eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo administracyjne › Decyzja administracyjna: co ma wpływ na jej ważność?

Decyzja administracyjna: co ma wpływ na jej ważność?

2016-07-28 00:30

Decyzja administracyjna: co ma wpływ na jej ważność?

Co ma wpływ na ważność decyzji administracyjnej? © S. Engels - Fotolia.com

Otrzymana przez nas decyzja administracyjna zawiera błędy – przykładowo nie został złożony podpis na dołączonym do niej załączniku. W jakich okolicznościach decyzja będzie podlegać wyeliminowaniu z obrotu prawnego?
Zgodnie z przesłankami zawartymi w art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego decyzja administracyjna powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego - powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja powinna zawierać także pouczenie – czyli czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie. Co więcej decyzja administracyjna, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.

Powstaje zatem pytanie – w jakich okolicznościach decyzja będzie podlegać wyeliminowaniu z obrotu prawnego? Czy, przykładowo, w sytuacji, gdy na załączniku do decyzji nie złożono podpisu, można wnosić o unieważnienie całej decyzji administracyjnej?

Jak zostało wspomniane powyżej to stricte decyzja administracyjna powinna zawierać podpis wszystkich obecnych na posiedzeniu członków organu kolegialnego. W konsekwencji, co potwierdza wiele orzecznictw sądowych, dopóki decyzja nie zostanie podpisania, nie może wejść do obrotu prawnego (przykładowo - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2013 r., sygnatura akt: II GSK 1143/11). A zatem, czy jeśli załącznik do decyzji stanowi jej integralną część, dyrektywy dotyczące decyzji powinny także mieć zastosowanie do załącznika? W praktyce okazuje się, że wymogi dyktowane przez wspomniany art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego wcale nie muszą odnosić się do załączników, ponieważ stanowią one jedynie część aktu administracyjnego.
Zgodnie przykładowo z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 czerwca 2013 r., sygnatura akt: II OSK 346/12, sam brak podpisu na załączniku do decyzji nie może stanowić podstawy dla jej wyłączenia z obrotu prawnego – nie narusza ono bowiem art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego oraz nie ma w praktyce istotnego wpływu na wynik samego postępowania administracyjnego – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.grunttozysk.pl.


oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.