eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

projekt ustawy dotyczy umożliwienia rozwoju na polskich obszarach morskich energetyki wiatrowej, poprzez dostosowanie przepisów regulujących wydawanie pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń do uwarunkowań procesu inwestycyjnego w energetyce wiatrowej na morzu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2564
  • Data wpłynięcia: 2009-10-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
  • data uchwalenia: 2011-05-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 778

2564


Druk nr 2564

Warszawa, 20 października 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-124-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej
.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Piotr Tomański.


Przewodniczący Komisji


(-) Janusz Palikot





projekt

Ustawa
z dnia ....... 2009 r.
o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej

Art. 1.
W ustawie z dnia 21 marca 1991 roku o obszarach morskich Rzeczpospolitej Polskiej i
administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 i Nr 170, poz. 1652 z 2004 r. Nr 6,
poz. 41, Nr 93, poza. 895 i Nr 273, poz. 2703 z 2005 r. Nr 203, poz. 1683 z 2006 r. Nr 220,
poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834 z 2007 r. Nr 21, poz. 125 z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z
2009 r. Nr 98, poz. 817 i Nr 92, poz. 753) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 23:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Organy o których mowa w ust. 2, wydają opinię w terminie nie dłuższym niż 60 dni od
otrzymania wniosku.”,

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane na okres niezbędny do realizacji i
wykorzystania przedsięwzięcia, jednak nie dłuższy niż 30 lat.”,


c) po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6g w brzmieniu:

„6a. Jeżeli w ciągu 5 lat od wydania pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie zostanie
wydane z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy pozwolenie na budowę organ, który
wydał pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie tego
pozwolenia .
6b. Jeżeli w ciągu 8 lat od wydania pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie zostanie podjęta
eksploatacja inwestycji organ, który wydał to pozwolenie stwierdza, w drodze decyzji,
wygaśnięcie tego pozwolenia .
6c. Organ, który wydał pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może w drodze decyzji
stwierdzić jego wygaśnięcie, jeżeli realizacja przedsięwzięcia lub jego wykorzystanie jest
niezgodne z warunkami określonymi w pozwoleniu, jednocześnie nakładając karę pieniężną,
o której mowa w art. 55 ust. 1 i 2.
6d. W przypadku utraty ważności pozwolenia o którym mowa w ust. 1 lub stwierdzenia jego
wygaśnięcia w drodze decyzji określonych w ust. 6b i 6c, organ który wydał pozwolenie,
może w drodze decyzji nakazać podmiotowi, któremu udzielono pozwolenia, całkowite lub
częściowe usunięcie na koszt podmiotu konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz
spowodowanych szkód w środowisku morskim, określając warunki i termin wykonania tych
czynności.
6e. Jeżeli konstrukcje, urządzenia i elementy infrastruktury oraz szkody w środowisku nie
zostaną usunięte zgodnie z warunkami i terminami określonymi w decyzji, o której mowa w
ust. 6d, właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego może zarządzić wykonanie tych
prac na koszt podmiotu zobowiązanego do ich wykonania decyzją wymienioną w ust.6d.
6f. Dla przedsięwzięć które zostały zrealizowane i były wykorzystywane zgodnie z
wymogami określonymi w pozwoleniu o którym mowa w ust. 1, organ który je wydał może,
w drodze decyzji, na wniosek podmiotu posiadającego to pozwolenie, po upływie terminu o
którym mowa w ust. 6, przedłużyć ważność pozwolenia, na okres do 20 lat. Przepisy Art. 23
ust. 3-5 i Art. 27b ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio.
6g. Opłata za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej, o której mowa w Art. 27b ust. 1 i 1a,
związana z decyzją wymienioną w ust.6f, wnoszona jest w całości w terminie 30 dni od dnia
w którym decyzja o przedłużeniu ważności pozwolenia stała się ostateczna.”;

2) w art. 27b:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 27b ust. 1 Za wydanie pozwoleń, o których mowa w art. 23, art. 23a i art. 26, organ
wydający pozwolenia pobiera opłaty w wysokości stanowiącej równowartość 300 jednostek
obliczeniowych, określonych w art. 55, a jeżeli wydane pozwolenie przewiduje zajęcie
wyłącznej strefy ekonomicznej pod sztuczną wyspę, konstrukcję i urządzenie, pobiera się
dodatkową opłatę w wysokości stanowiącej 1% wartości planowanego przedsięwzięcia,
określonej na podstawie danych rynkowych na dzień wydania pozwolenia. Dodatkową opłatę
pobiera się w następujący sposób:
1) 10% pełnej kwoty opłaty w ciągu 30 dni po otrzymaniu pozwoleń o których mowa w
art. 23, art. 23a i art. 26
2) 30% pełnej kwoty w ciągu 30 dni od dnia w którym decyzja o pozwoleniu na budowę
przedsięwzięcia stała się ostateczna.
3) 30% pełnej kwoty w ciągu 30 dni od dnia w którym decyzja potwierdzająca spełnienie
warunków zezwalających na użytkowanie przedsięwzięcia, określona ustawą Prawo
budowlane, stała się ostateczna.
4) 30% pełnej kwoty po 3 latach od daty, o której mowa w pkt. 3.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Brak opłaty w terminach, o których mowa w ust. 1, stanowi podstawę utraty
ważności pozwolenia, określaną w drodze decyzji organu który wydał pozwolenie o
którym mowa w art. 23, art. 23a i art. 26. Przepisy art. 23 ust. 6d i 6e stosuje się
odpowiednio.” .
Art. 2

Do spraw wszczętych a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
stosuje się przepisy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 3

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.







