eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie służb nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie służb nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych

- projekt dotyczy zmian związanych z organizacją Policji oraz ze zmniejszeniem liczby zadań Policji i innych służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1512
  • Data wpłynięcia: 2008-11-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją zadań przez Policję
  • data uchwalenia: 2009-12-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1777

1512

Ad. Art. 4 pkt 2. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 6b ust. 4 ustawy z 6 kwietnia
1990 o Policji, na stanowisko komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji
oraz zastępców komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji powołuje się
oficerów Policji, z wyjątkiem stanowisk zastępców do spraw służb wspomagających
działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym, na które można
powołać także członków korpusu służby cywilnej. W stosunku do obowiązującego brzmienia
przepisu różnica polega na fakultatywnym, a nie obligatoryjnym powoływaniu członków
korpusu służby cywilnej na zastępców komendantów Policji do spraw służb wspomagających
działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.
Ad. Art. 4 pkt 3. Zmiany w art. 15 ust. 1 pkt 8, ust. 8a i 8b ustawy z 6 kwietnia 1990 o Policji
polegają na wykreśleniu z katalogu zadań policji obowiązku kontrola paliwa znajdującego się
w zbiornikach pojazdów. Obecnie uprawnienia takie posiadają inne podmioty, lepiej niż
Policja specjalizowane do takich czynności. Celowość prowadzenia kontroli rodzaju paliwa
w zbiornikach pojazdów staje się coraz bardziej wątpliwa (w roku 2006 zaledwie 2,8% badań
dało wynik pozytywny). Zmniejszenie liczby kontroli prowadzonych metodą próby kwasowej
wyeliminuje również powstawanie niebezpiecznych odpadów i konieczność ich utylizacji.
Ad. Art. 4 pkt 4. Proponowana zmiana polegająca na dodaniu art. 31a, spowoduje, że
z Policji zostanie zdjęty całkowicie nieracjonalny i kosztowny obowiązek nadawania
przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych na wypadek wprowadzenia mobilizacji.
Zbiurokratyzowana procedura dotyczy blisko 98 tysięcy funkcjonariuszy i funkcjonariuszek.
Dla każdego z nich trzeba wykonać niezbędną dokumentację i indywidualnie zapoznawać
z nią funkcjonariuszy, którzy musza podpisami potwierdzić fakt otrzymania przydziału.
Ad. Art. 5. Zmiany proponowane w ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące art. 33 ust. 2, art. 41 ust. 7 i art. 48a zdjęcie
z Policji obowiązku asystowania przedstawicielom Wojskowej Agencji Mieszkaniowej przy
wchodzeniu do lokali mieszkalnych w razie:
-
zaistnienia awarii w przypadku nieobecności lokatora lokalu mieszkalnego albo
odmowy udostępnienia tego lokalu
-
przy przymusowym wykwaterowywaniu osób wezwanych do opuszczenia lokalu po
utracie prawa zamieszkiwania
-
zajmowania lokalu mieszkalnego samowolnie.
Obowiązek powyższe będą ciążyć w nowym stanie prawnym wyłącznie na andarmerii
Wojskowej, a nie jak dotychczas andarmerii Wojskowej lub Policji.
Ad. Art. 6. W ustawie z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie proponuje się
uchylenie art. 38 ust. 1 pkt 5. W ten sposób komendant wojewódzki Policji zostanie
zwolniony z obowiązku wydawania opinii w sprawie kandydatów na strażników Państwowej
Straży Łowieckiej oraz strażników łowieckich, co zmniejszy niewątpliwie niepotrzebną
mitręgę administracyjną.
Ad. art. 7. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
proponuje się usunięcie art. 11 ust. 1a, 1b i 5a oraz art. 29 ust. 7 i art. 32 ust. 5, które nakazują
zwrócenie się do właściwego organu Policji o nadesłanie informacji o kandydacie na
stanowisko komornika sądowego, aplikanta komorniczego i asesora komorniczego.
Uzasadnienie tych zmian jest analogiczne do zmian zaproponowanych w art. 9.
Ad. Art. 9. Proponowana zmiana polegająca na uchyleniu ust. 3 w art. 6x ustawy z dnia 24
lipca 1999 r. o Służbie Celnej ma na celu zniesienie obowiązku Policji i Straży Granicznej do
udzielania pomocy w zatrzymywaniu przez Służbę Celną środków transportu poza drogami
publicznymi, ponieważ Służba Celna dysponuje uprawnieniami oraz środkami
umożliwiającymi samodzielne wykonywanie takich czynności.
Ad. Art. 10. Proponowane zmiany w art. 32 § 3-6, art. 58, art. 134, art. 153 § 2 i § 2a, art. 155
§ 3 i art. 162 § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych
rezygnują z dotychczasowego rozwiązania polegającego na zasięganiu opinii organów Policji
dotyczących kandydatów na stanowiska dyrektora sądu apelacyjnego, dyrektora sądu
okręgowego, kierownika finansowego sądu rejonowego, sędziowskie, asesorów sądowych,
aplikantów referendarskich oraz ławników. Zmiany te w odniesieniu do kandydatów na
powyższe stanowiska zapobiegną ingerencji organów Policji w informacje o życiu
prywatnym tych kandydatów.

IV. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze finansowe i prawne:
w zakresie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
ad. art. 9., ust.5.
Ze
względu na proceduralny charakter, przedłożona zmiana nie wywołuje
zauważalnych skutków finansowych zarówno dla budżetu państwa, jak i budżetów
samorządowych. Oszczędności wywołane przedłożoną zmianą są w większym stopniu
niewymierne, a związane z oszczędnością czasu funkcjonariuszy dokonujących obowiązku
meldunkowego oraz nakładem pracy komórek ewidencyjnych w urzędach gminnych.
ad. art. 49.

Wykonywanie przez Policję ustawowej kontroli nad obowiązkiem meldunkowym jest
faktycznie okazjonalne (np. przy okazji interwencji policyjnych) i nie ma charakteru
powszechnego. Policyjna kontrola obowiązku meldunkowego jest anachronizmem w czasach
wysokiej mobilności społecznej i w dużej mierze swoją ideą sięga czasów PRL. Przedłożona
zmiana nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Także w odniesieniu do
budżetów samorządowych, projekt ma charakter neutralny, gdyż nie wprowadza nowych
obowiązków dla komórek zajmujących się ewidencją ludności.
w zakresie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
ad. art. 83.

Zaproponowana zmiana ma charakter przede wszystkim organizacyjny, mający na
celu poprawę funkcjonowania policyjnych izb dziecka oraz lepsze dopasowanie do lokalnych
warunków i potrzeb. Projekt nie wprowadza jednocześnie innych zmian dotyczących zadań
policyjnych izb dziecka, co nie powoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz budżetów samorządowych.
w zakresie ustawy o prokuraturze

Wszystkie zaproponowane zmiany zmierzają do zniesienia obowiązku opiniowania
przez organy Policji kandydatów na stanowiska w strukturze Prokuratury i mają charakter
proceduralny. Projekt nie powoduje wymiernych skutków finansowych dla budżetu państwa
oraz żadnych kosztów dla budżetów samorządowych.



w zakresie ustawy o Policji
ad. art. 6., ust. 3a.

Proponowana zmiana, odnosząc się do zmiany sposobu organizacji struktur Policji
może wywołać pozytywne skutki dla budżetu państwa, jak i budżetów samorządowych (w
sytuacji gdy samorząd dofinansowuje „etaty” policyjne). Łączenie komend „grodzkich” i
„ziemskich” powinno zmniejszyć koszty działania Policji poprzez m.in. likwidację części
stanowisk obsługi biurowej, wspólną logistykę, możliwość funkcjonowania w jednym lokalu,
a także ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych.
ad. art. 6b., ust. 4.

Proponowana zmiana jest natury czysto organizacyjnej i nie spowoduje skutków dla
budżetu państwa oraz budżetów samorządowych.
ad. art. 15., ust. 1., pkt 8.; art. 15., ust. 8a i 8b
Przeprowadzenie
przedłożonej zmiany pozostaje bez skutków finansowych dla
budżetów samorządowych. W przypadku budżetu państwa, zniesienie uprawnienia Policji do
kontroli paliwa może spowodować pewne oszczędności z tytułu braku konieczności
wyposażania patroli policyjnych w zestawy testowe, a następnie utylizacji pobranych próbek.

ad. art., 31a., ust. 1. i 2.
Przedłożona zmiana zakłada zniesienie obowiązkowej procedury biurokratycznej
związanej z nadawaniem przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych na wypadek
mobilizacji czy wojny. O ile przygotowanie samej dokumentacji odbywa się w toku
normalnej pracy administracji policyjnej i nie jest związane z dodatkowymi wydatkami
osobowymi, to niewątpliwie zniesienie w/w wymogu pośrednio przyczyni się do
oszczędności budżetowych. Chodzi tu nie tylko o oszczędność czasu, który może być
przeznaczony na inne ważne zadania (zarówno przez policjantów, jak i administrację), ale też
o wymierne koszty materiałów dokumentacyjnych, archiwizacji, itd.
w zakresie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP
ad. art. 32, ust. 2.; art. 41., ust 7.; Art. 48a.
Zwolnienie Policji z asystowania przedstawicielom WAM przy wchodzeniu do lokali oraz
wykwaterowaniu z lokali ustala właściwy zakres kompetencyjny poszczególnych służb i nie
wywołuje żadnych skutków finansowych dla budżetów samorządowych, ani wymiernych
skutków finansowych dla budżetu państwa.
w zakresie ustawy - Prawo łowieckie
ad. art. 38., ust. 1., pkt. 5.
Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii komendanta wojewódzkiego Policji o kandydacie
na strażnika Państwowej Straży Łowieckiej likwiduje anachronizm proceduralny nie
powodując jednocześnie żadnych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów
samorządowych.
w zakresie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
Wszystkie zaproponowane zmiany zmierzają do zniesienia obowiązku opiniowania przez
organy Policji kandydatów na stanowiska komorników, aplikantów i asesorów komorniczych
i mają charakter proceduralny. Projekt nie powoduje wymiernych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz żadnych kosztów dla budżetów samorządowych.

w zakresie ustawy o Służbie Celnej
ad. art. 6x., ust.3
Jest to zmiana organizacyjna, która nie wywoła żadnych skutków finansowych dla budżetów
samorządowych oraz ewentualne, nieznaczące oszczędności finansowe dla budżetu państwa
(w sensie oszczędności kosztów działania służb wspomagających Służbę Celną przy
zatrzymywaniu środków transportu).




w zakresie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Wszystkie zaproponowane zmiany znosząc obowiązek opiniowania przez organy
Policji kandydatów na stanowiska w sądownictwie, mają charakter proceduralny
i organizacyjny. Projekt nie powoduje wymiernych skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz żadnych kosztów dla budżetów samorządowych.


w zakresie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych
i Prokuratury

Wszystkie zaproponowane zmiany zmierzają do zniesienia obowiązku opiniowania
przez organy Policji osób ubiegających się o staż urzędniczy w sądzie lub prokuraturze i mają
charakter proceduralny. Projekt nie powoduje wymiernych skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz żadnych kosztów dla budżetów samorządowych.



w zakresie ustawy o licencji syndyka
Zaproponowana
zmiana
zmierza do zniesienia obowiązku opiniowania przez organy
Policji osób ubiegających się o licencję syndyka i ma charakter proceduralny. Projekt nie
powoduje wymiernych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz żadnych kosztów dla
budżetów samorządowych.
V. Założenia do aktu wykonawczego.

W art. 83 § 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach
nieletnich znajduje się upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw
wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, do określenia, w drodze
rozporządzenia, szczegółowych zasady pobytu nieletnich w policyjnych izbach dziecka,
mając na uwadze stworzenie właściwych warunków pobytu nieletnich i przestrzeganie ich
praw, względy bezpieczeństwa, a także sprawność postępowania oraz odpowiednie
rozdzielenie nieletnich ze względu na charakter czynów, których się dopuścili, i stopień ich
demoralizacji.
Należy zakładać, że to rozporządzenie nie będzie co do zasady odbiegało od treści
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 21 stycznia 2002 r. w
sprawie szczegółowych zasad pobytu nieletnich w policyjnych izbach dziecka (Dz.U. Nr 10,
poz. 104).
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: