eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

wyrobu, z powodu braku wzorów znaków akcyzy na te wyroby. Dotyczy
to m.in. cygar, cygaretek, piwa czy produktów rafinacji ropy naftowej.
Wyroby te zwolnione są czasowo bez określenia żadnych dodatkowych
warunków, jednocześnie w przypadku podjęcia decyzji, że po upływie
okresu, na jaki zwolnienie zostało wprowadzone, zwolnienie to nie będzie
kontynuowane, niezbędne byłoby opracowanie wzorów znaków akcyzy na
te wyroby. Z uwagi na powyższe zaszła konieczność znowelizowania art.
119 ust. 2 w taki sposób, aby z tego przepisu wyraźnie wynikała
możliwość, a nie konieczność określenia przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych warunków i trybu stosowania zwolnień
wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy
Art. 1
w art. 125 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
nowelizacja art. 125 poprzez dodanie ust. 1a jest konsekwencją
pkt 66
wprowadzenia instytucji zarejestrowanego wysyłającego. Za
„1a. W przypadku wyrobów akcyzowych, które bezpośrednio pośrednictwem tego podmiotu wyroby akcyzowe importowane są
po dokonaniu importu i dopuszczeniu do obrotu mają być obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co w świetle
wysyłane przez zarejestrowanego wysyłającego z
przepisów regulujących oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu oznacza, że wyroby te mogą być importowane bez ich uprzedniego
podatkowego na terytorium kraju, znaki akcyzy może otrzymać oznaczenia znakami akcyzy, a znaki akcyzy powinny być naniesione na
importer, podmiot prowadzący skład podatkowy albo właściciel opakowania jednostkowe najpóźniej przed zakończeniem procedury
wyrobów, o którym mowa w art. 13 ust. 3, w przypadku, gdy zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie możliwy jest również import i
będzie wyprowadzał te wyroby ze składu podatkowego.”
objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych
oznaczonych znakami akcyzy w państwie trzecim. Znaki akcyzy na te
wyroby może pobrać importer, podmiot prowadzący skład podatkowy, do
którego będą wprowadzane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
wyroby akcyzowe i oznaczyć nimi wyroby albo właściciel wyrobów
akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3. Przepisy nie narzucają, który
z ww. podmiotów powinien pobrać i nanieść znaki akcyzy. Wyrób nie
może być natomiast wyprowadzony z procedury zawieszenia poboru
akcyzy bez jego oznaczenia. Konsekwencją dowolności wyboru podmiotu
może być to, że jeżeli podmiot, który pobrał i naniósł znaki na wyrób, nie
będzie podatnikiem akcyzy od tego wyrobu, nie będzie miał możliwości
rozliczenia wartości podatkowych znaków akcyzy.
Art. 1
w art. 127 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
zmiana ma charakter redakcyjny.
pkt 68

„3. W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania lub
sprzedaży znaków akcyzy przez właściwego naczelnika urzędu
celnego w sprawach znaków akcyzy, odpowiednio, kwota
stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy i kwota na

99
pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy
albo należność za legalizacyjne znaki akcyzy podlegają
zwrotowi z urzędu w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania
decyzji o odmowie.”
Art. 1
w art. 129 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
nowelizacja art. 129 pkt. 1 i 2 jest wynikiem tego, że obowiązujący przepis
pkt 69
wskazuje na odrębność wniosków, a mianowicie występowanie wniosku o
„1) wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy wydanie znaków akcyzy, wniosku o sprzedaż znaków akcyzy i wniosku o
lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnień. Tymczasem rozporządzenie wykonawcze określa
wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a jeden wzór wniosku, który obejmuje wszystkie żądania, a sprecyzowanie
także wzór tego upoważnienia;
żądania podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych
2) szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów znakami akcyzy następuje poprzez wypełnienie przez niego konkretnych
załączanych przez wnioskodawcę do tego wniosku.”
pól wniosku. Należy także zwrócić uwagę, że wzór, który określa wniosek
o wydanie albo sprzedaż znaków akcyzy, obejmuje także wniosek o
wydanie upoważnienia. Ponieważ odbiór znaków akcyzy następuje zawsze
na podstawie upoważnienia, musi być ono wydane jednocześnie z decyzją
w sprawie wydania, albo sprzedaży znaków akcyzy. W praktyce więc
złożenie wniosku o wydanie, albo sprzedaż znaków akcyzy oraz o wydanie
upoważnień następuje jednocześnie. Stąd praktycznym rozwiązaniem jest
skumulowanie obydwu wniosków w jednym wzorze. Ponadto wydanie
upoważnienia do odbioru znaków akcyzy nie jest możliwe bez wydania
decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy, która określa,
jakie znaki akcyzy będzie odbierał podatnik
Art. 1
w art. 130 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
nowelizacja art. 130 ust. 4 polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów,
pkt 70
którym właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
„4. Właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 może na zasadzie odstępstwa od ogólnej reguły „zakazu przekazywania
ust. 3, może przekazywać znaki akcyzy w celu naniesienia ich znaków akcyzy” przekazać znaki akcyzy, w celu naniesienia ich na
na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych.
wyroby akcyzowe stanowiące jego własność, podmiotowi
prowadzącemu skład podatkowy albo podmiotowi mającemu
siedzibę na terytorium państwa trzeciego.”
Art. 1
w art. 131 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
zmiana ma charakter doprecyzowujący i skutkuje tym, że w przypadku
pkt 71
wyrobów stanowiących własność właściciela, o którym mowa w art. 13
„1. Podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych ust. 3 obowiązany do prowadzenia ewidencji jest skład podatkowy na
znakami akcyzy oraz podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju tylko wtedy, gdy ww. właściciel przekazał mu znaki
terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o akcyzy celem ich naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów
którym mowa w art. 13 ust. 3, przekazał znaki akcyzy w celu akcyzowych. Oznacza to, że skład podatkowy prowadzi ewidencję znaków
naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów
akcyzy ww. właściciela tylko wtedy, gdy oznacza wyroby akcyzowe
akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością należące do tego właściciela. W przeciwnym przypadku nie ma czego
są obowiązani prowadzić ewidencję znaków akcyzy ”

100
są obowiązani prowadzić ewidencję znaków akcyzy.”
ewidencjonować, gdyż nie otrzymuje znaków akcyzy do naniesienia.
Zastrzeżenie, że obowiązek prowadzenia ewidencji znaków akcyzy
przekazanych przez właściciela dotyczy składów podatkowych na
terytorium kraju wynika z tego, że do prowadzenia ewidencji polskich
znaków akcyzy, nie można zobowiązać składów podatkowych działających
poza terytorium kraju
Art. 1
w art. 132:
Art. 132 ust. 2 - nowelizacja polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów,
pkt 72
od których w zależności od sytuacji właściciel wyrobów akcyzowych, o
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
którym mowa w art. 13 ust. 3 powinien otrzymać rozliczenie przekazanych
„2. Właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w w celu naniesienia na opakowania jednostkowe znaków akcyzy.
art. 13 ust. 3, jest obowiązany uzyskać od podmiotu Rozszerzenie to nastąpiło o podmiot mający siedzibę na terytorium
prowadzącego skład podatkowy albo od podmiotu państwa trzeciego, w przypadku gdyby wyroby ww. właściciela były
mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego oznaczane w państwie trzecim.
rozliczenie z przekazanych mu znaków akcyzy.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Art. 132 ust. 4 - nowelizacja tego przepisu polega na zastąpieniu
„4. Znaki akcyzy uszkodzone oraz znaki akcyzy, które nie wyrażenia „znaki akcyzy niewykorzystane” wyrażeniem „znaki akcyzy,
będą wykorzystywane do oznaczania wyrobów
które nie będą wykorzystywane do oznaczania wyrobów akcyzowych”.
akcyzowych powinny być zwrócone podmiotowi, który je Przepis w obowiązującym brzmieniu budzi wątpliwości, co zrobić w
wydał, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania przez przypadku, gdy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych
importera, podmiot dokonujący nabycia
otrzymał od podmiotu zagranicznego niewykorzystanie znaki akcyzy i
wewnątrzwspólnotowego albo przedstawiciela
chciałby je przekazać innemu podmiotowi zagranicznemu do oznaczenia
podatkowego od podmiotu mającego siedzibę poza wyrobów akcyzowych, tymczasem przepis nakazuje ich zwrot. W praktyce
terytorium kraju, a w przypadku właściciela wyrobów oznacza to zwrot znaków akcyzy do urzędu celnego, a następnie
akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, od podmiotu wystąpienie z wnioskiem o kolejne znaki, podczas gdy niewykorzystane
prowadzącego skład podatkowy lub podmiotu mającego znaki mogłyby być użyte do oznaczenia kolejnej partii wyrobów, w
siedzibę na terytorium państwa trzeciego, któremu ten przypadku, gdy nie koliduje to z terminem ważności znaków.
właściciel przekazał znaki akcyzy w celu naniesienia ich na Doprecyzowanie drugiej części zdania w art. 132 ust. 4 jest związane z
opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na brzmieniem znowelizowanego art. 130 ust. 4 i art. 131 ust. 1, jak również
wyroby akcyzowe będące jego własnością.”;
wynika z faktu, że zwrot niewykorzystanych znaków akcyzy może nastąpić

jedynie od podmiotu, który oznaczał wyroby akcyzowe właściciela, o
którym mowa w art. 13 ust. 3, a nie od każdego składu magazynowego, w
którym znajdują się wyroby akcyzowe właściciela, na co wskazuje obecne
brzmienie przepisu.
Art. 1
w art. 134 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
zmiana ma charakter wyłącznie porządkujący. Doprecyzowuje, że w
pkt 73
przypadku wprowadzenia nowego wzoru znaku akcyzy zwrotowi
„1. W przypadku wprowadzenia nowego wzoru znaku akcyzy podlegają dotychczasowe wzory znaków. Wynika to z całokształtu
podmioty posiadające dotychczasowe znaki akcyzy są przepisu, niemniej jednak uznano, że właściwym będzie doprecyzowanie
obowiązane, w terminie 14 dni od dnia wprowadzenia nowego apis
e
ględ na
agi
głas ane
t m
akresie Ponadto
apis

101
wzoru, zwrócić niewykorzystane dotychczasowe znaki akcyzy zapisu, ze względu na uwagi zgłaszane w tym zakresie. Ponadto zapis
podmiotowi, który je wydał.”
został ujednolicony pod względem zastosowania liczby pojedynczej w
sformułowaniu „nowy wzór znaku akcyzy”.
Art. 1
W art. 135 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
przepis dotyczy przysługującego zwracającemu niewykorzystane i
pkt 74
nieuszkodzone znaki akcyzy prawa do zwrotu kwot stanowiących
„1. Zwracającemu niewykorzystane i nieuszkodzone znaki odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za
akcyzy przysługuje, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 8, legalizacyjne znaki akcyzy. Zgodnie z nowym brzmieniem zwrot
bezzwłocznie zwrot wpłaconych kwot stanowiących wpłaconych kwot będzie pomniejszony o koszty ich wytworzenia.
odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub
należności za legalizacyjne znaki akcyzy pomniejszone o
koszty ich wytworzenia.”;
Art. 1
W art. 136 ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:
Art. 136 ust. 8 – zmiana ma charakter doprecyzowujący, w zakresie
pkt 75
terminu, po upływie którego nie przysługuje zwrot, określonych w
„8. Zwracającemu znaki akcyzy, po terminach o których przepisie kwot.
mowa w ust. 3 i 7, nie przysługuje zwrot wpłaconych kwot
stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, kwot Art. 136 ust. 9 – uprawnienie do wydania decyzji w sprawie wydania albo
wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia
sprzedaży znaków akcyzy na wyroby tytoniowe z nadrukowanym rokiem
podatkowych znaków akcyzy ani należności za
wytworzenia, odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i
legalizacyjne znaki akcyzy.
wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydania

znaków przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego
9. Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach,
wyrobów tytoniowych znakami akcyzy wydanie decyzji w zostało obwarowane warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których
sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na wyroby mowa w art. 125 ust. 4 lub w przypadku ich nie odebrania – wpłacenia
tytoniowe z
nadrukowanym rokiem wytworzenia
kwot na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy
odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu

i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz
wydanie znaków akcyzy może nastąpić przed dniem 1 stycznia
roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia
znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, pod
warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art.
125 ust. 4, a w przypadku ich nieodebrania – wpłacenia kwot
należności, o których mowa w art. 125 ust. 4a.”.
Art. 2
Art. 2. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu w wyniku zmiany rozszerzony zostanie katalog pojazdów, dla których
drogowym w art. 72 wprowadza się następujące zmiany:
wymagany jest dokument potwierdzający zapłatę akcyzy. Dla pojazdów

rodzaju „samochodowy inny” podrodzaj „czterokołowiec” lub podrodzaj
1) w ust. 1 pkt 6a otrzymuje brzmienie:
„czterokołowiec lekki” wymagany będzie dokument potwierdzający
„6a) dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na zapłatę, brak obowiązku zapłaty lub zwolnienie z akcyzy. Zgodnie z

102
terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak przepisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym rejestracji podlegają quady
obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo posiadające świadectwo homologacji L7e oraz L6e, o którym mowa w
zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w
rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z
samochód osobowy lub pojazd rodzaju „samochodowy dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych
inny", podrodzaj „czterokołowiec" (kategoria homologacyjna sprawach (Dz. U. z 2007 r. Nr 137, poz. 968). Rozszerzono także katalog
L7e) lub podrodzaj „czterokołowiec lekki" (kategoria dokumentów, na podstawie których dokonuje się rejestracji samochodów o
homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium oświadczenie wyspecjalizowanego salonu, że posiada kopię dokumentu
państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest
potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub dokument
rejestrowany po raz pierwszy;”;
potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju,

zgodnie ze zmianą art. 109.
2) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

„1b. W przypadku nabycia samochodu osobowego lub pojazdu,
o których mowa w ust. 1 pkt 6a, od wyspecjalizowanego salonu
sprzedaży w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju
może być zastąpiony oświadczeniem wyspecjalizowanego
salonu sprzedaży, że posiada oryginał lub kopię dokumentu
potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od tego
samochodu osobowego lub pojazdu.”.
Art. 3
Art. 3. W ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny z uwagi na fakt, iż uchyla się art. 108 ustawy o podatku akcyzowym, który
skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 , z późn.zm.4) w nakłada obowiązek składania informacji podsumowujących za okresy
art. 53 § 30c otrzymuje brzmienie:
kwartalne przez podmioty dokonujące nabyć wewnątrzwspólnotowych lub

dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych, konieczne
„§ 30c. Użyte w rozdziale 6 kodeksu określenie stało się dokonanie zmiany art. 53 § 30c Kodeksu karnego skarbowego,
"informacja podsumowująca" ma znaczenie nadane mu który przewiduje sankcje za niezłożenie informacji podsumowującej.
w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.
5).”.

4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766, z 2008 r. Nr 66, poz. 410, Nr 215, poz. 1355 i Nr 237, poz. 1651 oraz z
2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 8, poz. 39, Nr 157, poz. 1241, Nr 168, poz. 1323, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589.

5 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143, poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z
2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192, poz. 1382, z 2008 r. Nr 74, poz. 444, Nr 130, poz. 826, Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz. 1320 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 116, poz. 979, Nr
195, poz. 1504, Nr 201, poz. 1540 i Nr 215, poz. 1666.


103
strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 . 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: