Senacki projekt ustawy o petycjach
projekt dotyczy realizacji postanowień art. 63 Konstytucji poprzez uregulowanie zasad składania i rozpatrywania petycji, a także sposobu postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2135
- Data wpłynięcia: 2013-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o petycjach
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1195
2135
Art. 12. 1. Jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez właściwy podmiot
rozpatrujący petycję składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiot
rozpatrujący petycję może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na stronie internetowej podmiotu
rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego ogłasza się okres oczekiwania na dalsze
petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji
wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
3. Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 2, podmiot rozpatrujący petycję
wielokrotną ogłasza wezwanie do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji. Ogłoszenie
to zastępuje wezwanie, o którym mowa w art. 8 ust. 1.
4. Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 2, podmiot rozpatrujący petycję ogłasza
sposób załatwienia petycji wielokrotnej. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie, o którym
mowa w art. 14 ust. 1.
Art. 13. 1. Petycję złożoną w sprawie, która była przedmiotem już rozpatrzonej petycji,
można pozostawić bez rozpatrzenia, jeżeli petycja ta nie powołuje się na nowe fakty
lub dowody nie znane przedtem podmiotowi rozpatrującemu petycję.
2. W przypadku pozostawienia petycji bez rozpatrzenia podmiot rozpatrujący petycję
niezwłocznie informuje podmiot wnoszący petycję o poprzednim sposobie załatwienia.
Art. 14. 1. Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję
o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.
2. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Art. 15. Projekt ustawy wniesiony w wyniku rozpatrzenia petycji przez właściwą
komisję Sejmu lub Senatu, w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało
zakończone w czasie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez
Sejm następnej kadencji bez potrzeby ponownego wniesienia projektu ustawy.
Art. 16. 1. Właściwe komisje Sejmu i Senatu składają corocznie odpowiednio Sejmowi
i Senatowi, w terminie do dnia 30 czerwca, sprawozdanie z rozpatrzonych petycji.
2. Prezes Rady Ministrów składa corocznie Sejmowi i Senatowi, w terminie do dnia
30 czerwca, informację o petycjach rozpatrzonych przez ministrów i centralne organy
administracji rządowej.
– 5 –
3. Właściwa komisja, o której mowa w art. 10 ust. 2, składa corocznie odpowiednio
radzie gminy, radzie powiatu albo sejmikowi województwa, w terminie do dnia 30 czerwca,
sprawozdanie z rozpatrzonych petycji.
Art. 17. Podmiot rozpatrujący petycję corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca,
umieszcza na stronie internetowej zbiorczą informację o rozpatrzonych petycjach. Informacja
ta zawiera w szczególności dane dotyczące ilości, zakresu przedmiotowego oraz sposobu
załatwienia petycji.
Art. 18. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do petycji stosuje się odpowiednio
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące skarg i wniosków.
Art. 19. W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267) art. 221 otrzymuje brzmienie:
„Art. 221. § 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek
samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych
oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych
przepisami niniejszego działu.
§ 2. Skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych
w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji
publicznej.
§ 3. Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej
osoby za jej zgodą.”.
Art. 20. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Wyjaśnienie celu ustawy
Projekt ustawy o petycjach stanowi realizację postulatów i uwag organizacji
społecznych kierowanych do Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami
Pozarządowymi.
Projekt ustawy ma na celu wypełnienie obowiązku dostosowania ustawodawstwa
zwykłego do przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, to jest do określonego
w art. 63 obowiązku ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji.
W myśl przywołanego powyżej art. 63 ustawy zasadniczej każdy ma prawo składać
petycje, wnioski i skargi do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji
społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu
administracji publicznej. Natomiast tryb rozpatrywania petycji, skarg i wniosków określa
ustawa.
Pojęcie petycji nie zostało zdefiniowane w Konstytucji RP. W języku polskim pojęcie
to oznacza „pismo skierowane do władz, zwykle w imieniu zbiorowości zawierające
postulaty, prośby”„oficjalne pismo z jakąś prośbą lub żądaniem skierowane do jakichś
władz i zwykle podpisane przez wiele osób”.
W świetle polskiej tradycji ustrojowej obywatele mają prawo wnosić pojedynczo
lub zbiorowo petycje do wszelkich ciał reprezentacyjnych i władz publicznych, państwowych
i samorządowych (art. 107 Konstytucji Marcowej). Ponadto doktryna podkreśla dawność
prawa petycji uznając je za jedno „z najstarszych, tradycyjnych praw ludzkich”,
„najstarszych praw jednostki gwarantowanych w państwach demokratycznych”. Prawo
petycji uznawane jest w literaturze prawa konstytucyjnego za „najbardziej powszechną
i najłatwiej dostępną formę dochodzenia przez jednostki i grupy osób praw i obrony
interesów nie tylko własnych, ale i cudzych, jak również interesu ogólnego”. Należy
podkreślić, że instytucja petycji pojawia się już w pierwszych nowożytnych konstytucjach
1) B. Dunaj, red., Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa 1996, s. 736.
2) M. Bańko, red., Inny słownik języka polskiego, tom II, Warszawa 2000, s. 49.
3) J. Boć, red., Konstytucje Rzeczypospolitej polskiej oraz komentarz do Konstytucji RP z 1997 roku, Wrocław
1998, s. 118.
4) Ibidem.
– 2 –
XVIII i XIX wieku. Instytucję petycji przewiduje też prawo Unii Europejskiej, w myśl
którego wszyscy obywatele Unii, jak również wszystkie osoby fizyczne lub prawne mające
miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w Państwie Członkowskim, mają prawo
kierowania, indywidualnie lub wspólnie z innymi obywatelami lub osobami, petycji
do Parlamentu Europejskiego w sprawach objętych zakresem działania Wspólnoty, które
dotyczą ich bezpośrednio.
Prawo petycji należy do kategorii praw politycznych, co wynika z umieszczenia
go w podrozdziale „Wolności i prawa polityczne” rozdziału II Konstytucji RP. Charakter
petycji, jako prawa politycznego wynika z tego, że petycje składane są do organów władzy
publicznej w interesie publicznym, a gdy są składane do organizacji i instytucji społecznych
winny mieć związek ze zleconymi im zadaniami z zakresu administracji publicznej.
Polityczna natura petycji wynika także z charakteru motywów, którymi kierował się
ustawodawca wprowadzając prawo petycji do Konstytucji RP. Z prac nad projektem
Konstytucji wynika, że petycje, a także wnioski i skargi wraz z prawem obywatelskiej
inicjatywy ustawodawczej, skargi konstytucyjnej miały zastąpić i tym samym wypełnić lukę,
jaka powstała po odrzuceniu w Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego
propozycji prawa do partycypacji obywateli w działalności publicznej, o którym traktowały
niektóre projekty Konstytucji zgłoszone do Komisji.
Prawo petycji jest publicznym prawem podmiotowym o charakterze roszczeniowym.
Rodzi po stronie adresatów petycji, określonych w art. 63 Konstytucji RP, obowiązek
zbadania sprawy (rozpatrzenia), a więc zajęcia stanowiska i udzielenia odpowiedzi
podmiotowi składającemu petycję. Prawo petycji musi także zagwarantować temu
podmiotowi niestosowanie wobec niego negatywnych konsekwencji, jeżeli tylko treść petycji
nie ma znamiona przestępstwa.
Należy podkreślić, że pomimo wspólnej regulacji prawnej w art. 63 prawo petycji jest
odrębnym prawem, różnym od skarg i wniosków. Wynika to z określenia tego prawa
podmiotowego inną, własną nazwą, wysunięcia petycji w porządku przepisu Konstytucji RP
na plan pierwszy, a także historycznych związków z takim prawem w Konstytucji Marcowej
z 1921 r. oraz związków porównawczych z petycjami w prawie innych państw
demokratycznych (Holandii, Belgii, Szwajcarii, RFN, Hiszpanii, Portugalii, Grecji).
– 3 –
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie oraz wskazanie różnic pomiędzy
dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
W świetle obowiązujących przepisów o prawie petycji mówi jedynie art. 221 Kodeksu
postępowania administracyjnego, zwanego dalej „Kpa”, który stanowi, iż zagwarantowane
każdemu w Konstytucji RP prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów
państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych
jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest
na zasadach określonych przepisami działu VIII. Zgodnie z jego postanowieniami petycje,
skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku
z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Ponadto
wymieniona ustawa stanowi, że petycje, skargi i wnioski można składać w interesie
publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Należy jednak podkreślić, że w następnych artykułach używa się już tylko dwóch
terminów, tj. wniosek i skarga. W świetle art. 222 Kpa o tym czy pismo jest skargą
albo wnioskiem, decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna. Brak wprowadzenia petycji
do pozostałych przepisów działu VII Kpa może prowadzić do stwierdzenia, że w zależności
od treści petycji może być ona kwalifikowana jako skarga, wniosek lub wadliwie
zatytułowane pismo strony postępowania administracyjnego lub sądowego. Nie ma mowy
o petycji nawet w art. 226 Kpa, w którym znajduje się upoważnienie dla Rady Ministrów
do wydania przepisów o organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
W konsekwencji o petycjach nie wspomina się w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Procedura ta nie dotyczy jednak petycji składanych do Sejmu i Senatu, z uwagi na fakt,
iż stosowanie do tych organów postanowień Kpa zostało wyłączone. Dlatego też
do Regulaminu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzono regulację dotyczącą
procedury rozpatrywania petycji kierowanych do Senatu i jego organów.
Obowiązujące przepisy dotyczące postępowania z petycjami łączą je z prawem
składania wniosków i skarg w jedną kategorię i przewidują, że tryb ich rozpatrywania określa
ustawa, czyli Kpa. Przyjęte rozwiązania nie wykluczają jednak możliwości stworzenia
regulacji prawnych pozwalających na osiągnięcie jednoznacznej i pełnej zgodności
5) Por. Adamiak, (w:) B. Adamiak, J. Borkowski. KPA. Komentarz, 9. wyd., Warszawa 2008, Art. 222 Nb 1.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2135 › Pobierz plik