eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: uporządkowania stanu prawnego związanego z użytkowaniem bocznic kolejowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2269
  • Data wpłynięcia: 2009-06-22
  • Uchwalenie:

2269


Druk nr 2269

Warszawa, 27 maja 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-112-2009



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska .


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła







projekt
Ustawa
z dnia ……2009 r.
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym 1)


Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007r. Nr 16,
poz. 94, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a, 4b, 5a–10;”;

2) w art. 4 pkt 10 i 10a otrzymują brzmienie:
„10) bocznica kolejowa – obiekt budowlany, w rozumieniu odrębnych przepisów,
mający bezpośrednie lub pośrednie połączenie z linią kolejową służący do
wykonywania załadunku, wyładunku i przeładunku wagonów lub wykonywania
czynności utrzymania pojazdów kolejowych, lub postoju pojazdów kolejowych
oraz przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci
kolejowej;
10a) użytkownik bocznicy kolejowej – przedsiębiorca, w rozumieniu odrębnych
przepisów, uprawniony do zarządzania i użytkowania bocznic kolejowych w
zakresie ich przeznaczenia lub wykonywania przewozów w obrębie bocznicy
kolejowej, będący jej właścicielem lub władającym na mocy umowy zawartej z
właścicielem;”;
3) w art. 13:
a) w ust. 2:
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) kontrola spełniania przez zarządców i przewoźników kolejowych
obowiązków w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, a w
szczególności:
a) zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, o których mowa w
art. 17 ust. 7,
b) warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, o których
mowa w art. 20, w tym ważności świadectw sprawności technicznej, o
których mowa w art. 24, i dokumentów, które powinny znajdować się w
pojeździe kolejowym będącym w ruchu, o których mowa w art. 25,
c) warunków, jakie powinni spełniać zatrudnieni na stanowiskach
bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na
liniach kolejowych oraz prowadzący pojazdy kolejowe, o których mowa
w art. 22;”,
- dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) kontrola spełniania przez użytkowników bocznic kolejowych
obowiązków w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, a w
szczególności:
a) zasad sygnalizacji w ruchu kolejowym, o których mowa w art. 17 ust. 7,
b) warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, o których
mowa w art. 20, w tym ważności świadectw sprawności technicznej, o
których mowa w art. 24, i dokumentów, które powinny znajdować się w
pojeździe kolejowym będącym w ruchu, o których mowa w art. 25,
c) warunków, jakie powinni spełniać prowadzący pojazdy kolejowe, o
których mowa w art. 22;”,
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) nadzór nad zachowaniem zasad bezpieczeństwa w transporcie
kolejowym oraz prawidłowym utrzymaniem i eksploatacją linii
kolejowych;”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Obowiązek uzyskania świadectw, o których mowa w ust. 2 pkt 2, nie
dotyczy typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji
przed dniem 14 listopada 1997r.”;
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Prezes UTK zatwierdza opracowane przez zarządców i przewoźników
kolejowych przepisy wewnętrzne, o których mowa w art. 19.”,
d) dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Użytkownik bocznicy kolejowej powinien posiadać regulamin pracy
bocznicy kolejowej zawierający co najmniej zasady organizacji współpracy z
zarządcą infrastruktury, z którą bocznica jest połączona. Regulamin pracy
bocznicy kolejowej podlega uzgodnieniu z zarządcą infrastruktury w części
dotyczącej styku działalności użytkownika bocznicy i tego zarządcy
infrastruktury oraz zatwierdzeniu przez Prezesa UTK.
5b. Prezes UTK zatwierdza opracowane przez użytkowników bocznic
kolejowych przepisy wewnętrzne określające zasady i wymagania
organizacyjne związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych.”;
4) w art. 14:
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Prezes UTK nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie nieprawidłowości w
określonym terminie w razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących
obowiązków zarządców i przewoźników kolejowych w zakresie
bezpieczeństwa transportu kolejowego, w szczególności:”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1. Prezes UTK nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie nieprawidłowości w
określonym terminie w razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących
obowiązków użytkowników bocznic kolejowych w zakresie bezpieczeństwa
transportu kolejowego, w szczególności:
1) zasad sygnalizacji, o których mowa w art. 17 ust. 7;
2) warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, o których
mowa w art. 20, w tym ważności świadectw sprawności technicznej, o
których mowa w art. 24, i dokumentów, które powinny znajdować się w
pojeździe kolejowym będącym w ruchu, o których mowa w art. 25;
3) warunków, jakie powinni spełniać zatrudnieni na stanowiskach
bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na
liniach kolejowych oraz prowadzący pojazdy kolejowe, o których mowa
w art. 22.”,
c) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1)
wstrzymuje ruch kolejowy lub wprowadza jego ograniczenia na linii
kolejowej lub jej odcinku w razie stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczyp;”;
5) w art. 16 ust. 2 po pkt. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) odpisu świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego – nie
może być wyższa niż 24 pln.”;
6) w art. 17:
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zarządcy i przewoźnicy kolejowi są zobowiązani spełniać warunki
techniczne i organizacyjne zapewniające:”,
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Do użytkowników bocznic kolejowych stosuje się ust. 1 pkt 2 i 3.”,
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, uwzględniając
obowiązek opracowania przez zarządców i przewoźników kolejowych
szczegółowych przepisów wewnętrznych w tym zakresie.”;
7) w art. 18 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zarządców do zarządzania infrastrukturą kolejową, o której mowa w ust. 2,
przewoźników kolejowych do wykonywania przewozów, o których mowa w ust. 3, jest
świadectwo bezpieczeństwa.”;
8) w art. 19:
a) ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz uzyskanych przez niego świadectw (odpisów świadectw)
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw (odpisów świadectw)
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych;”

b) ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz uzyskanych przez niego świadectw (odpisów świadectw)
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych;”,
c) uchyla
się ust. 3 ”;
9) art. 21 otrzymuje brzmienie:
„Art. 21. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze decyzji, na wniosek
zarządcy lub przewoźnika kolejowego, w uzasadnionych przypadkach, udzielić
zezwolenia na odstępstwo od warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
oraz prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, po uzyskaniu opinii Prezesa UTK.”;
10)
po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
„Art. 21a. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze decyzji, na wniosek
użytkownika bocznicy kolejowej, w uzasadnionych przypadkach, udzielić zezwolenia na
odstępstwo od warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych oraz zasad
sygnalizacji, po uzyskaniu opinii Prezesa UTK.”
11)
w art. 23:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządca, przewoźnik kolejowy i użytkownik bocznicy kolejowej mogą
eksploatować wyłącznie typy budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego i typy pojazdów kolejowych, na które Prezes
UTK wydał świadectwo dopuszczenia typu do eksploatacji, z zastrzeżeniem
ust. 2. Prezes UTK wydaje jedno świadectwo dopuszczenia do eksploatacji na
każdy typ pojazdu kolejowego, budowli i urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o
którym mowa w ust. 1, występuje producent, wykonawca bądź importer.”,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. Rejestr wydanych świadectw dopuszczenia do eksploatacji, o których
mowa w ust. 1, publikowany jest w dzienniku urzędowym ministra
właściwego do spraw transportu oraz na stronie internetowej Urzędu
Transportu Kolejowego.
3b. Zarządca, przewoźnik kolejowy oraz użytkownik bocznicy kolejowej
występuje z wnioskiem o wydanie odpisu wydanego świadectwa dopuszczenia
do eksploatacji do Prezesa UTK, załączając do wniosku oświadczenie o
posiadaniu tego samego typu pojazdu kolejowego, budowli i urządzenia
przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, na który zostało wydane
przez Prezesa UTK świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.”;
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpieczną eksploatację pojazdów
kolejowych oraz ochronę środowiska, określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki, tryb wydawania i cofania świadectw i odpisów świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw i odpisów świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, uwzględniając:
a) okres ważności oraz wzory świadectw i odpisów świadectw,
b) jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań
koniecznych do uzyskania świadectw;
2) zakres badań koniecznych do uzyskania tych świadectw;
3) wykaz typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, o których mowa w ust. 1.”;
12)
w art. 53 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Usytuowanie budowli, budynków, drzew i krzewów oraz wykonywanie robót
ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych i przejazdów kolejowych może mieć miejsce
w odległości niezakłócającej ich eksploatacji, działania urządzeń związanych z
prowadzeniem ruchu kolejowego, a także niepowodującej zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu kolejowego.”;
13)
w art. 66 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zarządca lub przewoźnik kolejowy, który:
a) prowadzi działalność bez dokumentu uprawniającego, o którym mowa w art.
18,
b) uniemożliwia szkolenie lub dostęp do zaplecza szkoleniowego pracownikom
innego przewoźnika kolejowego, zarządcy lub użytkownika bocznicy
kolejowej.”

Art. 2.
W przypadku pojazdów kolejowych, budowli i urządzeń przeznaczonych do
prowadzenia ruchu kolejowego, których producenci już nie istnieją, lub które zostały
wprowadzone do użytku po dniu 14 listopada 1997r. a przed wejściem w życie niniejszej
ustawy, o wydanie świadectwa może wystąpić zarządca, przewoźnik kolejowy oraz
użytkownik bocznicy kolejowej.

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: