eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Firma to nie konsument, więc nie powoła się na klauzule niedozwolone

Firma to nie konsument, więc nie powoła się na klauzule niedozwolone

2017-01-12 14:33

Firma to nie konsument, więc nie powoła się na klauzule niedozwolone

Czym się różni ubezpieczenie dla firm? © Creative-Touch - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jeżeli myślisz, że kupując firmową polisę będziesz traktowany przez ubezpieczyciela jak "zwykły" konsument, jesteś w dużym błędzie. Ubezpieczenia dla firm rządzą się swoimi zasadami, a prawa ich nabywców są dość mocno ograniczone. Różnice dotyczą m.in. możliwości powoływania się na klauzule niedozwolone oraz zasad odstąpienia od umowy.

Przeczytaj także: Lepsza ochrona konsumentów. Nowe przepisy już od 17 kwietnia br.

Na rynku znajdziemy obecnie bardzo wiele różnego rodzaju polis stworzonych specjalnie z myślą o firmach. Oferowane przedsiębiorstwom warunki ochrony również charakteryzują się dość dużą różnorodnością
„Dlatego najlepiej będzie się skupić jedynie na tych prawnych aspektach ubezpieczeń firmowych, które zawsze są jednakowe i niezależne od ubezpieczyciela i rodzaju polisy” – mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przede wszystkim warto pamiętać, że konsument to osoba fizyczna, która zakupuje ubezpieczenie w celach, które są bezpośrednio związane z jego działalnością gospodarczą lub zawodową (por. art. 22 indeks 1 kodeksu cywilnego - KC). Brak statusu konsumenta owocuje okrojeniem praw nabywcy ubezpieczenia. W tym kontekście należy wskazać następujące kwestie:
  1. Podczas postępowania sądowego konsumentowi przysługuje prawo powołania się na znajdujące się w jego umowie i godzące w jego interes klauzule niedozwolone, które nie powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu praw i obowiązków stron (por. art. 385 indeks 1 kodeksu cywilnego). Klauzule niedozwolone z mocy prawa nie wiążą konsumenta, a umowa ciągle obowiązuje, jeżeli tylko można ją wykonywać z wyłączeniem niedozwolonych zapisów. Uprawnienie to nie przysługuje przedsiębiorcy. W przypadku ubezpieczeń, jedyny wyjątek dotyczy umów zawieranych przez osobę fizyczną w związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (patrz art. 805 par. 4 KC). Tylko taki jednoosobowy przedsiębiorca, może wskazać na klauzule niedozwolone w umowie. Podobnego prawa nie ma na przykład spółka z o.o. lub spółka jawna.
  2. W przypadku umów ubezpieczenia zawartych poza kanałem direct, konsument ma 30 dni na odstąpienie od kontraktu jeśli przewidziany okres ochrony przekraczał 6 miesięcy. Analogiczny okres odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę, został skrócony do 7 dni (zobacz: art. 812 par. 4 KC). Zarówno konsument jak i przedsiębiorca, przy odstępowaniu od umowy, musi zapłacić ubezpieczycielowi za faktyczny okres ochrony.
  3. Konsumenci w ciągu pierwszych 30 dni posiadają prawo do odstąpienia od umów ubezpieczenia zawartych przez Internet lub telefon (patrz art. 40 ustawy o prawach konsumenta). Dla przedsiębiorców nie przewidziano podobnych preferencji ustawowych. Jeżeli polisa firmowa kupiona zdalnie ma okres ochrony przekraczający 6 miesięcy, to przysługuje siedmiodniowy termin wypowiedzenia na mocy art. 812 par. 4 KC.

fot. mat. prasowe

Polisa firmowa a prywatna

Firmy nie mogą powoływać się w sądzie na klauzule abuzywne.


Jak widać, preferencje wynikające ze statusu konsumenta są znaczące.
„Warto pamiętać, że ta sama osoba w stosunkach z jednym ubezpieczycielem może być jednocześnie konsumentem (np. w ramach ubezpieczenia prywatnego samochodu) oraz przedsiębiorca (np. z tytułu ubezpieczenia firmowego sprzętu)” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: