii ze źródeł odnawialnych

warunki. Powyższe obowiązki przedsiębiorstw energetycznych
pragnącym przyłączyć się do systemu

ustalają priorytetowe traktowanie wyłącznie odnawialnych źródeł

energii i nie dotyczą pozostałych źródeł.
wymaganych wyczerpujących i niezbędnych


informacji, w tym:

art. 16 ust. 3 i 4 oraz ust. 6-9 dyrektywy transponowany w art. 45 ust.
a) wyczerpującej i szczegółowej oceny

4 ustawy – Prawo energetyczne: taryfy mogą różnicować ceny i
kosztów związanych z przyłączeniemś

stawki opłat w taryfach dla przedsiębiorstw na rzecz których

b) rozsądnego i precyzyjnego harmonogramu

wiadczą usługi przesyłania i dystrybucji. Szczegóły zasad kalkulacji

taryf i prowadzenia rozliczeń za wiadczone usługi przesyłania i
przyjęcia i rozpatrzenia wniosku o przyłączenie

dystrybucji reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18
do sieci;

sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i
c) rozsądnego orientacyjnego harmonogramu

kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (dalej

Rozporządzenie Taryfowe). Zgodnie z zapisami Rozporządzenia

62
każdego proponowanego przyłączenia do sieci.

Taryfowego, podmioty prowadzące działalno ć w zakresie
Państwa członkowskie mogą zezwolić

wytwarzania energii elektrycznej nie są obciążani opłatami

przesyłowymi ani dystrybucyjnymi za energię elektryczną
producentom
energii
elektrycznej
z
produkowaną i wprowadzaną do sieci. Zgodnie zatem z
odnawialnych źródeł energii, pragnącym


obowiązującymi w Polsce zasadami stanowienia taryf przesyłowych i
przyłączyć się do sieci, na ogłoszenie przetargu

dystrybucyjnych w zakresie energii elektrycznej, koszty działalno ci
na roboty przyłączeniowe.

przesyłowej i dystrybucyjnej OSP i OSD przenoszone są przez taryfy
6. Podział kosztów, o którym mowa w ust. 3,

na stronę popytową tj. podmioty odbierające/zużywające energię
egzekwuje się za pomocą mechanizmu

elektryczną.
art.
45

opartego na obiektywnych, przejrzystych i
ust. 4 PE
Art. 45 ust. 4 PE - przedsiębiorstwa energetyczne różnicują ceny
niedyskryminujących
kryteriach,

i stawki opłat okre lone w taryfach dla paliw gazowych, energii
uwzględniając korzy ci, jakie odnoszą z

elektrycznej i ciepła dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze
przyłączenia pierwsi i kolejno przyłączani

względu na koszty uzasadnione spowodowane realizacją wiadczenia,

o ile przepisy nie stanowią inaczej.
producenci, jak również operatorzy systemów
przesyłowych i systemów dystrybucji.




7. Państwa członkowskie zapewniają, że

Zasady ustalania opłat za przyłączenie do sieci reguluje art. 7 ust. 8
obciążanie
taryfami
przesyłowymi
i

ustawy – Prawo energetyczne. Zasady te promują w szczególno ci
dystrybucyjnymi nie dyskryminuje energii

odnawialne źródła energii o małej mocy w tym mikroinstalacje OZE.
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, w

W zakresie mikroinstalacji OZE inwestorzy zostali zwolnieni z
szczególno ci
energ

wnoszenia opłat za ich przyłączenie, za dla mniejszych OZE – tj. o
ii
elektrycznej
z

mocy do 5 MW opłaty za przyłączenie kalkulowane są na podstawie
odnawialnych źródeł energii wytwarzanej w

połowy kosztów związanych z ich przyłączeniem (art. 7 ust. 8 pkt 3
regionach peryferyjnych, takich jak regiony

ustawy – Prawo energetyczne). Inni wytwórcy przyłączający OZE
wyspiarskie i regiony o niskiej gęsto ci

wnoszą opłaty za przyłączenie, które kalkulowane są na podstawie
zaludnienia.
Państwa
członkowskie

rzeczywistych nakładów na realizację przyłączenia, rozumianego,
zapewniają, że przy ustalaniu taryf

jako koszt wykonania odcinka sieci (przyłącza) służącego do

połączenia urządzeń OZE z siecią przedsiębiorstwa energetycznego,
przesyłowych i dystrybucyjnych nie dochodzi

do którego sieci ubiegają się o przyłączenie.
do dyskryminacji gazu z odnawialnych źródeł

