eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców?

Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców?

2015-02-06 11:12

Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców?

Sklep internetowy © VRD - Fotolia.com

Z dniem 25 grudnia 2014 r. weszły w życie istotne zmiany w zakresie obowiązków ciążących na przedsiębiorcach zawierających umowy sprzedaży z konsumentami wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r o prawach konsumenta. Wymagają one wprowadzenia istotnych zmian w regulaminach sklepów internetowych oraz w stosowanych dotychczas procedurach. Dobrze zatem wiedzieć na na czym te zmiany polegają.

Przeczytaj także: Prawo konsumenckie: zmiany w e-commerce w 10 krokach

Szerokie obowiązki informacyjne


Zakres obowiązków przedsiębiorcy w umowach zawieranych z konsumentem zależy od sposobu ich zawarcia. Poniżej informacje które dotyczą umów zawieranych na odległość, tj. umów zawieranych bez jednoczesnej fizycznej obecności z stron z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość (art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta). Jako przykłady takich umów wskazać można umowy zawierane za pomocą poczty elektronicznej, telefonu oraz portalu internetowego.

Katalog informacji, które powinny zostać przekazane konsumentowi zawiera art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Obowiązek informacyjny przedsiębiorca musi spełnić najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową. W przypadku sklepu internetowego (do zawarcia umowy dochodzi zazwyczaj w wyniku potwierdzenia przyjęcia oferty przez przedsiębiorcę) - przedsiębiorca powinien przekazać ww. informacje najpóźniej w momencie złożenia zamówienia przez konsumenta, tj. do momentu potwierdzenia złożenia zamówienia poprzez kliknięcie przycisku „zamawiam z obowiązkiem zapłaty”.

Przy zawieraniu umów za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. poczta elektroniczna, sklep internetowy) należy również pamiętać o przekazaniu konsumentowi - bezpośrednio przed złożeniem zamówienia oraz w sposób jasny i widoczny - informacji o:
  • głównych cechach świadczenia;
  • łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, ewentualnie o - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach.

Sposób przekazania informacji


Przedsiębiorca ma obowiązek udzielić informacji w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość, w sposób czytelny i wyrażony prostym językiem. Zasadniczo niedopuszczalne są odesłania do innych stron www (linkowanie) oraz przesyłanie informacji pocztą elektroniczną dopiero na żądanie konsumenta.

fot. VRD - Fotolia.com

Sklep internetowy

Zmiany wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r o prawach konsumenta wymagają wprowadzenia istotnych zmian w regulaminach sklepów internetowych oraz w stosowanych dotychczas procedurach.


Informacja o wszelkich opłatach


Przedsiębiorca powinien pamiętać o podaniu pełnej kwoty przysługującego mu wynagrodzenia wraz podatkami - konsument nie pokrywa kosztów, o których się go nie powiadomi.

Zgoda konsumenta na każdą dodatkową płatność musi być wyraźna. Możliwe jest wprowadzenie formularza elektronicznego (tickbox) i w ten sposób wyrażenie przez konsumenta zgody na dodatkowe płatności, jednak żadne z pól takiego formularza nie może być domyślnie zaznaczone.

Potwierdzenie złożenia zamówienia


Do złożenia zamówienia w sklepie internetowym dochodzi zazwyczaj poprzez kliknięcie przez kupującego na odpowiedni przycisk umieszczany na ostatnim etapie składania zamówienia. Ustawa o prawach konsumenta wymaga wyraźnego oznaczenia tego przycisku, w sposób wskazujący na konieczność zapłaty przez konsumenta ustalonej ceny, np. poprzez oznaczenie przycisku słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

Potwierdzenie zawarcia umowy


Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi (art. 21 ust 1 pkt 1 Ustawy). Potwierdzenie powinno zawierać wszystkie informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. Obowiązek ten może zostać zrealizowany np. poprzez dołączenie do przesyłki informacji w wersji papierowej lub przesyłanie ich na adres e-mail kupującego.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Kasia_Mala / 2015-02-09 11:02:51

    Nowe przepisy, jak dla mnie, nie są wcale tak proste, dobre i zrozumiałe. Jako właścicielka jednego z e-sklepów, mam pewne obawy co do przyszłości. Nowe prawo chyba za bardzo stoi za konsumentem, a dyskryminuje małe sklepy. Mam wiele wątpliwości co do najnowszej ustawy... Trafiłam jeszcze na taki artykuł na blogu http://prokonsumencki.pl/blog/ustawa-o-prawach-konsumenta-w-pytaniach-i-odpowiedziach/ który nieco rozjaśnił mi spojrzenie, ale nadal się boję. Czy nie uważacie, że te nowe przepisy trochę za mocno uderzają w przedsiębiorców, a gloryfikują konsumentoow? odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Konto usunięte / 2015-03-25 15:28:48

    Już dawno według mnie były potrzebne nowe przepisy, Mniemy nadzieje że znacznie poprawią one zawieranie umów na odległość poprzez na przykład zakupywanie różnych rzeczy za pomocą sklepów internetowych. Najważniejsze jednak aby to były jasne przepisy i dobrze zrozumiałe dla wszystkich ludzi. http://agencjainfernal.pl odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: