eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Małe sklepy: duże problemy z cenami

Małe sklepy: duże problemy z cenami

2018-02-16 14:00

Małe sklepy: duże problemy z cenami

Sprzedawca w sklepie ©  JackF - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Inspektorzy IH po raz kolejny ruszyli w teren. Tym razem po to, aby przyjrzeć się sklepom z tradycyjną obsługą w postaci sprzedawcy za ladą. Zlecona przez UOKiK kontrola miała miejsce w trzecim kwartale minionego roku, a jej wyniki porównano z rezultatami podobnej, przeprowadzonej pół roku wcześniej. Inspekcję interesował przede wszystkim sposób, w jaki klienci są informowani o cenach.

Przeczytaj także: Od dziś bez metek w sklepach

Okazuje się, że małe sklepy z tradycyjną obsługą mają dość duży problem z podawaniem klientom rzetelnej informacji odnośnie ceny oferowanych produktów. Wprawdzie zasady informowania kupujących nie są ani trochę skomplikowane (cena po prostu powinna się ona znajdować na wywieszce lub na towarze), to okazuje się, że sprzedawcom często zdarza się nie wywiązywać z tego obowiązku. Jaki jest powód? Najczęściej jest to niewiedza. Spośród przeszło ponad 30 tys. przebadanych artykułów żywnościowych zastrzeżenia inspektorów wzbudziło przeszło 6 tys. (19,6 proc.). W przypadku aż 90,5 proc. zakwestionowanych towarów problem dotyczył nieumieszczenia na wywieszce informacji odnośnie ceny jednostkowej towaru (np. za kilogram, litr). W co 5. sytuacji chodziło o brak jakiejkolwiek informacji o cenie. W sklepach samoobsługowych IH odnotowała brak cen jednostkowych w przypadku 68 proc. zakwestionowanych produktów, a jakiejkolwiek wywieszki z ceną – w 26,7 proc.

Tradycyjne sklepy wypadły natomiast lepiej od samoobsługowych pod względem rzetelności. Było w nich o połowę mniej takich nieprawidłowości, jak inna cena na półce, a inna przy kasie, oszustwa na wadze, doliczanie na paragonie rzeczy, których klient nie kupił. Takie przypadki kontrolerzy stwierdzili w 8,5 proc. sklepów z obsługą i w 17 proc. samoobsługowych.

Ogółem IH wykryła nieprawidłowości w 78,2 proc. skontrolowanych sklepów z obsługą (wcześniej w 62,8 proc. samoobsługowych). W efekcie wydała 52 decyzje, w których ukarała przedsiębiorców za błędne informowanie o cenach – w sumie będzie ich to kosztować ponad 17,5 tys. zł. Nałożyła też 22 mandaty (w sumie 3100 zł) za niezalegalizowane wagi czy brak informacji o tym, że alkohol szkodzi.

Informacje o wynikach poszczególnych kontroli można uzyskać w wojewódzkich inspektoratach IH.

fot. mat. prasowe

Konsumencie sprawdzaj ceny

Jeżeli cena w kasie okazuje się wyższa niż na półce, konsument ma prawo do niższej ceny.


Konsumencie, sprawdzaj ceny:
  • Ceny znajdziesz: na towarze, na wywieszce, w cenniku lub katalogu. Sprzedawca musi o nich informować w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje je tylko ustnie, to łamie prawo.
  • Gdy idziesz do fryzjera lub dentysty, szukaj cennika. Tak samo w przypadku towarów, których sprzedawca nie wystawia w miejscu dostępnym dla klientów. Natomiast gdy produkt jest widoczny, cena musi się znaleźć na opakowaniu lub na wywieszce.
  • Porównuj, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać.
  • Jeśli cena przy kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz taniej.
  • Masz wątpliwości, skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: