eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

- projekt dotyczy: wdrożenia części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dotyczących tzw. "ogólnego systemu" uznawania kwalifikacji zawodowych i świadczenia usług transgranicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 62
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2008-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 394

62


7



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana regulacja określa zasady postępowania organów właściwych
w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych,
działalności oraz świadczenia usług w zawodach regulowanych i dzia-
łalnościach objętych ustawą. Organami właściwymi są organy określone
w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej,
tj. właściwi ministrowie lub upoważnione przez nich podległe jednostki,
samorządy zawodowe, organizacje gospodarcze lub organy rejestrowe.
Projektowana ustawa dotyczy obywateli państw członkowskich UE, obszaru
EOG i Konfederacji Szwajcarskiej (oraz członków ich rodzin, niebędących
obywatelami tych państw), którzy zamierzają ubiegać się w Polsce
o uznanie kwalifikacji nabytych w tych państwach lub świadczyć usługi
transgraniczne.
2. Skutki wprowadzenia ustawy
a) wpływ regulacji na finanse publiczne
Skutki finansowe wejścia w życie ustawy wiążą się ze zwiększeniem
zatrudnienia o dwa etaty w Departamencie Współpracy Między-
narodowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (koordynującym
uznawanie kwalifikacji zawodowych), co w ujęciu całorocznym,
w warunkach 2007 r. wyniesie około 100 tys. zł. Uzyskanie tych etatów
jest konieczne od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. Etaty
zostaną przyznane z rezerwy, uchwałą Rady Ministrów i – ujęte
w części 38 „szkolnictwo wyższe”.
W chwili obecnej Departament Współpracy Międzynarodowej zatrudnia
dwie osoby pełniące funkcje krajowych koordynatorów ds. ogólnego
systemu uznawania kwalifikacji zawodowych (powołanych z dniem
1 maja 2004 r. na mocy obecnie obowiązujących przepisów).



8



Zwiększenie zatrudnienia o dwa etaty wynika z większej liczby zadań
związanych z koordynacją systemu.
Departament Współpracy Międzynarodowej będzie zapewniał obsługę
Zespołu współpracującego z koordynatorem (powołanego na podstawie
art. 24).
Należy także zwrócić uwagę na fakt, że zawarta w art. 35 projektowanej
ustawy zmiana ustawy o działach admeinistracji rządowej przewiduje, że
koordynacja uznawania kwalifikacji, zarówno w zawodach regulowanych,
jak i działalnościach, będzie należała do ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego (obecnie koordynacja uznawania kwalifikacji
w działalnościach należy do ministra właściwego do spraw gospodarki).
Ponadto, dyrektywa rozszerza zakres zadań związanych z koordyno-
waniem systemu, ustanawia bardziej zaawansowaną współpracę
administracyjną na szczeblu krajowym oraz między państwami
członkowskimi. Dyrektywa zobowiązuje do wyznaczenia koordynatora
oraz przedstawiciela do Komitetu do spraw uznawania kwalifikacji.
Spotkania, w których będzie uczestniczył koordynator, czy członek
Komitetu, będą dotyczyły zawodów regulowanych, działalności, a także
zawodów sektorowych (lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarka, położna,
farmaceuta, lekarz weterynarii, architekt), które do tej pory były
koordynowane przez odrębne Komitety sektorowe (a uczestniczyli w nich
przedstawiciele właściwych resortów).
Biorąc powyższe pod uwagę konieczne jest wzmocnienie kadrowe
Departamentu zajmującego się systemem uznawania kwalifikacji
zawodowych.
Ponadto, uchwalenie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetu jednostek
samorządu terytorialnego, ponieważ ustawa zastąpi dotychczas
obowiązujące przepisy (uchylone projektowaną ustawą). Koszty
związane z przeprowadzaniem postępowania w sprawie uznania



9



kwalifikacji i wydawania decyzji zostały określone przy projektowaniu
obecnie obowiązujących w tym zakresie przepisów.
b) wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wywoła skutków dla rynku
pracy. Od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej obowiązuje
ustawa z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych
w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji w zawodach
regulowanych oraz ustawa z dnia 10 maja 2002 r. o zasadach uznawania
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do
podejmowania lub wykonywania niektórych działalności, które określają
mechanizmy uznawania w Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw
członkowskich Unii Europejskiej/EFTA uzyskanych na obszarze państw
członkowskich Unii Europejskiej (poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej) kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych i dzia-
łalności regulowanych. Konsekwencją uznania kwalifikacji w zawodzie
regulowanym lub działalności regulowanej może być podjęcie w Polsce
pracy przez obywatela Unii Europejskiej.
Z kolei przepisy rozdziału 3 nie będą wywierać trwałych efektów na rynek
pracy, bowiem na podstawie tych przepisów obywatele z państw
członkowskich Unii Europejskiej lub EFTA będą mogli świadczyć swoje
usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jedynie tymczasowo
i okazjonalnie. Regulacje te, w myśl Strategii Lizbońskiej mają ułatwić
liberalizację rynku wewnętrznego i swobodny przepływ osób, lecz nie
odnoszą się do trwałego osiedlenia się obywateli państw członkowskich
UE lub EFTA na terytorium RP.
c) wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane zmiany nie będą miały bezpośredniego wpływu na
konkurencyjność gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
oraz na sytuację i rozwój regionów.




10



3. Konsultacje społeczne
Projekt został skierowany do konsultacji społecznych z następującymi
partnerami:
Chrześcijańskim Związkiem Zawodowym „Solidarność im. ks. Jerzego
Popiełuszki”, Zarządem Głównym Związku Nauczycielstwa Polskiego,
Sekcją Krajową Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, Wolnym
Związkiem Zawodowym „Sierpień 80” Komisją Krajową , Komisją Krajową
NSZZ „Solidarność 80”, Związkiem Zawodowym Pracowników Oświaty
i Wychowania „Oświata”, Krajową Sekcją Oświaty NSZZ „Solidarność” ,
Krajową Sekcją Nauki NSZZ „Solidarność”, Radą Szkolnictwa Wyższego
i

Nauki ZNP, Sekretariatem Konferencji Episkopatu Polski, Wolnym
Związkiem Zawodowym „Solidarność – Oświata” Komitetem Założycielskim
w Bydgoszczy, Społecznym Towarzystwem Oświatowym, Zarządem
Głównym Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego, Polską
Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Konfederacją Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Związkiem Pracodawców, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Zarządem Głównym Związku
Rzemiosła Polskiego, Krajową Izbą Gospodarczą, Forum Związków
Zawodowych, Konfederacją Stowarzyszeń Nauczycielskich, Stowa-
rzyszeniem Oświatowców Polskich, Towarzystwem Wiedzy Powszechnej,
Federacją Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki, Naczelną
Organizacją Techniczną.
Spośród wyżej wymienionych uwagi zgłosiły Związek Nauczycielstwa
Polskiego i Naczelna Organizacja Techniczna.
Związek Nauczycielstwa Polskiego zgłosił nieliczne uwagi, z których
większość została uwzględniona. ZNP uznał za zbyt daleko idący przepis
z zakresu świadczenia usług transgranicznych, zgodnie z którym
usługodawca nie powinien ponosić dodatkowych kosztów związanych
z rejestracją lub członkostwem; jednakże, przepis jest zgodny z brzmieniem
dyrektywy, która wyraźnie wskazuje, że uproszczona tymczasowa
rejestracja lub członkostwo w organizacji lub instytucji zawodowej jest



11



możliwe, jeżeli nie spowoduje dodatkowych kosztów dla usługodawcy,
opóźnień lub utrudnień w świadczeniu usługi.
Naczelna Organizacja Techniczna proponowała wskazanie wszystkich
obowiązujących aktów prawnych określonych jako „odrębne przepisy”, co
nie zostało uwzględnione ze względu na bardzo dużą liczbę przepisów
regulujących zawody w Polsce. Ponadto, postulowała wskazanie
minimalnego czasu wykonywania zawodu przy określaniu pojęcia
doświadczenia zawodowego, co nie byłoby celowe; jedynie art. 10, który
przewiduje uznanie kwalifikacji na podstawie doświadczenia zawodowego
określa wymagany okres doświadczenia zawodowego. NOT sugerował
również, aby uprawnienie do wydawania decyzji o uznaniu kwalifikacji
przekazać organom samorządu zawodowego, jednakże w tej ustawie nie
jest to możliwe, ponieważ określenie ogranu właściwego w sprawach
uznawania kwalifikacji odbywa się na podstawie art. 4a ustawy o działach
administracji rządowej. Ponadto, NOT sugerował ograniczenie terminu
wydania decyzji o uznaniu kwalifikacji do 2 miesięcy, co byłoby sprzeczne
z dyrektywą. Także uwaga dotycząca wyznaczenia wielu podmiotów
– organizacji pozarządowych do pełnienia funkcji ośrodka informacji nie
została uwzględniona, ponieważ wskazanie wielu ośrodków uniemożliwiłoby
skuteczną koordynację systemu.
4-48-iw


strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60 ... 75

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: