eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej

- znowelizowanie przepisów dotyczących sposobu zatrudniania kierowników urzędów stanu cywilnego i ich zastępców oraz dotyczących czynności przeprowadzanych przez dotychczasowych kierowników i ich zastępców powoływanych na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 866
  • Data wpłynięcia: 2008-08-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej
  • data uchwalenia: 2008-09-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1121

866

cywilnego, obliczono, że z łącznej liczby 2.273 urzędów stanu cywilnego
– 125 urzędów zostanie zobligowanych do stworzenia nowych miejsc pracy
na stanowisku zastępcy kierownika usc. Liczba 125 usc jest wynikiem
ustalenia, że w 122 urzędach stanu cywilnego funkcję kierownika usc pełni
wyłącznie wójt (burmistrz, prezydent miasta), natomiast w 3 urzędach stanu
cywilnego, gdzie liczba mieszkańców przekracza 50.000, nie ma zastępcy
kierownika usc. Oceniając obciążenie budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, należy uwzględnić również przepis, zgodnie z którym wójt
(burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia innego kierownika urzędu stanu
cywilnego w gminach powyżej 50.000 mieszkańców. Ze wskazanych
powyżej statystyk wynika, że obowiązek zatrudnienia dodatkowego
kierownika usc zostanie nałożony na 5 urzędów stanu cywilnego.
Obliczając obciążenie budżetów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu
obowiązku stworzenia nowych miejsc pracy na stanowisku kierownika usc
i jego zastępcy, należy uwzględnić następujące dane:
a) koszt utworzenia i wyposażenia nowych stanowisk pracy

Koszty utworzenia Liczba brakujących stano- Jednorazowe obciąże-
jednego stanowiska wisk pracy dla kierowni- nie dla budżetów
pracy dla kierowni- ków/zastępców usc
jednostek samorządu
ka/zastępcy usc
terytorialnego z tytułu
utworzenia i wyposa-
żenia nowych sta-
nowisk pracy dla kie-
rownika/zastępcy usc
ok. 5 000 zł
130 (125 zastępców + 5 ok. 650 000 zł
kierowników usc)
11
b) koszt utrzymania stanowisk pracy

Kierownik
usc
Zastępca kierownika
usc
rednie wynagrodzenie
ok. 3 000 zł brutto
ok. 2 500 zł brutto
Pozapłacowe koszty pracy
ok. 550 zł ok.
460

spoczywające na pracodaw-
cy
Łączny miesięczny koszt ok. 3 550 zł ok.
2
960

utrzymania stanowiska pra-
cy

Łączny miesięczny koszt Liczba brakują- Miesięczne obciąże-
utrzymania stanowiska pra- cych stanowisk
nie dla budżetów jed-
cy dla kierownika usc
pracy dla kiero- nostek samorządu
wników usc
z tytułu utrzymania
stanowiska pracy dla
kierownika usc
ok. 3 550 zł
5
ok. 17 750 zł

Łączny miesięczny koszt Liczba brakują- Miesięczne obciąże-
utrzymania stanowiska pra- cych stanowisk
nie dla budżetów jed-
cy dla zastępcy kierownika pracy dla zastę- nostek samorządu
usc
pców kierowni- z tytułu utrzymania
ków usc
stanowiska pracy dla
zastępcy kierownika
usc
ok. 2 960 zł
125
ok. 370 000 zł

Podsumowując powyższe wyliczenia, budżety jednostek samorządu
terytorialnego zostaną jednorazowo obciążone kwotą ok. 650 000 zł,
która stanowi koszt utworzenia i wyposażenia nowych stanowisk pracy
dla brakujących kierowników usc i ich zastępców. Łączne obciążenie

12
miesięczne z tytułu utrzymania stanowiska pracy dla brakujących
kierowników usc i ich zastępców stanowi kwota ok. 387 750 zł
(17 750 zł + 370 000 zł), co rocznie czyni kwotę ok. 4 653 000 zł.
Wpływ na budżety jednostek samorządu terytorialnego będzie wywierać
również przepis, zgodnie z którym opłata skarbowa w wysokości 39 zł
będzie pobierana wyłącznie od innych decyzji kierownika usc, które
uwzględniają wnioski stron. Wpływ ten będzie wynikać z ograniczenia
przedmiotu opłaty skarbowej, który aktualnie obejmuje również
negatywne decyzje kierownika usc. Opłata od decyzji negatywnych
będzie pobierana na podstawie ust. 53 Części I załącznika do ustawy
z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.
Obliczając obciążenie budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
oparto się na szacunkowych danych z wybranych urzędów stanu
cywilnego. Uwzględniając, że w 2007 r. zostało wydanych około 300
negatywnych decyzji z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany
imion i nazwisk, obliczono, że łączny wpływ z tytułu opłaty skarbowej
pobranej w wysokości 39 zł od negatywnych decyzji kierownika usc
wynosił rocznie około 12 000 zł. Natomiast zgodnie z proponowaną
zmianą, wpływ z tytułu opłaty pobranej w wysokości 10 zł wyniósłby
3 000 zł, tj. o 9 000 zł mniej.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy.
Przewidziany w projekcie obowiązek zatrudnienia zastępcy kierownika usc
w każdym urzędzie stanu cywilnego oraz kierownika usc w gminach
powyżej 50.000 mieszkańców spowoduje wzrost miejsc pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki.

13
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
6. Konsultacje
społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przekazany do
konsultacji:
1) wojewodom,
2) Stowarzyszeniu
Urzędników Stanu Cywilnego,
3) Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej,
4) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która zaopi-
niowała go pozytywnie.
Projekt został również zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414);
w trybie tym nie zostały zgłoszone żadne uwagi.
W ramach konsultacji społecznych uwagi zgłosili:
1) Stowarzyszenie
Urzędników Stanu Cywilnego
Zaproponowano dwie alternatywne wersje art. 1 projektu:
Wersja I
„Art. 6. 1. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje
kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca.
2. Wójt lub burmistrz (prezydent) zatrudnia kierownika urzędu
stanu cywilnego i jego zastępcę (zastępców).
3. Wójt lub burmistrz (prezydent) pełni funkcję kierownika
urzędu stanu cywilnego tylko w sprawach związanych

14
z przyjmowaniem oświadczeń o
wstąpieniu w związek
małżeński.
Art. 6a. 1. Na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego oraz
zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego może być
zatrudniona osoba, która ukończyła studia prawnicze lub
administracyjne i uzyskała tytuł magistra albo podyplomowe
studia administracyjne.
2. Zasady naboru na stanowisko kierownika urzędu stanu
cywilnego i jego zastępcę (zastępcy) określają przepisy
ustawy z dnia .... o pracownikach samorządowych.”
Wersja II
„Art. 6. 1. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje
kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca.
2. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub
burmistrz (prezydent).
3. Wójt lub burmistrz (prezydent) zatrudnia innego kierownika
urzędu stanu cywilnego w gminach będących siedzibą
starostwa i w innych gminach, których okręg działania
urzędu stanu cywilnego zamieszkuje powyżej 30
tys.
mieszkańców.
4. Wójt lub burmistrz (prezydent) może zatrudnić innego
kierownika urzędu stanu cywilnego w innych gminach niż
określone w ust. 3.
5. Z chwilą zatrudnienia innego kierownika urzędu stanu
cywilnego wójt lub burmistrz (prezydent) zachowuje jedynie
uprawnienia do przyjmowania oświadczeń o
wstąpieniu
w związek małżeński.

15
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: