  • 1. Data: 2007-01-09 07:47:09
    Temat: Upadłość spółki, nowa spółka a egzekucja długu
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Witam,
    mam prawomocny wyrok w sprawie o zapłatę. Komornik do którego
    zamierzam złożyć wniosek egzekucyjny poinformował mnie, że mój dłużnik,
    spółka z o.o. ogłosiła upadłość. Jej właściciele założyli nową spółkę
    o nazwie Stara_spółka Invest sp. z o.o. Komornik powiedział, że stara
    spółka była mocno zadłużona i założenie nowej było typowym manewrem
    mającym na celu ucieczkę przed długami.
    Po starej spółce zostały ruchomości, które komornik wystawi na
    licytację. Jednak środki, które z niej uzyska nie wystarczą na pokrycie
    całości zadłużenia. Prawdopodobnie odzyskam jedynie niewielką część
    kwoty jaka mi się należy.

    1) W jaki sposób wyegzekwować należność od dłużnika?
    Słyszałem o czymś takim jak instytucja skargi pauliańska, która "chroni
    interesy wierzyciela przed nielojalnym postępowaniem dłużnika, który
    doprowadza swój majątek do stanu zagrażjącego realną możliwością
    zaspokojenia wierzyciela".
    Czy w moim przypadku ta skarga ma zastosowanie i jaka jest szansa
    na wyegzekwowanie należności?
    Jestem gotów skierować sprawę do sądu przeciwko nowo powstałej spółce,
    jednak nachodzą mnie takie obawy, że właściciele spółki mogą ponownie
    doprowadzić do jej upadłości, wyprowadzić z niej kapitał i zawiązać
    kolejną spółkę, później kolejną...
    Czy ma/miał ktoś z Was podobne doświadczenia z takimi dłużnikami?

    2) Jeśli zdecyduję się pozwać nowo powstałą spółkę o zapłatę, czy
    egzekucja komornicza może toczyć się równolegle, czy też wniosek do sądu
    będę mógł złożyć dopiero po zakończeniu sprawy egzekucyjnej?

    Z góry dziękuję za wszelkie porady i podpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Rex

  • 2. Data: 2007-01-09 10:25:01
    Temat: Re: Upadłość spółki, nowa spółka a egzekucja długu
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Rex* na tej grupie:

    > 1) W jaki sposób wyegzekwować należność od dłużnika?

    Należy pozwać członków zarządu starej spółki, którzy odpowiadają
    majątkiem osobistym za jej zobowiązania (patrz art. 299 ksh).
    Ważne: nie "komornik powiedział" lecz "egzekucja była bezskuteczna".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2007-01-09 10:50:55
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Olgierd napisał(a):
    > Powiedział(a) *Rex* na tej grupie:

    > Należy pozwać członków zarządu starej spółki, którzy odpowiadają
    > majątkiem osobistym za jej zobowiązania (patrz art. 299 ksh).

    Czy właściciele spółki z o.o. odpowiadają swoim majątkiej za jej
    zobowiązania?

    > Ważne: nie "komornik powiedział" lecz "egzekucja była bezskuteczna".

    Wniosku egzekucyjnego jeszcze nie złożyłem. Dzwoniłem do komornika, żeby
    wybadać sytuację i w rozmowie telefonicznej mi _powiedział_ to o czym
    napisałem wcześniej.

    Pozdrawiam
    Rex

  • 4. Data: 2007-01-09 10:55:12
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Rex" <w...@z...spamem> napisał w wiadomości
    > 2) Jeśli zdecyduję się pozwać nowo powstałą spółkę o zapłatę,

    to stracisz pieniądze...

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-01-09 11:03:15
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    gasper napisał(a):
    > Użytkownik "Rex" <w...@z...spamem> napisał w wiadomości

    > to stracisz pieniądze...

    Dlaczego?

    Rex

  • 6. Data: 2007-01-09 11:04:35
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Dlaczego?

    bo nowa spółka to jakby nowa osoba - ona Ci nic nie jest winna - więc szkoda
    pieniędzy na pozew

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-01-09 11:11:16
    Od: wombi <w...@n...pl>

    Rex napisał(a):

    > Dlaczego?

    Dlatego,że będziesz musiał opłacić pozew, który będzie odrzucony.
    Nowa spółka, jako nowa osoba prawna (czyli zupełnie nowy podmiot) nie
    odpowiada za zobowiązania starej.Co najwyżej członkowie zarządu starej
    ponoszą odpowiedzialność ale to też pod pewnymi warunkami.

  • 8. Data: 2007-01-09 11:11:32
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Rex* na tej grupie:

    > Czy właściciele spółki z o.o. odpowiadają swoim majątkiej za jej
    > zobowiązania?

    Tak, pod warunkiem wszakże, że nie złożyli w odpowiednim czasie
    wniosku o upadłość spółki.

    > Wniosku egzekucyjnego jeszcze nie złożyłem. Dzwoniłem do komornika, żeby
    > wybadać sytuację i w rozmowie telefonicznej mi _powiedział_ to o czym
    > napisałem wcześniej.

    No to jest zdecydowanie za wcześnie na powództwo z art. 299 ksh.
    *Musisz* mieć postanowienie o bezskuteczności egzekucji, zatem *musisz*
    wniosek o egzekucję złożyć.

  • 9. Data: 2007-01-09 11:13:16
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    gasper napisał(a):
    > Użytkownik "Rex" <w...@z...spamem> napisał w wiadomości

    > bo nowa spółka to jakby nowa osoba - ona Ci nic nie jest winna - więc
    > szkoda pieniędzy na pozew

    Właścicielami nowej i starej spółki są te same osoby.
    W pierwszym poście w tym wątku pisałem o instytucji skargi pauliańskiej,
    która "chroni interesy wierzyciela przed nielojalnym postępowaniem
    dłużnika, który doprowadza swój majątek do stanu zagrażjącego realną
    możliwością zaspokojenia wierzyciela".
    Generalnie chodzi o to, że jeśli jakaś osoba/instytucja wyprowadzi
    kapitał (lub doprowadzi do upadłości) do innej osoby/instytucji to można
    takie postępowanie zaskarżyć do sądu (skarka pauliańska) i jest szansa
    na odzyskanie długu.

    Rex

  • 10. Data: 2007-01-09 11:13:29
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *gasper* na tej grupie:

    > bo nowa spółka to jakby nowa osoba - ona Ci nic nie jest winna - więc szkoda
    > pieniędzy na pozew

    Niekoniecznie, nie wiemy w jaki sposób doszło do powstania nowej
    spółki, mogło to być przekształcenie bądź przejęcie, a tu już
    wchodzi w rachubę także przejęcie długów (art. 55(2) kc).