Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt ustawy dotyczy wymagań stawianych osobom wykonującym albo zamierzającym wykonywać zawód egzaminatora - osoba ta nie może być karana wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 960
- Data wpłynięcia: 2008-09-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2008-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1426
960
4
tym bardziej uzasadnione, gdyż jak wskazuje Minister Infrastruktury, Rzecznik
Praw Obywatelskich podniósł tę kwestię w skierowanym do niego wystąpieniu.
W projekcie nie zamieszczono przepisów przejściowych odnośnie art. 105
ust. 2 pkt 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Nie wydaje się to uzasadnione,
gdyż art. 105 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu zaproponowanym przez pro-
jektowaną ustawę, obowiązuje de facto już od momentu wejścia w życie
ww. wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Projektowana ustawa, w części doty-
czącej art. 105 ust. 2 pkt 6, stanowi wyłącznie wykonanie tego wyroku.
Również w przypadku nowelizowanego art. 110 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo
o ruchu drogowym, zrezygnowano z wprowadzenia przepisów przejściowych,
bowiem jak przyjęte jest w prawie publicznym, wobec braku rozstrzygnięcia
ustawodawcy, stosuje się regułę bezpośredniego działania „nowego” prawa.
Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 4 § 1 ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa
inna niż w czasie popełnienia przestępstwa, stosuje się ustawę nową, jednakże
należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest względniejsza dla
sprawcy. Rozwiązanie proponowane w projektowanej ustawie jest korzystniej-
sze dla osoby wykonującej albo zamierzającej wykonywać zawód egzaminato-
ra, gdyż pozwala na zachowanie uprawnień albo na ubieganie się
o uprawnienia do egzaminowania mimo karania wyrokiem sądu za wykroczenia
przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfi-
kacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legisla-
cji. Nie zgłoszono uwag w trybie przewidzianym ww. ustawą.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Cel projektowanej ustawy
Projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
20 lutego 2008 r. Zaproponowana zmiana ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z zaleceniami Trybunał Konstytucyj-
nego, zapewnia dostosowanie sankcji za przewinienie przeciwko bezpie-
czeństwu ruchu drogowego do wagi popełnionego przewinienia, jednocze-
śnie usuwając regulację, która narusza zasadę równości podmiotów wobec
prawa.
Celem projektowanej ustawy jest również zmiana art. 110 ust. 1 pkt 5 usta-
wy – Prawo o ruchu drogowym, określającego wymagania stawiane oso-
bom wykonującym albo zamierzającym wykonywać zawód egzaminatora.
Ze względu na analogiczne brzmienie do art. 105 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy
zachodzi uzasadniona obawa, że zostanie on zakwestionowany jako naru-
szający konstytucyjne zasady: równości podmiotów wobec prawa, propor-
cjonalności oraz wolności wykonywania zawodu.
II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projekt ustawy będzie oddziaływał na instruktorów prowadzących szkolenie
osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym
lub tramwajem, a także egzaminatorów egzaminujących wskazane wyżej
osoby.
III. Wyniki konsultacji społecznych
W związku z tym, że projekt realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 20 lutego 2008 r., K 30/07 (Dz. U. Nr 37, poz. 214) nie wymaga prze-
prowadzenia konsultacji społecznych.
6
IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sektor finansów publicz-
nych.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
08/21si
Dokumenty związane z tym projektem:
- 960 › Pobierz plik