UZASADNIENIE

1.
Wyjaśnienie celu ustawy.

Ustawa ma na celu umożliwienie rozwoju na polskich obszarach morskich energetyki
wiatrowej, poprzez dostosowanie przepisów regulujących wydawanie pozwoleń na
wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń do uwarunkowań
procesu inwestycyjnego w energetyce wiatrowej na morzu.

Proces przygotowania projektu farmy wiatrowej na morzu, wraz z wnioskiem
o pozwolenie na wznoszenie i wykorzystywanie, trwa średnio ok. 7 lat, ze względu na
konieczność wykonania szeregu specjalistycznych, długotrwałych badań środowiska
morskiego, niezbędnych dla uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz
wykonania poprawnego projektu technicznego. Należy podkreślić, że rozpoczęcie wielu
badań może być możliwe dopiero po określeniu dla danej inwestycji lokalizacji poprzez
wydanie pozwolenia na wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń. Okres
eksploatacji farmy wiatrowej na morzu wynosi ok. 20-25 lat.

Ustawa ma na celu wydłużenie ważności pozwolenia na okres do 5 lat w celu
przygotowania projektu inwestycyjnego oraz do 30 lat na jego realizację i wykorzystanie.
Ponadto wprowadza mechanizm przedłużania ważności pozwolenia o kolejne 20 lat o ile
dotychczasowe wykorzystanie inwestycji było zgodne z wydanym pozwoleniem. Takie
przedłużenie ważności pozwolenia umożliwi dalszą eksploatację farmy wiatrowej po
dokonaniu niezbędnych renowacji, np. wymiany turbin.
Jednocześnie ustawa wprowadza mechanizmy zabezpieczające przed blokowaniem
lokalizacji pod projekty, które nie są realizowane. W przypadku nieuzyskania w ciągu 5 lat
pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia, które uzyska pozwolenie na wznoszenie
sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń oraz nie uzyskania w ciągu dalszych 3 lat decyzji
dopuszczającej użytkowanie przedsięwzięcia, pozwolenie to może zostać unieważnione
decyzją organu, który je wydał. Taki mechanizm pozwala zweryfikować organowi właściwe
powody opóźnień w przygotowaniu i realizacji projektu, co ma szczególne znaczenie
w przypadku pierwszych, pionierskich przedsięwzięć realizowanych w Polsce.

Ustawa ponadto zmienia sposób płatności za wydanie pozwolenia na wznoszenie
i wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń na morzu w wyłącznej strefie
ekonomicznej, w taki sposób aby uwzględniać realia finansowe przygotowania tego typu
przedsięwzięć. W miarę postępu procesu inwestycyjnego oraz zmniejszania ryzyka jego
niewykonania z powodów niezależnych od inwestora, dokonywane były by kolejne transze
wpłaty, której całkowita wartość będzie wynosić dziesiątki milionów złotych.

Ustawa likwiduje ponadto ryzyko zbyt długich uzgodnień pomiędzy właściwymi
organami w procesie wydawania pozwolenia na wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji
i urządzeń. Przy inwestycjach tak bardzo kosztownych, na etapie przygotowania inwestycji,
groźba przedłużania procesu decyzyjnego może powodować zablokowanie decyzji
inwestycyjnych, ze względu na zbyt duże ryzyko zaburzenia harmonogramu realizacji
procesu inwestycyjnego.

2.
Przedstawienie stanu obecnego.


W obecnym stanie prawnym pozwolenie na wznoszenie i wykorzystanie sztucznych
wysp, konstrukcji i urządzeń, które na morzu stanowi odpowiednik decyzji lokalizacyjnej dla
inwestycji realizowanych na lądzie, ważne jest przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia
wydania. Okres ten jest stanowczo za krótki w odniesieniu do możliwości przygotowania
i realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie morskiej farmy wiatrowej.


Ponadto, przed uzyskaniem pozwolenia inwestor zobowiązany jest do wniesienia
bezzwrotnej opłaty w wysokości 1% wartości przedsięwzięcia, która w przypadku farmy
wiatrowej na morzu może wynosić ponad 60-100 mln zł. Inwestor nie może sobie pozwolić
na taką opłatę na etapie wstępnych analiz możliwości zrealizowania projektu. Dopiero
bowiem uzyskanie pozwolenia pozwoli na szczegółowe badania środowiska morskiego,
uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, warunków przyłączenia oraz
przygotowanie projektu technicznego. Na każdym z tych kolejnych etapów może okazać się,
że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie możliwa.

3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Wprowadzone
ustawą zmiany pozwolą na wydłużenie okresu ważności pozwolenia na
wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń z 5 lat do 30,
z zastrzeżeniem konieczności przygotowania projektu do etapu pozwolenia na budowę
w terminie 5 lat i przystąpienia do eksploatacji w terminie 8 lat od otrzymania tego
pozwolenia.
Zostanie
określony termin przeprowadzenia uzgodnień pozwolenia na wznoszenie
sztucznych wysp pomiędzy 6 ministrami do 60 dni. Dziś brak jest takiego terminu, co może
powodować nieuzasadnione wydłużenie procesu uzgodnień.

Zmieniony zostanie system dokonywania płatności za uzyskanie pozwolenia na
wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, z obecnej jednorazowej wpłaty przed
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: