eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r., stwierdzającego niezgodność przepisu ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z Konstytucją w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług przez rolników ryczałtowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 338
  • Data wpłynięcia: 2008-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
  • data uchwalenia: 2008-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 826

338


Druk nr 338

Warszawa, 6 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na
6 posiedzeniu w dniu 6 marca 2008 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Antoniego Motyczkę do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach
nad tym projektem.
W załączeniu przesyłam opinię Komitetu Integracji Europejskiej

o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Łączę wyrazy szacunku

wz.
(-) Marek iółkowski
WICEMARSZAŁEK SENATU
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 6 marca 2008 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie upoważnia senatora Antoniego Motyczkę do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
WICEMARSZAŁEK SENATU
Marek ZIÓŁKOWSKI
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535,
z późn. zm.1)) w art. 116 w ust. 6 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną
podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na
fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu
stwierdzającego dokonanie zapłaty.".
Art. 2.
Przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się
również do podatników, którzy przed dniem wejścia ustawy w życie dokonali zapłaty
należności za produkty rolne przed dniem wystawienia faktury.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382.
UZASADNIENIE
1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do
wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt SK 36/06),
stwierdzającego niezgodność przepisu ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
akcyzowym z Konstytucją.
Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają
moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
Sentencja orzeczenia opublikowana została w Dz. U. z 2007 r., Nr 98, poz. 657 (dzień
publikacji wyroku – 4 czerwca 2007 r.). Pełny tekst orzeczenia wraz z uzasadnieniem
zamieszczony został w OTK Z.U. z 2007 r., Nr 6A, poz. 50.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. Wyrokiem z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt SK 36/06) Trybunał Konstytucyjny
orzekł o niezgodności z Konstytucją art. 33b ust. 4 pkt 3 ustawy – „w zakresie, w jakim
pozbawia podatnika dokonującego przedpłaty rolnikowi ryczałtowemu za nabywane produkty
rolne przed wystawieniem faktury VAT RR uprawnień przewidzianych w tym przepisie”.
2.2. Zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego przepis został dodany do ustawy
4 września 2000 r. przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o zmianie ustawy o
podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U.
Nr 68, poz. 805).
Przepis ten miał następujące brzmienie: „Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u
nabywcy produktów rolnych podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 2 i 2a, w
rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że (…) w dokumencie
stwierdzającym dokonanie zapłaty (…) zostaną podane numer i data wystawienia faktury
potwierdzającej zakup produktów rolnych”.
Ustawa, w której treści zamieszczony był 33b ust. 4 pkt 3, została uchylona z dniem 1
maja 2004 r. na podstawie art. 175 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
2
2.3. Artykuł 33b ust. 4 ustawy dotyczył technicznych aspektów rozliczeń pomiędzy
„rolnikiem ryczałtowym”, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz
podatku akcyzowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy), a podatnikiem VAT nabywającym od tego
rolnika produkty rolne.
Szczególnym rozwiązaniem przyjętym przez analizowaną regulację było obciążenie
nabywcy tych produktów, a nie jak to zwykle ma miejsce – sprzedawcy, obowiązkiem
wystawienia faktury VAT RR dokumentującej zakup produktów rolnych. Nabywca mógł
następnie obniżyć wynikającą z wystawionej przez niego faktury VAT RR kwotę podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.
Aby jednak skorzystać z tego uprawnienia, musiał on spełnić kilka warunków wymienionych w
art. 33b ust. 4 ustawy.
Po pierwsze, zakup produktów rolnych musiał być związany ze sprzedażą
opodatkowaną, co oznaczało, że zakupione towary nie mogły być następnie sprzedane jako
zwolnione od VAT lub spożytkowane na cele, które nie podlegają VAT.
Po drugie, zapłata należności za zakupione produkty rolne, w tym kwoty
zryczałtowanego podatku, musiała nastąpić na rachunek bankowy „rolnika ryczałtowego”, przy
czym w wyniku nowelizacji, która weszła w życie 3 września 2001 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 995)
zapłata taka powinna nastąpić nie później niż 14 dnia od dnia zakupu, z wyjątkiem wypadku,
gdy rolnik miał zawartą umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne na dłuższy termin
płatności.
Po trzecie, trzeba było podać w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty na
rachunek bankowy rolnika numer i datę wystawienia faktury potwierdzającej zakupienie od
tego rolnika produktów rolnych.
Przedmiotem skargi do Trybunału Konstytucyjnego stała się wątpliwość związana z
trzecim warunkiem odliczenia podatku naliczonego. Przepis ten uniemożliwiał bowiem
dokonanie odliczenia podatnikowi, który za zakupione produkty rolne płacił przed
wystawieniem faktury VAT RR i w związku z tym w dokumencie stwierdzającym dokonanie
zapłaty nie mógł podać numeru i daty wystawienia tej faktury.
2.4. Konstytucja gwarantuje każdemu prawo do własności oraz innych praw
majątkowych (art. 64 Konstytucji). Z art. 20 oraz art. 21 ust. 1 Konstytucji wynika natomiast
obowiązek ochrony własności, który traktowany jest jako jedna z głównych zasad
systemowych; „filarów”, na których opiera się społeczna gospodarka rynkowa, stanowiąca
podstawę ustroju gospodarczego państwa.
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: