eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT"

Rządowy projekt ustawy o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT"

projekt dotyczy uchylenia ustawy na mocy której przedsiębiorstwo państwowe Polskie Linie Lotnicze LOT przekształcono w spółkę proces przekształcenia został zakończony 10 lat temu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1242
  • Data wpłynięcia: 2013-04-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT"
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 778

1242

zbycia wszystkich akcji znajdujących się pośrednio i bezpośrednio w zasobach Skarbu
Państwa na rzecz potencjalnego inwestora.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku uchylenia ustawy proces przekształceń
własnościowych Spółki oznaczać będzie automatycznie, że Skarb Państwa utraci możliwość
sprawowania skutecznej kontroli w Spółce. Uchylenie ustawy spowoduje natomiast, że
pozycja negocjacyjna Skarbu Państwa bez wątpienia ulegnie znaczącej poprawie.
W świetle powyższego, uchylenie ustawy o przekształceniu PLL LOT jest zasadne.
Uchylona powinna zostać przy tym cała ustawa, nie zaś tylko jej art. 2, który jest obecnie
jedynym przepisem, który jest stosowany. W takim przypadku kwestie związane ze strukturą
własnościową i kontrolą sprawowaną nad PLL LOT regulowane będą bezpośrednio przez
art. 4 rozporządzenia PEiR, przy jednoczesnym zastosowaniu właściwych przepisów Prawa
lotniczego dotyczących koncesji. PLL LOT posiadać będzie przy tym status przewoźnika
wspólnotowego. Należy podkreślić, że uchylenie ustawy nie będzie skutkowało
automatycznie utratą kontroli przez Skarb Państwa nad PLL LOT. W zakresie przyszłych
decyzji właścicielskich Skarb Państwa będzie podlegał ograniczeniom wynikającym
z rozporządzenia, Prawa lotniczego i umów międzynarodowych.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Wszelkie kwestie odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych
przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w drodze
rozporządzenia PEiR.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Ministra Skarbu Państwa. Do
projektu nie wpłynęły uwagi lub zgłoszenia podmiotów zainteresowanych w rozumieniu
przedmiotowej ustawy.
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, co potwierdza opinia Ministra
Spraw Zagranicznych z dnia 20 grudnia 2012 r.






4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


I. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny
Przepisy ustawy będą miały wpływ wyłącznie na Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.
z siedzibą w Warszawie.
II. Konsultacje projektu
Projekt ustawy został udostępniony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji
Publicznej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz przesłany do uzgodnień
międzyresortowych i do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ponadto projekt został również
skierowany do uzgodnień z organizacjami wchodzącymi w skład Trójstronnej Komisji
ds. Społeczno-Gospodarczych oraz organizacjami pracodawców.
Uwagi do uzasadnienia projektu ustawy zgłosiło jedynie Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych. Organizacja ta wskazała, iż projekt ustawy nie zawiera w swoim
uzasadnieniu przebiegu i podsumowania sprawowania przez Ministra Skarbu Państwa
obowiązków większościowego akcjonariusza Spółki w latach 2000–2011 oraz zestawienia
stanu finansowego Spółki na koniec 2011 r. oraz nie wskazuje przyczyn negatywnych
wyników finansowych Spółki. Uwagi te nie zostały uwzględnione, gdyż nie odnoszą się do
istoty regulacji, jak również nie stanowią uzasadnienia dla uchylenia ustawy z dnia 14
czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie
Linie Lotnicze „LOT”.
III. Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje powstania zobowiązań dla
budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast możliwe
jest ewentualne zasilanie budżetu państwa wpływami ze sprzedaży akcji Polskich Linii
Lotniczych LOT S.A. z siedzibą w Warszawie.
2. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5

3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wprowadzenie w życie przedmiotowej ustawy wywrze pozytywny wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Uchylenie istniejących ograniczeń w zakresie udziału Skarbu Państwa
w kapitale zakładowym spółki Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. z siedzibą
w Warszawie w założeniach pozwolić ma na pozyskanie w trybie przekształceń
własnościowych inwestora strategicznego dla tego podmiotu. Przyczyni się to do
zapewnienia spółce Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. z siedzibą w Warszawie
niezakłóconego funkcjonowania na rynku pasażerskich przewoźników lotniczych oraz
zwiększenie konkurencyjności działania, poprzez m.in. wymianę floty samolotów,
optymalizację siatki połączeń lotniczych, w tym także z portów regionalnych. Pośrednio
pozytywnie wpłynie to na sytuację Spółki w obszarze zatrudnienia.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wprowadzenie w życie przedmiotowej ustawy wywrze pozytywny wpływ na sytuację
i rozwój regionalny. W przypadku gdy potencjalny inwestor strategiczny (branżowy lub
finansowy) zaangażuje kapitał finansowy na potrzeby rozwoju linii lotniczej i tym
samym poszerzy i zintensyfikuje siatkę połączeń lotniczych nastąpi automatyczne
zwiększenie ruchu w lotniczych portach regionalnych. Powyższe może spowodować
zwiększenie aktywności potencjalnych inwestorów oraz podmiotów gospodarczych
działających na terenie oraz na obszarach znajdujących się w pobliżu regionalnych
portów lotniczych oraz podmiotów kooperujących z portami regionalnymi.
IV. Wskazanie źródeł finansowania
Uchylenie ustawy nie wiąże się z żadnymi kosztami.













01/46rch
6

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: