eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego

projekt ustawy dotyczy ograniczenia uprawnień Agencji Nieruchomości Rolnych do pierwokupu oraz do nabycia nieruchomości rolnych o pow. nie mniejszej niż 1 ha

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1053
  • Data wpłynięcia: 2008-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
  • data uchwalenia: 2010-05-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 110, poz. 725

1053


Druk nr 1053

Warszawa, 6 sierpnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-72-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Wiesław Woda.



Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot






projekt


USTAWA
z dnia …………..2008 r.
o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego

Art. 1.
W ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz.
592) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku braku uprawnionego do pierwokupu, o którym mowa w ust. 1, albo nie
wykonania przez niego tego prawa, prawo pierwokupu przysługuje z mocy ustawy
Agencji działającej na rzecz Skarbu Państwa, gdy przedmiotem sprzedaży jest
nieruchomość rolna o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha.”;
2) w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli przeniesienie własności nieruchomości rolnej o powierzchni nie mniejszej niż 1
ha następuje w wyniku zawarcia umowy innej niż umowa sprzedaży, Agencja
działająca na rzecz Skarbu Państwa, może złożyć oświadczenie o nabyciu tej
nieruchomości za zapłatą równowartości pieniężnej.”.

Art. 2.
W sprawach wszczętych, dotyczących wykonania prawa pierwokupu (nabycia)
nieruchomości przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy

Zmiany zaproponowane w pkt. 1 i w pkt. 2 projektu ustawy mają na celu ograniczenie
uprawnień Agencji Nieruchomości Rolnych, do pierwokupu oraz uprawnienia do nabycia
nieruchomości rolnych, o którym mowa w art. 4 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego,
tylko w odniesieniu do nieruchomości rolnych o powierzchni powyżej 1 ha.
2. Przedstawienie stanu obecnego

Obecnie ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego ma zastosowanie do wszelkich
nieruchomości bez względu na ich powierzchnię, z wyłączeniem nieruchomości
przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele nierolne.
Powoduje to, że spośród około 80 tysięcy umów przekazywanych rocznie do Agencji,
w stosunku do których przysługuje jej prawo pierwokupu, aż 80 % dotyczy nieruchomości
o powierzchni poniżej 1 ha, obrót którymi nie wpływa na poprawę struktury agrarnej.
Znaczna ich część dotyczy zresztą nieruchomości faktycznie nierolnych (np. budowlanych),
które tylko ze względu na wygaśnięcie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego są traktowane w obrocie przez notariuszy formalnie jako nieruchomości rolne,
podlegające przepisom tej ustawy.
3. Różnice miedzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Ograniczenie powierzchni nieruchomości rolnych, w stosunku do których Agencji
służy prawo pierwokupu lub uprawnienie do nabycia nieruchomości rolnej, o którym mowa
w art. 4 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, spowoduje mniejsze jej zaangażowanie
w czynności typowo biurokratyczne i umożliwi przeprowadzanie bardziej szczegółowej
analizy celowości korzystania ze swoich uprawnień w stosunku do większych nieruchomości
rolnych, mogących mieć znaczenie dla poprawy struktury obszarowej gospodarstw rolnych.
Należy zauważyć, iż powyższe rozwiązania wyeliminują w przyszłości -
sygnalizowane przez uczestników rynku nieruchomości - utrudnienia w obrocie takimi
nieruchomościami. Analogiczne zasady realizacji prawa pierwokupu (nabycia) wprowadzone
zostały w regulacjach wewnętrznych ANR.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Ograniczenie
powierzchni
nieruchomości rolnych, w stosunku do których służyłoby
ANR prawo pierwokupu lub uprawnienie do nabycia nieruchomości rolnej przyczyni się do:
-
skrócenia czasu przenoszenia własności nieruchomości,
-
zmniejszenia ilości czynności biurokratycznych wykonywanych przez pracowników
Agencji,
-
ograniczenia kosztów, których wysokość Agencja szacuje na kilkaset tysięcy zł
rocznie.


Powinno to spowodować zwiększenie dochodów budżetowych, wynikających
z różnicy pomiędzy środkami uzyskanymi z gospodarowania mieniem zasobu w danym roku
obrotowym a środkami wydatkowanymi na realizację ustawowych zadań (w tym przypadku
nastąpi zmniejszenie zadań).

Proponowana nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
powinna przyczynić się do ograniczenia utrudnień występujących w obrocie
nieruchomościami rolnymi o powierzchni poniżej 1 ha, spowodować zmniejszenie ilości
zadań oraz zatrudnienia w ANR, a w konsekwencji przyczynić się zwiększenia wpłat do
budżetu państwa (zgodnie z art. 20 ust. 5a ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa) szacowanych na kilkaset tys. zł.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 20 sierpnia 2008 roku

BAS-WAEM-2292/08


Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Wiesław Woda) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu
Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o
kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. Nr 64, poz. 592; dalej: ustawa). Zmiana
polega na wyłączeniu z zakresu przedmiotowego prawa pierwokupu, które
przysługuje Agencji Nieruchomości Rolnych, nieruchomości rolnych o
powierzchni mniejszej niż 1 ha (zmiana art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 1 ustawy).
Projektowana ustawa ma wejść w życia po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie.

3. Analiza założeń projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Materie, o których mowa w projekcie, nie są objęte prawem Unii
Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski

Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, rolnictwo
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: