Senacki projekt ustawy o petycjach
projekt dotyczy realizacji postanowień art. 63 Konstytucji poprzez uregulowanie zasad składania i rozpatrywania petycji, a także sposobu postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2135
- Data wpłynięcia: 2013-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o petycjach
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1195
2135
Druk nr 2135
Warszawa, 18 grudnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
46. posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o petycjach wraz z projektem tej ustawy.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Mieczysława Augustyna do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
wz. (-)Jan Wyrowiński
WICEMARSZAŁEK SENATU
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 18 grudnia 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o petycjach
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o petycjach.
Jednocześnie upoważnia senatora Mieczysława Augustyna do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
W/Z
Jan Wyrowiński
Wicemarszałek Senatu
projekt
U S T A W A
z dnia
o petycjach)
Art. 1. Ustawa reguluje składanie i rozpatrywanie petycji, sposób postępowania
oraz właściwość organów w sprawach dotyczących petycji.
Art. 2. 1. Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę
organizacyjną niebędącą osobą prawną, zwaną dalej „podmiotem wnoszącym petycję”,
lub grupę tych osób do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji
społecznej, wykonującej zadania zlecone z zakresu administracji publicznej, zwanych dalej
„podmiotem rozpatrującym petycję”.
2. Petycja może być złożona w interesie publicznym, podmiotów ją składających
lub podmiotów trzecich za ich zgodą.
3. Przedmiotem petycji może być żądanie ustanowienia lub zmiany przepisów prawa,
podjęcia decyzji lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję,
życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego,
mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji podmiotu rozpatrującego petycję.
4. Petycja nie może dotyczyć spraw, dla których Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
zastrzega wyłączną właściwość innych podmiotów.
Art. 3. 1. Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji
elektronicznej na adres poczty elektronicznej wskazany na stronie internetowej adresata
petycji lub urzędu go obsługującego.
2. Petycja powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję, miejsce jego zamieszkania
albo siedzibę oraz adres do korespondencji;
2)
oznaczenie adresata petycji;
3)
wskazanie jej celu.
3. Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący
petycję.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
– 2 –
4. Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać także adres poczty elektronicznej
podmiotu wnoszącego petycję.
Art. 4. 1. W przypadku, gdy petycję składa grupa osób, osoby te wyznaczają
przedstawiciela grupy.
2. Jeśli przedstawiciel grupy nie zostanie wyznaczony, za podmiot wnoszący petycję
uznaje się pierwszą osobę, która złożyła podpis pod petycją.
3. Przedstawicielowi grupy przysługują określone w ustawie prawa i obowiązki
podmiotu wnoszącego petycję.
4. Osoba podpisująca petycję może w każdej chwili wycofać swoje poparcie dla petycji.
Jeżeli swoje poparcie dla petycji wycofają wszystkie osoby, które ją podpisały, petycję
pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art. 5. 1. Petycja składana w interesie podmiotów trzecich zawiera także imię
i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji
lub adres poczty elektronicznej podmiotów, w interesie których jest składana.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, wyrażają zgodę na złożenie w ich interesie
petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgoda jest
dołączana do petycji.
3. W razie powstania wątpliwości co do istnienia lub zakresu zgody, o której mowa
w ust. 2, adresat petycji może, w ciągu 30 dni od dnia wpływu petycji, zwrócić się
do podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, o potwierdzenie zgody w terminie
14 dni z pouczeniem, że w przypadku braku takiego potwierdzenia petycja nie będzie
rozpatrzona. Potwierdzenie zgody następuje w formie, o której mowa w ust. 2.
Art. 6. Petycja może zawierać wniosek o utajnienie danych osobowych podmiotu
wnoszącego petycję lub podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 1.
Art. 7. 1. Adresat petycji, który uznał się za niewłaściwy do jej rozpatrzenia, przesyła ją
niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, do właściwego
podmiotu rozpatrującego petycję, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący
petycję.
2. Jeżeli petycja dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne podmioty,
adresat petycji rozpatruje sprawy należące do jego właściwości, a pozostałe przekazuje
– 3 –
niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie, którym mowa w ust. 1, do właściwych
podmiotów rozpatrujących petycje, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący
petycję.
Art. 8. 1. Podmiot rozpatrujący petycję właściwy do rozpatrzenia petycji, która
nie spełnia wymogów określonych w art. 2, art. 3 i art. 5 ust. 1, wzywa, w ciągu 30 dni
od dnia wpływu petycji, podmiot wnoszący petycję do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści
petycji w terminie 14 dni z pouczeniem, że petycja, której treść nie zostanie uzupełniona
lub wyjaśniona nie będzie rozpatrzona.
2. Petycję niezawierającą danych, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 pozostawia się
bez rozpatrzenia.
Art. 9. 1. Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu
go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą zwięzły opis treści
petycji, odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej wpływu oraz – w przypadku braku
wniosku, o którym mowa w art. 6 – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego
petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest niezwłocznie aktualizowana o dane
dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii,
przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.
Art. 10. 1. Petycja złożona do Sejmu lub Senatu jest rozpatrywana przez właściwą
komisję wskazaną w regulaminie tych organów.
2. W przypadku złożenia petycji do jednostki samorządu terytorialnego przewodniczący
organu stanowiącego tej jednostki kieruje petycję do rozpatrzenia przez właściwą komisję
organu stanowiącego.
Art. 11. 1. Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż
w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 7 oraz art. 8 ust. 1, termin na rozpatrzenie
petycji liczy się odpowiednio od dnia otrzymania petycji przez właściwy podmiot
rozpatrujący petycję albo od dnia uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji.
3. W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego
petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji w terminie, o którym mowa w ust. 1, termin
ten ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż do 3 miesięcy, licząc od upływu terminu,
o którym mowa w ust. 1.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2135 › Pobierz plik