eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja 2003 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja 2003 r.

- dotyczy wspierania inicjatyw zmierzających do kompleksowego uregulowania zagadnień odpowiedzialności i odszkodowania za szkody spowodowane zanieczyszczeniami oleju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 551
  • Data wpłynięcia: 2008-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja 2003 r.
  • data uchwalenia: 2008-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 912

551


Druk nr 551

Warszawa, 20 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-28-08


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do
Międzynarodowej konwencji

o utworzeniu Międzynarodowego
Funduszu Odszkodowań za Szkody
Spowodowane Zanieczyszczeniem
Olejami z 1992 r., sporządzonego
w Londynie dnia 16 maja 2003 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych, Minister Finansów i Minister Infrastruktury.

wz. Wiceprezes Rady Ministrów

(-) Grzegorz Schetyna
Projekt

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 16 maja 2003 roku został sporządzony w Londynie Protokół z 2003 r. do
Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu
Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r.
Po zaznajomieniu się z powyższym Protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
– został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde
z postanowień w nim zawartych,

Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do tego Protokołu,
– będzie niezmiennie zachowywany.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia

PREZYDENT

RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
Prezes Rady Ministrów
03/02zb
Projekt

U S T A W A
z dnia

o ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu
Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane
Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja
2003 r.

Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu
Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane
Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., sporządzonego w Londynie dnia 16 maja
2003 r.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
03/03zb
U Z A S A D N I E N I E

I. Wyjaśnienie potrzeby i celu związania Rzeczypospolitej Polskiej Protoko-
łem z 2003 roku do Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Międzyna-
rodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanie-
czyszczeniem Olejami z 1992 r. oraz wyjaśnienie różnic między dotych-
czasowym a projektowanym stanem prawnym
Polska jako państwo członkowskie Unii Europejskiej i Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (IMO) ma obowiązek wspierania inicjatyw tych orga-
nizacji, zmierzających do kompleksowego uregulowania zagadnień odpo-
wiedzialności i odszkodowania za szkody spowodowane zanieczyszcze-
niami olejami.
System odszkodowawczy za szkody spowodowane zanieczyszczeniem ze
statków olejami przewożonymi jako ładunek, jest uregulowany postano-
wieniami umów międzynarodowych wypracowanych pod auspicjami Mię-
dzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization –
IMO).
Podstawowe ramy prawne dla tego systemu zostały ustanowione na mocy
Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spo-
wodowane zanieczyszczeniem olejami, sporządzonej w Brukseli dnia 29
listopada 1969 r. oraz w Międzynarodowej konwencji o utworzeniu Mię-
dzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Za-
nieczyszczeniem Olejami, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1971 r.
Treść powyższych konwencji w zasadniczy sposób została zmieniona po-
stanowieniami Protokołów z 1992 r. Również od tego czasu wyżej wymie-
nione umowy międzynarodowe noszą następujące nazwy: Międzynarodo-
wa konwencja, o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane
zanieczyszczeniem olejami z 1992 r. (Konwencja o odpowiedzialności cy-
wilnej z 1992 r.) oraz Międzynarodowa konwencja o utworzeniu Międzyna-
rodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanie-
czyszczeniem Olejami z 1992 r. (Konwencja o Funduszu z 1992 r.).
Konwencja o odpowiedzialności cywilnej z 1992 r. określa odpowiedzial-
ność właściciela statku za szkody spowodowane zanieczyszczeniem ole-
jami. Właściciel nie będzie ponosił odpowiedzialności za szkodę spowo-
dowaną zanieczyszczeniem, jeżeli udowodni, że szkoda:
– wynikła z aktów wojennych, działań zbrojnych, wojny domowej, po-
wstań lub zjawisk natury, mających wyjątkowy, nieunikniony i nieodpar-
ty charakter albo
– została spowodowana w całości przez działanie lub zaniechanie osoby
trzeciej z zamiarem wywołania szkody, albo
– została spowodowana w całości przez zaniedbanie lub inny szkodliwy
akt jakiegokolwiek rządu albo innej władzy odpowiedzialnej za utrzy-
manie świateł lub innych pomocniczych środków nawigacyjnych w wy-
konywaniu tej funkcji.
Konwencja o Funduszu z 1992 r. stanowi uzupełnienie do Konwencji o od-
powiedzialności cywilnej z 1992 r. i ustanawia system odszkodowawczy
dla osób, które nie otrzymały pełnego i należytego odszkodowania na
podstawie postanowień tej konwencji. Zgodnie z przepisami Konwencji
o Funduszu z 1992 r. został ustanowiony „Międzynarodowy Fundusz Od-
szkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami”. Fun-
dusz ten ma na celu: wypłatę odszkodowania za szkody spowodowane
zanieczyszczeniem w takiej wysokości, w jakiej ochrona przewidziana
w Konwencji o odpowiedzialności cywilnej z 1992 r. jest niewystarczająca
oraz zapewnienie skutecznej realizacji celów określonych w tej konwencji.
Zgodnie z artykułem 10 Konwencji o Funduszu z 1992 r., Fundusz ten jest
finansowany przez roczne wkłady wnoszone przez jednostki, które w od-
niesieniu do każdego Umawiającego się Państwa, w danym roku kalenda-
rzowym otrzymały olej kontrybucyjny (zdefiniowany w artykule 1 ust. 3
konwencji) w ilości przekraczającej łącznie 150.000 ton:
– w portach lub stacjach przeładunkowych na morzu, znajdujących się na
terytorium tego państwa – przewieziony morzem do takich portów lub
stacji przeładunkowych na morzu oraz
2
strony : [ 1 ] . 2 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: