  • 1. Data: 2002-10-23 16:38:04
    Temat: jak zrezygnować z ubezpieczenia? (Skandia)
    Od: "Ag@a" <agata(wytnij_to)@wp.pl>

    Witam serdecznie.
    Mma problem nie cierpiący zwłoki.

    11 miesięcy temu, po namowie koleżanki zaczęłam się ubezpieczać na życie
    (Skandia)
    Niestety moja sytuacja finansowa pogorszyła się znacznie, dlatego nie mogę
    wpłacać comiesięcznie ponad 200 zł. Chciałabym zrezygnować z tego.
    Liczę się ze 100% stratą, nad tym już się zastanowiłam. (nie powiem, ze
    łatwo się z tym pogodzić)

    Problem mam taki: Czy mogę poprostu przestać wpłacać składki?

    W OWU jest napisane, że:

    "Ubezpieczajacy może rozwiązać Umowę na piśmie, pod rygorem nieskuteczności,
    doręczonym nie później niż na 30 dni przed terminem płatności kolejnej
    Składki Regularnej. W takim wypadku Umowa rozwiązuje się z dniem
    wymagalności składki."

    Otrzymałam maila od Skandii:
    "...Aby zrezygnować powinna Pani skierować do nas pismo inofrmujące o
    rezygnacji, podać numer konta na jaki powinniśmy przekazać środki oraz
    odesłać oryginał polisy i dołączyć kserokopię dowodu osobistego,
    potwierdzoną notarialnie lub przez pośrednika ubepieczeniowego..."

    O żadnych potwierdzonych notarialnie kopiach dowodu osobistego, ani o
    konieczności odsyłania oryginału polisy nie ma mowy. Niestety w OWU jest
    napisane również, że "Niedotrzymanie ustalonego terminu płatności upoważnia
    Ubezpieczyciela do naliczenia oraz żądania zapłaty odsetek ustawowych za
    cały okres opóźnienia. Naliczone i uiszczone odsetki nie powiększają
    Wartości Polisy."

    Nie wiem co robić. Najwygodniej byłoby mi w tym momencie wyrzucić wszystkie
    papiery i zapomnieć o ubezpieczaniu, ale czy nie poniosę konsekwencji tego?
    Prosze o pomoc.

    Pozdrawiam
    Agata

  • 2. Data: 2002-10-24 08:26:33
    Temat: Re: jak zrezygnować z ubezpieczenia? (Skandia)
    Od: "marlid" <m...@w...pl>

> [...]
    > doręczonym nie później niż na 30 dni przed terminem płatności kolejnej
    > Składki Regularnej. W takim wypadku Umowa rozwiązuje się z dniem

    nie możesz przestac opłacać składki, bowiem zgodnie z przspisem k.c. Art.
    830. § 1. Przy ubezpieczeniu osobowym ubezpieczający może wypowiedzieć umowę
    w każdym czasie z zachowaniem terminu określonego w ogólnych warunkach
    ubezpieczenia.

    § 2. W braku odmiennego zastrzeżenia umowę uważa się za wypowiedzianą przez
    ubezpieczającego, jeżeli składka nie została zapłacona w terminie określonym
    w ogólnych warunkach ubezpieczenia mimo uprzedniego wezwania do zapłaty w
    dodatkowym terminie określonym w ogólnych warunkach ubezpieczenia; w
    wezwaniu powinny być podane do wiadomości ubezpieczającego skutki
    niezapłacenia składki.

    w o.w.u. jest "inne zastrzeżenie", dlatego powinnaś dokonać wypowiedzeniana
    piśmie z zachowaniem terminu określonego w "o.w.u.". Najlepiej wyślij list
    polecony za potwierdzeniem odbioru. - zadne faksy, maile, listy zwykłe i
    dzwonienia do spólki nie wchodza w rachubę.

> [...]
    >
    > O żadnych potwierdzonych notarialnie kopiach dowodu osobistego, ani o
    > konieczności odsyłania oryginału polisy nie ma mowy.

    Gdzie nie ma mowy? jeżeli w o.w.u. nie ma mowy, to możesz spokojnie wysłać
    amo wypowiedzenie umowy. Jeżeli wymóg taki zawarty jest w polisie, to możesz
    im to wysłać, czyli spasować, albo wysłać samo wypowiedzenie i wyjaśnienie,
    że obowiązek nadesłania tych dokumenów jest klauzulą abuzywną określoną w
    przepisie art. 385(3) pkt. 21 in fine k.c.
    Art. 3853. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami
    umownymi są te, które w szczególności:
    21) uzależniają odpowiedzialność kontrahenta konsumenta od wykonania
    zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent konsumenta
    zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo
    uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie
    uciążliwych formalności,

    bowiem są to dla Ciebie nadmierne uciążliwości - musisz szukać pośrednika
    ubezpieczeniowego - n.b. Twoje dane osobowe spólka juz posiada, albo musisz
    płacic notariuszowi, co nakłada dodatkowy koszt.

    pzdr

    marek

  • 3. Data: 2002-10-24 19:41:39
    Od: "Ag@a" <agata(wytnij_to)@wp.pl>

    Witam!
    Dziękuję Panu bardzo za dokładną analizę mojego problemu.
    Mam jeszcze takie pytanie...

    W w.o. jest taki paragraf "rozwiązanie umowy ubezpieczyciela"
    a w nim: "... Ubezpieczający może rozwiązać Umowę na piśmie, pod rygorem
    nieskuteczności, doręczonym nie później niż na 30 dni przed terminem
    płatności kolejnej Składki Regularnej..."

    Co to znaczy ... "pod rygorem nieskutecznosci"?
    Skoro wiem, że nie odzyskam ani grosza, to czy mogę sobie poprostu ich
    "olac" i nie wysyłać pisma, przestać płacić od dziś? i zapomnieć o ile mi
    sumienie pozwoli?

    Pozdrawiam
    Agata

    p.s. Ja przepraszam, ale ta cała Skandia to.....