Na podstawie art. 46 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo energetyczne, zostało
energii.

wydane rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad
8. Państwa członkowskie zapewniają, że taryfy

kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią
nakładane przez operatorów systemów

elektryczną. Postanowienia dotyczące szczegółowych zasad

przesyłowych i systemów dystrybucji za
kwalifikacji kosztów budowy przyłącza zostały zamieszczone w § 14

przesył i dystrybucję energii elektrycznej z
ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r.

obowiązującego do dnia wej cia w życie nowego rozporządzenia
elektrowni wykorzystujących odnawialne

Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. W tym ostatnim
źródła energii odpowiadają korzy ciom

rozporządzeniu, regulację w zakresie omawianych kosztów zawiera w
finansowym płynącym z przyłączenia takich
art.
7 § 13 ust. 5. W nakładach, o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy –
ust. 8 PE
elektrowni do sieci. Korzy ci takie mogą
Prawo energetyczne, uwzględnia się wydatki ponoszone na

płynąć z bezpo redniego wykorzystania sieci
wykonanie prac projektowych i geodezyjnych, uzgadnianie

dokumentacji, uzyskanie pozwoleń na budowę, zakup materiałów do
niskonapięciowej.

budowy odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów do


63
9. W odpowiednich przypadkach państwa

sieci z uwzględnieniem długo ci tych odcinków, roboty budowlano-
członkowskie
oceniają
konieczno ć

montażowe wraz z nadzorem, wykonanie niezbędnych prób, koszty
rozszerzenia istniejącej infrastruktury sieci

sporządzenia ekspertyzy wpływu przyłączanych urządzeń, instalacji
lub sieci na system elektroenergetyczny, a także koszty uzyskania
gazowniczej, aby ułatwić integrację gazu z


praw do nieruchomo ci oraz zajęcia terenu, niezbędne do budowy lub
odnawialnych źródeł energii.

eksploatacji urządzeń.
10. W odpowiednich przypadkach państwa

członkowskie nakładają na operatorów
Koszty rozbudowy sieci, w zakresie wykraczającym poza

budowę przyłącza, pokrywa przedsiębiorstwo energetyczne, o czym
systemów przesyłowych i dystrybucyjnych na

stanowi art. 7 ust. 5 ustawy – Prawo energetyczne Przedsiębiorstwo

swoim terytorium obowiązek publikowania
energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw
art.
46
przepisów technicznych zgodnie z art. 6
gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić realizację i
ust. 3 i 4 finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby
dyrektywy
2003/55/WE
Parlamentu
PE
przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na
Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003

warunkach okre lonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9
r. dotyczącej wspólnych zasad rynku

ust. 1-4, 7 i 8 i art. 46 oraz w założeniach lub planach, o których
wewnętrznego gazu ziemnego [21], w

mowa w art. 19 i 20.

szczególno ci w odniesieniu do zasad

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi koszty rozbudowy
przyłączania do sieci, które obejmują

sieci w zakresie wykraczającym poza budowę przyłącza i
wymagania dotyczące jako ci, nawaniania i

wymaganym do wyprowadzenia mocy z przyłączanych źródeł,
ci nienia gazu. Państwa członkowskie

uwzględniane są i finansowane, w oparciu o regulacje ustawowe, z
nakładają również na operatorów systemów

przychodów taryfowych przedsiębiorstw sieciowych – tj. przez stronę

popytową. Zatem obowiązujący system stanowienia taryf, z uwagi na
przesyłowych i dystrybucyjnych obowiązek

brak taryf za przesyłanie i dystrybucję dla wytwórców, w tym dla
publikacji
taryf
przyłączeniowych
za

wytwórców OZE, w odniesieniu do energii elektrycznej
przyłączanie odnawialnych źródeł gazu w

wprowadzanej do sieci, z założeniaŚ

oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne
 egzekwuje podział kosztów za pomocą mechanizmu opartego na

kryteria.
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriach

11. W sporządzonych przez siebie krajowych

(ust. 6 dyrektywy 2009/28/WE);
planach działania w zakresie energii



nie dyskryminuje energii elektrycznej z OZE, w szczególno ci tej
odnawialnych państwa członkowskie dokonują

wytwarzanej w regionach peryferyjnych (ust. 7 dyrektywy
2009/28/WE);
oceny
konieczno ci
budowy
nowej


 zapewnia, że taryfy nakładane na wytwórców OZE odpowiadają
infrastruktury systemu lokalnego ogrzewania i

korzy ciom finansowym płynącym z przyłączeń tych wytwórców
chłodzenia produkowanego z odnawialnych

(ust. 8 dyrektywy 2009/28/WE).
źródeł energii w celu osiągnięcia krajowego

Zasady ustanowione w art. 16 ust. 3, 4 oraz 6-9 dyrektywy
celu na rok 2020, o którym mowa w art. 3 ust.

2009/28/WE są wdrożone przez szereg przepisów m.in. przez art. 45
1. W zależno ci od tej oceny państwa

ustawy - Prawo energetyczne oraz przepisy Rozporządzenia
członkowskie podejmują, w stosownych

Taryfowego, które jak wspomniano powyżej ustanawia zasadę, że

taryfy przenoszą wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i
przypadkach, kroki na rzecz rozbudowy

dystrybucyjnej i są stosowane wyłączenie dla strony popytowej, przez
lokalnej infrastruktury ogrzewania w celu

co nie obciążają i w konsekwencji nie dyskryminują wytwórców
dostosowania rozbudowy produkcji systemu

OZE.


64
lokalnego ogrzewania i chłodzenia z wielkich

Przepisy ust. 3 dyrektywy 2009/28/WE dotyczące ustanowienia i
instalacji wykorzystujących biomasę, energię

podania do publicznej wiadomo ci zasad odnoszących się do
ciepła i geotermalną.


ponoszenia i podziału kosztów dostosowań technicznych, takich jak

przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci, poprawa

funkcjonowania sieci, jak również ust. 4 powyższej dyrektywy

zostały zatem odzwierciedlone w ustawie – Prawo energetyczne oraz

ww. rozporządzeniu taryfowym, poprzezŚ


 okre lenie, już na poziomie aktów prawnych, jaki jest podział

kosztów przyłączenia do sieci, nakazujące podmiotowi

przyłączanemu do sieci pokrycie kosztów budowy przyłącza,

oraz nakazujące przedsiębiorstwu energetycznemu pokrycie

kosztów rozbudowy sieci w pozostałym zakresie,


 okre lenie zasad kalkulacji taryf oraz podmiotów dla których
stosowane są taryfy przesyłowe i dystrybucyjne oraz zasad

wnoszenia opłat za przyłączenie do sieci,



 regulację, zgodnie z którą opłatami taryfowymi nie są obciążani

wytwórcy produkujący energię w odnawialnych źródłach energii,

wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i dystrybucyjnej są

ponoszone odpowiednio przez OSP i OSD, którzy obciążają nimi

stronę popytową.


art. 16 ust. 9 o ile przepis ten nie jest obligatoryjny, na podstawie

art. 9o ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne uregulowano

możliwo ć wytworzenia biogazu rolniczego oraz wprowadzenia go

do sieci dystrybucyjnej gazowej, co objęte jest uprawnieniem do

uzyskania wiadectwa pochodzenia biogazu.

Art.
T

Artykuły wdrażane do polskiego porządku prawnego
17 -20 Art. 17
przepisami nowelizacji ustawy o biokomponentach i
1. Niezależnie od tego, czy surowce były
biopaliwach ciekłych.
uprawiane na terenie Wspólnoty czy poza jej
terytorium, energię z biopaliw i biopłynów
uwzględnia się do celów, o których mowa w
lit. a), b) i c), tylko wtedy, gdy spełniają one
kryteria zrównoważonego rozwoju okre lone w
ust. 2-6 niniejszego artykułuŚ
a)
kontrola zgodno ci z wymogami
niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
celów krajowychś
b)
kontrola spełnienia obowiązku stosowania

65
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 59 . [ 60 ] . 61 ... 70 ... 81

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: