eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRe: No co za pszypadeq [708_000 PLN za "przepraszanie" Radka Sikorskiego przez Kaczyńskiego] › Re: No co za pszypadeq [708_000 PLN za "przepraszanie" Radka Sikorskiego przez Kaczyńskiego]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: No co za pszypadeq [708_000 PLN za "przepraszanie" Radka Sikorskiego
    przez Kaczyńskiego]
    Date: Mon, 30 Jan 2023 00:08:46 GMT

    On 2023-01-29, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Kluczem tu jest sposób publikacji. Jeśli napisali, że Kowalski to
    > powiedział, a Kowalski to powiedział, to nie mam do nikogo o to
    > pretensji. Schody się zaczynają, jak dziennikarz pisze, że to ustalił.
    >
    > A to jest niestety bardzo częste u dziennikarzy. Zamiast napisać, skąd
    > ta informacja i pozostawić ocenę czytelnikowi, to podnoszą prestiż
    > swojego zawodu pisząc o "tajnych współpracownikach". A ja z
    > doświadczenia wiem, ze jak ktoś nie chce się pod czymś podpisać, to z
    > reguły ma swoje powody do tego. Oczywiście może obawiać się zemsty, ale
> [...]

    Ta obawa jest akurat dość zrozumiała, bo jeśli to informator u źródła to
    może np. wylecieć z roboty, jako najmniejsza z szykan.

    Problem w tym, że nie ma za bardzo co zaproponować w zamian. Przy
    stopniu upolitycznienia prokuratury i częściowo też sądów nie specjalnie
    wyobrażam sobie jak miałaby się odbywać jakaś rzeczywista weryfikacja
    źródła dziennikarskiego.

    Może wystarczyłoby tak toporne rozwiązanie jak konieczność informowania
    przez wydawce przy takim artykule, że informacje te są oparte na źródle,
    które pozostaje anonimowe i w ramach tajemnicy dziennikarskiej nie
    zostanie ono ujawnione? Taka wyraźna deklaracja tuz przy "pomawiającej"
    treści dawałaby wyraźny znak, że to wcale nie musi być prawda. A jak
    ktoś by takiej deklaracji nie dołączył to nie obowiązywałaby tajemnica
    dziennikarska.

    --
    Marcin