eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

projekt ustawy ma na celu rozszerzenie katalogu wykroczeń oraz ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej (wdrożenie dyrektywy RIS na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego państwa członkowskiego, zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez szybką wymianę informacji dotyczącej dróg wodnych)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 520
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1057

520


5
2. Użytkownik RIS jest obowiązany do uzyskania
dokumentu zgodności, wydawanego przez
dyrektora Centrum RIS.
3. Obowiązku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się
do użytkownika RIS posiadającego urządzenie i
oprogramowanie, dla których został wydany
dokument zgodności przez właściwy organ państwa
członkowskiego Unii Europejskiej.
Art. 47g. 1. Dokument zgodności wydaje się na wniosek
użytkownika RIS.


2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien
zawierać:
1) oznaczenie
użytkownika RIS;
2) informacje o rodzaju urządzenia i oprogra-
mowania, wraz z ich charakterystyką
techniczną.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się
dokumentację techniczną urządzenia i opro-
gramowania.
Art. 47h. Za wydanie dokumentu zgodności pobiera się opłatę
w wysokości określonej w załączniku do ustawy.
Art.
47i. Wykorzystywany w ramach RIS Automatyczny
System Identyfikacji statków (AIS) powinien być
zgodny z przepisami porozumienia regionalnego
dotyczącego usług radiotelefonicznych na
śródlądowych drogach wodnych2), zawartego
w
ramach Konstytucji i Konwencji Międzyna-
rodowego Związku Telekomunikacyjnego (Dz. U. z
2003 r. Nr 10, poz. 111).”;
2) w art. 58 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

6
„7) uniemożliwia lub utrudnia uprawnionym do inspekcji
pracownikom urzędów żeglugi śródlądowej wykonywanie
zadań określonych w art. 9 ust. 2 pkt 2, 4-8 i 10,”;
3) w art. 59 dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:
„3) niezwłocznego zawiadomienia o zaistnieniu wypadku
żeglugowego,
4) udzielenia pomocy w działaniach ratowniczych,”;
4) w art. 70:
a) w ust. 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) za dokument zgodności, pobieranych przez Centrum
RIS.”,
b) dodaje
się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Opłaty pobierane przez Centrum RIS stanowią dochód
budżetu państwa.”;
5) w załączniku do ustawy dodaje się część X w brzmieniu:

„X RIS


Za wydanie dokumentu zgodności
200 zł” .

Art. 2. Do dnia 1 stycznia 2020 r. opłatę, o której mowa w art. 47h ustawy
wymienionej w art. 1, pobiera się w wysokości obniżonej o 50 %.
Art. 3. 1. W okresie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy minister właściwy
do spraw transportu wyznaczy pełnomocnika do przygotowania zharmonizowanego
systemu usług informacji rzecznej oraz podejmowania działań zmierzających do
utworzenia Centrum RIS.
2.
Nadzór nad pełnomocnikiem sprawuje minister właściwy do
spraw transportu.
3.
Z dniem powołania dyrektora Centrum RIS pełnomocnik
zakończy swoją działalność.

7

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 3, które wchodzą w życie po upływie 14 dni
od dnia ogłoszenia;
2) art. 47c i 47d ustawy określonej w art. 1, które wchodzą w życie z
dniem 1 stycznia 2010 r.;
3) art. 47e ustawy określonej w art. 1, który wchodzi w życie z dniem
1 stycznia 2012 r.
__________
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na
śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 152).
2) Tekst niniejszego porozumienia został opublikowany w Dz. Urz. M.T. z 2007 r. Nr 12, poz. 45.
U Z A S A D N I E N I E

Zmiany w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z pó n.
zm.) wynikają z konieczności dostosowania przepisów krajowych do przepisów Unii
Europejskiej, a także z konieczności rozszerzenia katalogu wykroczeń, oraz mają na
celu ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej.
Dostosowanie do przepisów UE
Zmiany w projekcie ustawy wynikają z konieczności wdrożenia do krajowego porządku
prawnego przepisów dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7
września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na
śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str.
152).
Dyrektywa ma zastosowanie do wdrożenia i funkcjonowania RIS na śródlądowych
drogach wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone
drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej
innego państwa członkowskiego, w tym w portach znajdujących się na takich drogach
wodnych, o których mowa w decyzji nr 1346/2001/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 22 maja 2001 r. zmieniającej decyzję nr 1692/96/WE w zakresie portów
morskich, portów śródlądowych oraz terminali intermodalnych, jak również projektu nr
8 wymienionego w załączniku III.
W Polsce obejmie on następujące drogi wodne:
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km),
2) rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka
Regalica do ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km),
3) rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy
z morskimi wodami wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią
(2,7 km),
4) rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi
wodami wewnętrznymi (6,9 km).
Ich łączna długość wynosi 97,3 km.
RIS będzie systemem informacyjnym na użytek transportu śródlądowego. Obejmować
będzie m.in.:
– ogólne informacje geograficzne, hydrologiczne, administracyjne dla danego odcinka
– tzw. Informacje shore to ship (brzeg – statek) lub shore to office (brzeg – biuro),
– informacje o aktualnej sytuacji na odcinku drogi wodnej (w szczególności związane
z awariami, wypadkami),
– informacje
dotyczące średnio- i długoterminowych planów dotyczących odcinka
wodnego (np. inwestycji),
– system
będzie zawierał także dane statystyczne dotyczące transportu śródlądowego
oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.
Wprowadzenie RIS wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi dzięki szybkiej
wymianie informacji dotyczącej dróg wodnych. Wpłynie on także na podniesienie
wydajności transportu śródlądowego, co przyczynić się może do jego efektywniejszego
rozwoju.
Mając na uwadze zapisy w Białej Księdze „Europejska Polityka Transportowa do 2010
r.” stanowiące o konieczności wzrostu znaczenia transportu wodnego śródlądowego,
jako jednego z komponentów transportu kombinowanego, Komisja Europejska wyszła z
inicjatywą promującą transport wodny śródlądowy. W związku z koniecznością
stworzenia nowych uregulowań prawnych w tym zakresie została opracowana
dyrektywa w sprawie systemu informacji o ruchu na śródlądowych drogach wodnych
(RIS).
Celem dyrektywy jest utworzenie i wdrożenie systemu wymiany informacji szczególnie
przydatnych dla żeglugi śródlądowej – zakres informacji będzie obejmował wiele
zagadnień i w jego skład będzie wchodziło kilka komponentów. Znajdą się tam
zarówno dane dotyczące lokalnych uwarunkowań – charakterystyka oraz parametry
danego odcinka, a także wymagania i ewentualne ograniczenia czy też informacje o
zagrożeniach bąd zamknięciu drogi wodnej, a także informacje nt. przepisów
lokalnych, natężenia ruchu itp.

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: