eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › 7 pytań, które warto zadać franczyzodawcy

7 pytań, które warto zadać franczyzodawcy

2017-08-28 10:16

7 pytań, które warto zadać franczyzodawcy

7 pytań, które warto zadać franczyzodawcy © fot. mat. prasowe

Franczyza w branży finansowej? Czemu nie. Na rynku z łatwością znajdziemy pomysły na franczyzową placówkę bankową czy oddział doradztwa finansowego. Jak wybrać biznes idealny? Pośpiech nie jest tu wskazany. Oto pytania, które warto zadać franczyzodawcy.

1. Czy przed podjęciem decyzji mogę otrzymać do wglądu umowę franczyzową?


Jeszcze zanim złożymy podpis pod umową franczyzową, dokumentem zawierającym spis zasad na jakich przebiegać będzie nasza współpraca z franczyzodawcą, warto poprosić o jej wcześniejsze udostępnienie. Współpraca ma być przeważnie wieloletnia, dlatego też osoba, która zamierza prowadzić placówkę finansową na licencji, powinna dokładnie zapoznać się ze swoimi zobowiązaniami. Dobrym pomysłem jest również skonsultowanie treści umowy z prawnikiem.

2. Czy konieczne jest doświadczenie w branży finansowej?


Zadaniem placówki bankowej jest sprzedaż produktów bankowych. Wprawdzie właściciel oddziału może zatrudnić ekspertów w tej dziedzinie, ale franczyzodawcy często wymagają, aby i sam właściciel legitymował się doświadczeniem w branży finansowej. Jak dużego, warto o to zapytać przedstawiciela danej sieci.
– Nasi Partnerzy to zazwyczaj osoby, które są już ukierunkowane na ścieżkę kariery w branży finansowej i często przepracowały w niej wiele lat. Nawiązują z nami współpracę, ponieważ szukają możliwości rozwinięcia skrzydeł oraz działania na większą skalę – mówi Piotr Tabor, Dyrektor Zarządzający CRB FinUp, ogólnopolskiej sieci doradczych oddziałów finansowych.

3. Jakie koszty ponoszę przystępując do sieci? Czy pobierane są dodatkowe opłaty, np. wstępna i licencyjna?


Przyszły właściciel placówki powinien dysponować odpowiednimi funduszami na pokrycie inwestycji z tytułu jej uruchomienia. Przed podpisaniem umowy, warto zasięgnąć wiedzy, jakiego rzędu kwota potrzebna będzie na adaptację i wyposażenie oddziału. W przypadku, kiedy franczyzobiorca nie posiada lokalu, trzeba pamiętać o dodatkowych kosztach najmu.

Pytając o potrzebne nakłady finansowe, powinniśmy również się upewnić, czy sieć nie pobiera np. opłaty wstępnej i licencyjnej. Pierwsza z nich jest zazwyczaj jednorazowa, opłacana na początku współpracy, druga comiesięczna naliczana procentowo w zależności od przychodów partnera lub ryczałtowo. Na rynku franczyz finansowych są sieci, które takich opłat nie pobierają.

4. Co gwarantuje franczyzodawca po starcie placówki?


Dalsza opieka franczyzodawcy nad oddziałem może się różnić w zależności od sieci. Dobrze przygotowana sieć udziela wsparcia przez cały okres funkcjonowania placówki, traktując ją jak swoją.
– Partnerom dostarczamy wiedzę i przetestowany zestaw narzędzi. Wspieramy ich na polu marketingowym, sprzedażowym, ale też rozwoju kompetencji. Dzielimy się też siecią kontaktów biznesowych oraz udzielamy na co dzień cennych praktycznych porad, co jest poparte wieloletnim doświadczeniem na rynku finansowym – mówi Piotr Tabor z CRB FinUp.

5. Na jakie przychody mogę liczyć, prowadząc własną placówkę w ramach właśnie tej sieci?


Wysokość przychodów może zależeć od wielu czynników, takich jak np. lokalizacja, dlatego podana kwota może być zawyżona lub tez zaniżona. Jednak mimo wszystko warto poznać wysokość potencjalnych zysków, dopuszczając margines błędu.

fot. mat. prasowe

7 pytań, które warto zadać franczyzodawcy

Przed podpisaniem umowy franczyzowej warto poprosić wcześniej o jej udostępnienie.


6. Czy powinienem obawiać się konkurencji ze strony samego franczyzodawcy?


Część franczyzodawców zapewnia wyłączność terytorialną, która mówi, że w sąsiedztwie placówki nie powstanie inny oddział pod szyldem tej samej sieci.

7. W jakim terminie mogę realnie wystartować ze swoim biznesem od momentu podpisania umowy?


Kluczowe przy otwieraniu nowego oddziału są m.in. adaptacja i wyposażenie placówki, rekrutacja pracowników, etap szkoleniowy. Są też elementy niezbędne do uruchomienia oddziału, które wyznacza franczyzodawca, np. wizualizacja wewnętrzna i zewnętrzna. Jest więc sporo do zrobienia, ale na podstawie doświadczeń rynkowych z otwartymi już lokalizacjami, można przyjąć, że w dobrze zorganizowanej sieci okres przygotowawczy zamyka się nawet w 4 – 6 tygodniach.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.