eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

- znowelizowanie przepisów odnoszących się do zasad dotyczących stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do importowanego gazu płynnego, zabezpieczenia akcyzowego oraz ułatwień w handlu produktami tytoniowymi ze starymi znakami akcyzy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1922
  • Data wpłynięcia: 2009-03-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2009-05-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 819

1922


Druk nr 1922

Warszawa, 6 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna

„Przyjazne Państwo” do spraw
związanych z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-105-2009


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy

- o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Wikiński.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła







projekt
USTAWA

z dnia ................ 2009 r.


o zmianie ustawy o podatku akcyzowym


Art. 1.
W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.
11) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 40 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy
importu i dopuszczeniu do obrotu, wyroby akcyzowe są przemieszczane
do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju z wyłączeniem
pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym o kodach CN
od 2711 12 11 do 2711 19 00, dla których procedura zawieszenia poboru
akcyzy ma zastosowanie jeżeli bezpośrednio po dokonaniu importu
i dopuszczeniu do obrotu, wyroby te są przemieszczane do składu
podatkowego.”;
2) w art. 63 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku przemieszczania na terytorium kraju wyrobów akcyzowych ze
składu podatkowego prowadzonego przez podmiot obowiązany do złożenia
zabezpieczenia akcyzowego do składu podatkowego prowadzonego przez
osobę trzecią, zobowiązanie podatkowe podmiotu prowadzącego skład
podatkowy, może być na jego wniosek objęte zabezpieczeniem akcyzowym tej
osoby trzeciej, złożonym na terytorium kraju w formach określonych w art. 67
ust. l pkt 1-3, za zgodą tej osoby.”;
3) w art. 64 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wnioski, o których mowa w ust. 3, powinny zawierać dane dotyczące podmiotu
i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię
i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu, określenie
przewidywanej maksymalnej kwoty zobowiązań podatkowych podlegających
zabezpieczeniu akcyzowemu oraz terminu, na jaki zwolnienie ma być
udzielone lub przedłużone. Wniosek o udzielenie zwolnienia powinien
zawierać ponadto określenie rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot
w składzie podatkowym.”;
4) w art. 65 ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:
„8. Na wniosek podmiotu określonego w ust. 1 pkt 1–3, który spełnia warunki
określone w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, właściwy naczelnik urzędu celnego
wyraża zgodę na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego dla zabezpieczenia
wykonania zobowiązań podatkowych tego podmiotu. Przepisy art. 64 ust. 3-5,
8 i 9 oraz przepisy wydane na podstawie art. 64 ust. 10 dotyczące sposobu
dokumentowania spełnienia warunków określonych w art. 64 ust. 1, w tym



rodzaju dokumentów potwierdzających ich spełnienie, stosuje się
odpowiednio.
9. Właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia
ryczałtowego na poziomie 30% wysokości zabezpieczenia generalnego, do
którego złożenia jest obowiązany podmiot składający wniosek o złożenie
zabezpieczenia ryczałtowego.”;
5) w art. 66:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wniosku o wyrażenie zgody na złożenie
zabezpieczenia ryczałtowego i wniosku o przedłużenie zgody na złożenie
zabezpieczenia ryczałtowego, szczegółowy sposób ustalania wysokości
zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego, szczegółowy sposób
stosowania zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego, szczegółowy
sposób objęcia zabezpieczeniem akcyzowym wyrobów akcyzowych

zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o którym mowa
w art. 32 ust. 5 pkt 1, oraz sposób i częstotliwość aktualizacji
zabezpieczenia generalnego, o której mowa w art. 65 ust. 6, uwzględniając
konieczność właściwego zabezpieczenia należności akcyzowych.”,
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) inne niż określone w art. 63 ust. 4 przypadki, w których zobowiązania
podatkowe podmiotów, o których mowa w art. 63 ust. 1, mogą być na ich
wniosek objęte zabezpieczeniem akcyzowym osoby trzeciej, za zgodą tej
osoby,”;
6) w art. 163 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Zwalnia się od akcyzy sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż, po dniu 30
czerwca 2009 r., papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny
detalicznej oznaczonych jednocześnie:
1) znakami akcyzy naniesionymi na opakowania jednostkowe wyrobów
tytoniowych, których wzory zostały określone w załącznikach nr 2 i 3 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie
oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80,
poz. 742, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem
5 grudnia 2008 r. oraz
2) legalizacyjnymi znakami akcyzy naniesionymi na opakowania
jednostkowe wyrobów tytoniowych, których wzory zostały określone
w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
20 listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania
wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309)
- jeżeli odpłatność nie przekracza kwoty równej sumie maksymalnej ceny
detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki
akcyzy.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



UZASADNIENIE
Art. 1 pkt1
Zmiana
dotycząca art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym ma na celu
zachowanie obowiązujących przed dniem 1 marca 2009 r. zasad dotyczących
stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do importowanego gazu płynnego.

Przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. wyroby te, tak jak
benzyny specjalne i wyroby służące do przetwórstwa chemicznego, po dokonaniu ich
importu mogły być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do
jakiegokolwiek składu podatkowego.
Ponieważ nowa ustawa rozszerzyła możliwość stosowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy na wszystkie importowane wyroby akcyzowe, w tym na
napoje alkoholowe, wprowadzono warunek, iż muszą one być przemieszczone do
składu podatkowego importera. W przypadku importowanego gazu płynnego może to
utrudnić funkcjonowanie podmiotów działających w tej branży.

Art. 1 pkt 2-5

Ustawa o podatku akcyzowym nakłada na podmioty prowadzące działalność
gospodarczą, jako regułę, wynikającą z przepisów wspólnotowych, obowiązek złożenia
zabezpieczenia akcyzowego. Zabezpieczenie to powinno być złożone w kwocie
pokrywającej zobowiązanie podatkowe podmiotu. W przypadku podmiotów
wykonujących czynności opodatkowane akcyzą w sposób ciągły zabezpieczenie
akcyzowe, stosowane w formie zabezpieczenia generalnego, gwarantuje pokrycie wielu
kolejnych powstałych lub mogących powstać zobowiązań podatkowych podmiotu. Jego
wysokość musi zatem pokrywać maksymalną kwotę tych wszystkich zobowiązań
podatkowych.

W celu zapobieżenia przekroczeniu przez bieżące zobowiązania podatkowe
kwoty złożonego zabezpieczenia generalnego jest ono „saldowane”, tzn. jest
odnotowywane każde jego obciążenie kwotą zobowiązania podatkowego, a po jego
wygaśnięciu lub stwierdzeniu, że nie może już powstać - zwolnienie z obciążenia.
Czynności te, niezbędne dla prawidłowego zabezpieczania pokrycia należności
akcyzowych wydłużają jednak czas „obsługi” zabezpieczenia akcyzowego.
Jednocześnie zabezpieczenie akcyzowe może generować niekiedy, w zależności od jego
formy (np. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa), znaczne koszty finansowe dla
podmiotu.

Ułatwieniem jest w tej sytuacji stosowanie zabezpieczenia ryczałtowego,
którego wysokość została ustalona w ustawie o podatku akcyzowym na poziomie 30%
zabezpieczenia generalnego, które powinien złożyć podmiot ubiegający się o zgodę na
jego stosowanie. Ponadto zabezpieczenie ryczałtowe nie wymaga saldowania, jest więc
dużo prostsze w stosowaniu niż zabezpieczenie generalne.
Zabezpieczenie
ryczałtowe mogą stosować wyłącznie podmioty wiarygodne
finansowo, tzn. pozostające w sytuacji finansowej i majątkowej, zapewniającej
wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych oraz niezalegające z podatkami, cłami
i składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.
ogranicza zakres podmiotowy stosowania zabezpieczenia ryczałtowego wyłącznie do
podmiotów prowadzących skład podatkowy oraz do zabezpieczenia zobowiązań
podatkowych z tytułu produkcji i wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu
podatkowego.

Z uwagi na ogólną trudną sytuację finansowo-gospodarczą istnieje konieczność
rozszerzenia zakresu stosowania zabezpieczenia ryczałtowego również na inne
podmioty gospodarcze oraz inne czynności opodatkowane akcyzą, czemu mają służyć
zmiany przepisów art. 63 ust. 4 (zmiana wyrazu „generalnym” na wyraz



„akcyzowym”), art. 64 ust. 4 (zmiana wyrazów „zobowiązania podatkowego
podlegającego” na wyrazy „zobowiązań podatkowych podlegających”) oraz art. 65
ust. 8 i 9, które są najważniejszymi regulacjami dotyczącymi zabezpieczenia
ryczałtowego, określającymi zakres podmiotowy i przedmiotowy stosowania
zabezpieczenia ryczałtowego.

Ponadto, z uwagi na przewidywane znacznie częstsze, a nawet powszechne,
stosowanie zabezpieczenia ryczałtowego po dokonaniu powyższych zmian w ustawie,
rozszerzono upoważnienie dla ministra do spraw finansów publicznych, o którym mowa
w art. 66 ust. 1 ustawy, do określenia - w drodze rozporządzenia - wzoru wniosku
o wyrażenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego oraz wniosku
o przedłużenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego, co usprawni
proceduralnie udzielanie przez naczelnika urzędu celnego zgody na jego stosowanie
i jej przedłużanie.

Zmiana w art. 66 ust. 2 pkt 1 (zmiana wyrazu „generalnym” na wyraz
„akcyzowym”) jest natomiast konsekwencją zmiany dokonanej w art. 63 ust. 4 ustawy.

Art. 1 pkt 6

Z uwagi na wprowadzenie nowych wzorów znaków akcyzy na wyroby
tytoniowe (z dniem 1 stycznia 2009 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20
listopada 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów
akcyzowych znakami akcyzy
(Dz. U. Nr 208, poz. 1309) oraz fakt, iż dotychczasowe
wzory znaków akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych
przed dniem 1 stycznia 2009 r. zachowują ważność przez pół roku, tj. do dnia
30 czerwca 2009 r., zaproponowano zmianę w art. 163 ustawy, która ma na celu
ułatwienie obrotu wyrobami tytoniowymi w przypadku posiadania znacznych ich
zapasów.

Producenci wyrobów tytoniowych, hurtownicy oraz podmioty dokonujące
sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych będą po 30 czerwca 2009 r. w posiadaniu
bardzo dużych ilości wyrobów tytoniowych, oznaczonych dotychczasowymi wzorami
znaków akcyzy (z uwagi na znaczne zapasy tych wyrobów). W związku z tym
zaproponowano dodanie w przepisach przejściowych w art. 163 ustępu 5. Przepis
w proponowanym brzmieniu przewiduje zwolnienie od akcyzy sprzedaży lub
oferowania na sprzedaż po dniu 30 czerwca 2009 r. wyrobów tytoniowych oznaczonych
dotychczasowymi znakami akcyzy oraz jednocześnie nowymi legalizacyjnymi znakami
akcyzy, jeżeli odpłatność nie przekracza kwoty równej sumie maksymalnej ceny
detalicznej i kwoty 1,30 zł, która stanowi równowartość należności za legalizacyjny
znak akcyzy.

Proponowana zmiana jest odpowiedzią na pogarszającą się koniunkturę
gospodarczą i ma na celu ułatwienie firmom tytoniowym oraz podmiotom dokonującym
sprzedaży wyrobów tytoniowych zachowanie płynności finansowej.

Zaproponowana nowelizacja przyczyni się do zwiększenia wpływów budżeto-
wych z tytułu akcyzy.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: