eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt ustawy dotyczy: zmiany definicji środka trwałego i wartości niematerialnych, prawnych oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów podlegających amortyzacji, o mniejszej wartości, stanowiąc, że zalicza się do nich środki i inne ww. wartości o jednostkowej wartości początkowej niższej niż 180 tys. zł

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 607
  • Data wpłynięcia: 2008-04-17
  • Uchwalenie: wycofany dnia 26-06-2008

607


Druk nr 607

Warszawa, 16 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-4-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Wikiński.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot






projekt
USTAWA
z dnia ……………….2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.)) w art. 91 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym,
są zaliczane przez podatnika do rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i
prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania
gruntów, jeżeli zostały zaliczone do rodków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych,
których warto ć początkowa nie przekracza 180 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1,
podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomo ci – w ciągu 10
lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta
w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku
nieruchomo ci – jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub
wytworzeniu. W przypadku rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych i prawnych,
których warto ć początkowa nie przekracza 180 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756,
Nr 143, poz. 1199, Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187, Nr 192,
poz. 1382.



UZASADNIENIE

1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy

Projektowana ustawa zmienia definicję
rodka trwałego oraz warto ci
niematerialnych, prawnych oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów
podlegających amortyzacji, o mniejszej warto ci, stanowiąc, że zalicza się do nich rodki i
inne w/w warto ci o jednostkowej warto ci początkowej niższej niż 180 000 zł. Zmiana ta
spowoduje, że podatnik w przypadku zakupu i posiadania tego typu rodków i w/w warto ci
będzie mógł odliczyć jednorazowo w pierwszym roku i będzie zwolniony z obowiązku
korekty wysoko ci podatku w okresie 5 ( rodki trwał, etc) lub 10 lat (nieruchomo ci). Zmiana
ta spowoduje zmniejszenie liczby operacji finansowo-fiskalnych dokonywanych przez
podatnika, co wpłynie pozytywnie na klimat inwestycyjny i rozwój przedsiębiorczo ci.
Podwyższenie sumy do proponowanej wysoko ci może być traktowane jako urealnienie
progu do warunków panujących na rynkach (np. wzrost cen nieruchomo ci, czy realne ceny
urządzeń produkcyjnych). rodki trwałe o znacznej jednostkowej warto ci początkowej
(powyżej 180 000 zł) będą nadal rozliczane z obowiązkiem 5 lub 10 letniego okresu korekty.
Wielko ć podatku w takim przypadku lepiej uzasadnia ponoszone przez przedsiębiorcę
koszty czynno ci podatkowych, a korekta w stosunku do proporcji przychodów w kolejnych
latach amortyzacji ma większe znaczenie tak dla przedsiębiorcy jak i fiskusa.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)

Wprowadzenie zmiany spowoduje zmianę rozkładu wpływu przychodów
budżetowych w pierwszym roku, powinna być za neutralna w okresie 5 lub 10 lat, zakładając
utrzymanie się warunków koniunktury. Zmiana ta nie będzie znacząca gdyż podatnik może
skorygować rocznie jedynie wydatki w wysoko ci odpowiednio 1/5 lub 1/10 kwoty podatku
naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu rodka trwałego i innych w/w warto ci. Brak jest
danych o rozkładzie warto ciowym rodków trwałych oraz o wielko ci dokonywanych
rocznie korekt. Brak jest również wyników badań wielko ci i kosztów obciążeń podatników
czynno ciami wynikającymi z nowelizowanej ustawy, które były by przydatne dla okre lenia

2 Złożono zapytanie o te dane w Ministerstwie Finansów.



efektu prakseologicznego i ekonomicznego dla przedsiębiorców wynikającego
z proponowanej nowelizacji.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpo rednio wpływać na
rynek pracy.

4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpo rednio wpływać na
konkurencyjno ć gospodarki. Po rednio wprowadzona ustawą zmiana wpłynie pozytywnie na
funkcjonowanie przedsiębiorstw ponieważ zmniejszy obciążenia czynno ciami fiskalnymi.

5. Wpływ na rozwój regionalny

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpo rednio wpływać na
zmienno ć rozwoju regionów.

6. Konsultacje
społeczne

Nowelizacja jest efektem uwag zgłaszanych przez przedsiębiorców i ich organizacje o
nadmiernej i nieuzasadnionej uciążliwo ci czynno ci fiskalnych.

7. Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zagadnienia
dotyczące opodatkowania podatkami po rednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie unijnym
zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Podstawowe znaczenie ma
w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od warto ci dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1;
dalej: dyrektywa 2006/112).

Prawo Unii Europejskiej, w szczególno ci dyrektywa 2006/112, nie reguluje
zagadnień objętych projektem ustawy.





Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej.

8. Ocena
końcowa

Proponowana zmiana przyczyni się do uproszczenia i ułatwienia zastosowania prawa
podatkowego. Stwarza to bardziej przejrzyste i przewidywalne otoczenie prawno-
instytucjonalne, które jest niezwykle ważne dla rozwoju gospodarki,

w szczególno ci dla Małych i rednich Przedsiębiorstw. Dodatkowo, należy się spodziewać,
że zmiana ta odciąży administrację publiczną, która będzie stosować prostsze procedury.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: