Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych
projekt przewiduje zmiany umożliwiające ubezpieczanie kredytów eksportowych i kontraktów eksportowych, realizowanych nie tylko przez przedsiębiorców krajowych, lecz również pzez przedsiębiorców powiązanych kapitałowo z przedsiębiorcami krajowymi, którzy pośredniczą w eksporcie krajowych towarów na zagranicznych rynkach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2221
- Data wpłynięcia: 2009-07-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych
- data uchwalenia: 2009-11-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1662
2221
minister właściwy do spraw finansów publicznych niezwłocznie informuje o tym
Korporację, a także wprowadza zmiany w dotychczasowym upoważnieniu
umożliwiające ich przeprowadzenie; do upoważnienia stosuje się odpowiednio art.
15 ust. 4 ustawy. Po przeprowadzeniu dodatkowych czynności kontrolnych,
przewodniczący kontroli albo upoważniony przez niego kontroler przekazuje na
piśmie Prezesowi Zarządu Korporacji swoje stanowisko, wraz z ewentualnymi
zmianami do protokołu kontroli, w terminie 7 dni od dnia zakończenia
dodatkowych czynności kontrolnych.
5. Do podpisania zmian w protokole kontroli stosuje się odpowiednio przepisy
§ 7 ust. 1-3.
§ 9. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli, Prezes Zarządu
Korporacji niezwłocznie doręcza oba egzemplarze protokołu ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych.
2. Kontroler umieszcza na obu egzemplarzach protokołu kontroli wzmiankę o
odmowie podpisania protokołu kontroli, załączając do niego wyjaśnienia dotyczące
przyczyn odmowy.
§ 10. 1. Po otrzymaniu protokołu kontroli nie dokonuje się w protokole
żadnych zmian i dopisków, z zastrzeżeniem ust. 2, § 8 ust. 3 i 4.
2. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe prostuje kontroler, parafując
sprostowania. O sprostowaniu omyłki minister właściwy do spraw finansów
publicznych niezwłocznie pisemnie informuje Korporację.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
12-07-tg
4
Uzasadnienie
Do projektu rozporządzenia wprowadzono bardziej szczegółową procedurę
zarządzenia, przeprowadzania i zakończenia kontroli. Uregulowane zostały między
innymi kwestie: miejsca kontroli (§ 2), ustaleń kontroli (§ 3), procedury
sporządzania protokołu kontroli i jego treści (§§ 5 i 6)oraz podpisywania protokołu
kontroli (§ 7).
W § 8 ust. 1-3 został uregulowany sposób postępowania w sytuacji zgłoszenia
przez Prezesa Zarządu Korporacji zastrzeżeń do protokołu kontroli. W § 8 ust. 4
opisany jest sposób postępowania, kiedy w trakcie przeprowadzanej kontroli
pojawia się konieczność podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych. § 9
reguluje kwestię postępowania w sytuacji odmowy podpisania protokołu.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie pociąga za sobą skutków
finansowych dla budżetu państwa.
5
Ocena skutków regulacji
1.
Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja
KUKE S.A.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt został przekazany do konsultacji do Krajowej Izby Gospodarczej, która
w swojej opinii wyraziła obawę, że wprowadzenie katalogu instrumentów nadzoru
o charakterze kontrolnym (przeprowadzanie kontroli) oraz o charakterze władczym
(prawo do występowania do Korporacji z żądaniem przekazania informacji i
wyjaśnień oraz prawo ministra właściwego ds. finansów publicznych do żądania od
KUKE S.A. usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości) może przy dokonywaniu
kontroli spowodować utrudnienia i ograniczenia w pracy tej spółki.
Z jednej strony proponowane zmiany w obowiązującej ustawie i projektowanym
rozporządzeniu wynikają z konieczności uwzględnienia uwag Rządowego Centrum
Legislacji w tym zakresie, z drugiej zaś strony dotychczasowe doświadczenia z
przeprowadzanych w KUKE S.A. kontroli nie potwierdzają obaw KIG dotyczących
ograniczeń w pracy Korporacji.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, w
tym na dochody i wydatki budżetu państwa oraz budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków lub
zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych. Wejście w życie
rozporządzenia nie pociąga za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa,
ponieważ czynności związane z nadzorem wykonywać będą pracownicy urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków związanych z rynkiem
pracy i nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków dla sytuacji i rozwoju
regionalnego.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2221
› Pobierz plik