eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.

projekt dotyczy: pogłębienia i przyspieszenia integracji Bośni i Hercegowiny z Unią Europejską, co jest istotnym elementem realizacji perspektywy europejskiej dla państw Bałkanów Zachodnich

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2247
  • Data wpłynięcia: 2009-08-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, sporządzonego w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2008 r.
  • data uchwalenia: 2009-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 202, poz. 1549

2247

handlowych i liberalizacji, podpisanym dnia 27 czerwca 2001 r. w Brukseli
przez Bośnię i Hercegowinę;
c) perspektywę utworzenia strefy wolnego handlu między Wspólnotami
Europejskimi a Bośnią i Hercegowiną w terminie do 5 lat po wejściu w życie
Układu
Układ jest w pełni zgodny i wdrażany w sposób spójny z właściwymi
postanowieniami WTO oraz Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu
1994 (GATT 1994);
d) warunki przepływu osób, ułatwiania zakładania przedsiębiorstw, świadczenia
usług, płatności bieżących i przepływu kapitału
Układ przewiduje, iż pracownicy, którzy są obywatelami Bośni i Hercegowiny
i którzy są legalnie zatrudnieni na terytorium państwa członkowskiego, są wolni
od wszelkiej dyskryminacji narodowościowej dotyczącej warunków pracy,
wynagrodzenia lub zwolnienia, w porównaniu z obywatelami państwa
członkowskiego, oraz że legalnie przebywający w danym państwie
członkowskim współmałżonek i dzieci pracownika legalnie zatrudnionego na
terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem pracowników sezonowych lub
pracowników objętych dwustronnymi umowami w rozumieniu art. 48 Układu,
o ile nie przewidziano inaczej w tych umowach, mają dostęp do rynku pracy
w tym państwie członkowskim w okresie, w którym ten pracownik posiada
zezwolenie na pracę. Analogicznie kształtuje się sytuacja pracowników, którzy
są obywatelami państwa członkowskiego legalnie zatrudnionymi na terytorium
Bośni i Hercegowiny, jak również ich współmałżonków i dzieci legalnie tam
przebywających. Układ zakłada, że należy utrzymać i w miarę możliwości
zwiększyć już istniejące ułatwienia w dostępie do zatrudnienia bośniackich
pracowników, przyznane przez państwa członkowskie na mocy umów
dwustronnych. Po upływie trzech lat Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia (dalej:
RSS) zbada przyznanie dalszych udogodnień, w tym ułatwień w dostępie do
szkoleń zawodowych, zgodnie z przepisami i procedurami obowiązującymi
w państwach członkowskich, uwzględniając sytuację na rynku pracy
w państwach członkowskich i we Wspólnotach.

3
Bośnia i Hercegowina będzie ułatwiać przedsiębiorstwom i obywatelom państw
członkowskich Wspólnot Europejskich prowadzenie działalności na swoim
terytorium. Gwarantuje ona w tym zakresie traktowanie nie mniej korzystne niż
traktowanie przyznawane przedsiębiorstwom bośniackim lub przedsiębiorstwom
państw trzecich, w zależności od tego, które jest korzystniejsze. Takie samo
traktowanie przedsiębiorstw i obywateli bośniackich zapewniają Wspólnoty
Europejskie i ich państwa członkowskie. Strony nie będą wydawać żadnych
nowych przepisów ani środków wprowadzających dyskryminację w odniesieniu
do zakładania lub prowadzenia przedsiębiorstw wspólnotowych lub bośniackich.
Cztery lata po wejściu w życie Układu Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia
określi zasady rozszerzenia zakresu stosowania postanowień, tak aby
obejmowały one podejmowanie działalności gospodarczej przez obywateli stron
na zasadzie samozatrudnienia.
Strony zobowiązują się do podejmowania niezbędnych kroków w kierunku
stopniowego zezwalania na świadczenie usług przez przedsiębiorstwa lub
obywateli państw członkowskich Wspólnot Europejskich lub Bośni i Herce-
gowiny, których siedziba znajduje się na terytorium Strony innej niż Strona, na
terytorium której ma swoją siedzibę usługobiorca. Cztery lata po wejściu
w życie niniejszego Układu Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia podejmie środki
niezbędne do stopniowej realizacji powyższych postanowień. Uwzględniony
zostanie postęp, jaki Strony osiągnęły w dostosowywaniu ustawodawstw.
Strony zobowiązują się zezwolić na dokonywanie, w walucie w pełni
wymienialnej w rozumieniu postanowień art. VIII statutu Międzynarodowego
Funduszu Walutowego, wszelkich płatności i transferów na rachunkach
bieżących w ramach bilansu płatniczego między Wspólnotami Europejskimi
a Bośnią i Hercegowiną.
W[0] odniesieniu do transakcji na rachunkach kapitałowych i finansowych
bilansu płatniczego, od daty wejścia w życie Układu zostanie zapewniony
swobodny przepływ kapitału odnoszący się do:
– bezpośrednich inwestycji dokonywanych w przedsiębiorstwach utworzonych
zgodnie z ustawodawstwem kraju przyjmującego oraz inwestycji
dokonywanych zgodnie z postanowieniami rozdziału II tytułu V Układu, jak

4
również likwidacji lub repatriacji tych inwestycji oraz wszelkiego
wynikającego z nich zysku,
– kredytów
związanych z transakcjami handlowymi lub świadczeniem usług,
w których uczestniczy rezydent jednej ze Stron, oraz
– pożyczek pieniężnych i kredytów, których okres wymagalności jest dłuższy
niż rok.
W ciągu 6 lat od daty wejścia w życie Układu Bośnia i Hercegowina będzie
stopniowo nowelizować swoje ustawodawstwo związane z nabywaniem
nieruchomości, tak aby w efekcie traktować obywateli państw członkowskich
Wspólnot Europejskich nabywających nieruchomości na jej terytorium tak samo
jak własnych obywateli.
W ciągu 5 lat od chwili wejścia w życie Układu Strony zapewnią również
swobodny przepływ kapitału związanego z inwestycjami portfelowymi oraz
pożyczkami finansowymi i kredytami, których okres wymagalności jest krótszy
niż rok;
e) zobowiązania Bośni i Hercegowiny do zbliżania jej prawa do unijnego,
szczególnie w kluczowych kwestiach rynku wewnętrznego
Bośnia i Hercegowina podejmie wysiłki w celu zapewnienia stopniowego
dostosowywania obowiązujących przepisów prawnych i przyszłego ustawo-
dawstwa do dorobku prawnego Wspólnot. Bośnia i Hercegowina zapewni
odpowiednie wdrażanie i egzekwowanie obowiązujących przepisów prawnych
i przyszłego ustawodawstwa. Dostosowywanie rozpoczyna się w dniu
podpisania Układu i jest stopniowo rozszerzane o wszystkie elementy
wspólnotowego dorobku prawnego, o których mowa w

Układzie, do
zakończenia okresu przejściowego określonego w art. 8 Układu. Zbliżanie
ustawodawstwa odbywa się na podstawie programu uzgodnionego między
Komisją Europejską a Bośnią i Hercegowiną. Bośnia i Hercegowina określi
w
porozumieniu z Komisją Europejską sposób monitorowania realizacji
zbliżania ustawodawstwa oraz działania, jakie zostaną podjęte w celu
egzekwowania prawa;

5
f) warunki szerokiej współpracy z Bośnią i Hercegowiną, m.in. w kwestiach
sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa
Strony zwracają szczególną uwagę na konsolidację zasad praworządności oraz
wzmocnienie instytucji na wszystkich szczeblach administracji, a w szcze-
gólności na wzmocnienie egzekwowania prawa i wymiaru sprawiedliwości.
Współpraca ma w szczególności na celu: wzmocnienie niezawisłości
sądownictwa i zwiększenie jego wydajności oraz zdolności instytucjonalnych,
poprawę funkcjonowania policji i innych organów egzekwujących prawo,
zapewnienie odpowiedniego przeszkolenia oraz zwalczanie korupcji i prze-
stępczości zorganizowanej. Współpraca obejmie m.in. kwestie takie, jak: wizy,
kontrola granic, azyl i migracja. Podstawowymi formami współpracy będą
wzajemne konsultacje oraz bliskie współdziałanie między Stronami – może ono
obejmować pomoc techniczną i administracyjną m.in. w ramach wymiany
informacji w zakresie ustawodawstwa i praktyk, opracowywania rozwiązań
legislacyjnych, szkolenia personelu oraz zwiększania zdolności adminis-
tracyjnych. Ponadto Strony będą współdziałać w zakresie readmisji, zwalczania
prania brudnych pieniędzy oraz narkotyków;
g) utworzenie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz Komitetu Stabilizacji
i Stowarzyszenia i Komitetu Parlamentarnego Stabilizacji i Stowarzyszenia
RSS ma się zbierać regularnie i w miarę potrzeb, na odpowiednim szczeblu, aby
badać główne kwestie wynikające z Układu oraz inne zagadnienia pozostające
we wspólnym zainteresowaniu Stron. Będzie się ona składać z członków Rady
Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej i członków rządu Bośni i Hercegowiny.
Jej przewodnictwo będzie rotacyjne, między reprezentantami Wspólnot oraz
Bośni i Hercegowiny. W razie potrzeby w spotkaniach RSS może uczestniczyć
przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego w roli obserwatora. RSS
przysługuje kompetencja wydawania wiążących dla Stron Układu decyzji oraz
zaleceń w celu zapewnienia realizacji Układu. Ponadto będzie ona władna
wiążąco rozstrzygać spory wynikające ze stosowania i interpretacji Układu. RSS
oceni, najpóźniej po 3 latach od wejścia w życie Układu, postęp osiągnięty przez
Bośnię i Hercegowinę. RSS może podjąć decyzję na temat kolejnych etapów
stowarzyszenia (nie dotyczy to kwestii wolnego przepływu towarów – tytuł IV

6
Układu, którą regulują szczegółowe przepisy Układu). RSS będzie w swoich
działaniach wspomagana przez Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia (dalej:
KSS), złożony z przedstawicieli Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej
i rządu Bośni i Hercegowiny. RSS ustali jego sposób działania; może również
upoważnić KSS do działania w swoim imieniu. Może ona także tworzyć inne
organy wspomagające. KSS może utworzyć odpowiednią liczbę podkomitetów
przed upływem roku od wejścia w życie Układu. Zostanie utworzony między
innymi Podkomitet do spraw migracji.
Dialog polityczny na poziomie parlamentarnym będzie się odbywał w ramach
Komitetu Parlamentarnego Stabilizacji i Stowarzyszenia. Komitet będzie
złożony z członków Parlamentu Europejskiego i Zgromadzenia Parlamentarnego
Bośni i Hercegowiny, a jego przewodnictwo będzie rotacyjnie sprawowane
przez obie Strony.
Warunkiem wejścia w życie Układu jest jego ratyfikacja przez Bośnię
i Hercegowinę, Wspólnoty i
wszystkie państwa członkowskie Wspólnot
Europejskich. Układ wejdzie w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca
następującego po dacie złożenia ostatniego dokumentu ratyfikacyjnego. Układ jest
zawierany na czas nieokreślony.
Do czasu wejścia w życie Układu stosunki handlowe Wspólnot Europejskich
z Bośnią i Hercegowiną będzie regulować Umowa przejściowa w sprawie handlu
i kwestii z handlem związanych między Wspólnotami Europejskimi, z jednej strony,
a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony. Umowa zawarta na podstawie procedury
przewidzianej w art. 133 (300 TWE) przez Wspólnoty Europejskie oraz Bośnię
i Hercegowinę została podpisana dnia 16 czerwca 2008 r. w Luksemburgu i weszła
w życie dnia 1 lipca 2008 r. (ogłoszenie nastąpiło w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej). Postanowienia Umowy przejściowej obejmują pewne zagadnienia
Układu, a w ich zakresie kompetencje wyłączne posiadają Wspólnoty Europejskie.
Rzeczpospolita Polska oraz inne państwa członkowskie Wspólnot Europejskich są
nią związane od dnia 1 lipca 2008 r.
3. Skutki zawarcia Układu:
1) skutki prawne

7
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 182

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: