  • 1. Data: 2008-02-06 08:02:21
    Temat: Notariusz -rozdzielność majątkowa, proszę o porady
    Od: " Ania" <p...@W...gazeta.pl>

    Witam

    Wybieram się dzisiaj z mężem do notarusza aby podpisać rozdzielność
    majątkową :(
    Prosze o poradę.
    Wspólny dorobek mamy niewieli (poza pięcioletnim dzieckiem ;))
    Mamy mieszkanie na które wzięliśmy kredyt, otriusz juz uświadomił mnie, że
    ono nie zostanie podzielone ze wzgklędu na to że kredyt jest na nas oboje.
    Oczywiście mieszkanie chcemy jak najpredzej sprzedać.
    W czym rzecz?
    W związku z tym, że nie wiem do końca czego sie po moim mężu spodziewać mogę
    mam pytanie czy spisywać wszystko czego sie razem dorobiliśmy włacznie z
    żelazkiem czy krzesłem?
    Jak dużą moc ma podpisane notarialnie oświadczenie o wypłacaniu alimentów na
    dziecko?
    I na co w ogóle mam zwrócić uwagę u notariusza abym natym źle nie wyszła?

    Dziękuje za wszelkie porady

  • 2. Data: 2008-02-07 05:13:34
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik " Ania" <p...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ono nie zostanie podzielone ze wzgklędu na to że kredyt jest na nas oboje.
    > Oczywiście mieszkanie chcemy jak najpredzej sprzedać.

    Tak na marginesie, rozdzielność majątkowa i podział majątku, to dwie
    odrębne sprawy.
    Rozdzielność majątkowa, wcale z automatu nie wiąże się z podziałem majątku.

    > W związku z tym, że nie wiem do końca czego sie po moim mężu spodziewać
    > mogę
    > mam pytanie czy spisywać wszystko czego sie razem dorobiliśmy włacznie z
    > żelazkiem czy krzesłem?

    W takim wypadku, radzę nie korzystać z usług notariusza i przeprowadzić
    to sądownie.
    Sprawa wygląda w ten sposób, że na rozdzielność majątkową można się
    powoływać o ile druga strona umowy została o niej powiadomiona. Czyli jeśli
    mąż narobi jakieś zobowiązania, a drugiej strony umowy nie powiadomi, że w
    waszym związku występuje ustrój rozdzielności majątkowej, to i tak możesz
    mieć kłopoty. Rozdzielność majątkowa wprowadzona postanowieniem sądu jest
    "mocniejsza", gdyż obowiązuje nawet wtedy, gdy mąż ten fakt ukryje,
    zaciągając zobowiązanie.

    > Jak dużą moc ma podpisane notarialnie oświadczenie o wypłacaniu alimentów
    > na
    > dziecko?

    Taką, że o ile mąż nie będzie chciał ich płacić, to i tak czeka Cię
    spacer do sądu po nadanie klauzuli wykonalności, a następnie spacer do
    komornika.

    > I na co w ogóle mam zwrócić uwagę u notariusza abym natym źle nie wyszła?

    W przypadku, gdy obie strony nie żyją w zgodzie w ogóle odradzam
    notariusza. Postanowienie sądu jest "mocniejsze" i zapewne tańsze.

  • 3. Data: 2008-02-07 11:29:44
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Czy to samo dotyczy przedmałżeńskiej umowy majatkowej, można takze przed sądem?
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-02-09 14:26:05
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Czy to samo dotyczy przedmałżeńskiej umowy majatkowej, można takze przed
    > sądem?

    Nie można. To tak jakbyś kogoś podał o rozwód, zanim wziąłeś z nim ślub.

  • 5. Data: 2008-02-10 11:37:10
    Od: causa1980 <p...@g...com>

> [...]
    > mieć kłopoty. Rozdzielność majątkowa wprowadzona postanowieniem sądu jest
    > "mocniejsza", gdyż obowiązuje nawet wtedy, gdy mąż ten fakt ukryje,

    A z jakiego przepisu wynikają powyższe twierdzenia!?!?!? Zdaje się, że
    oparte tylko na potocznej wiedzy....

    Proszę spojrzeć na stosowne przepisy:

    art. 787 KPC: Tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko osobie
    pozostającej w związku małżeńskim sąd nada klauzulę wykonalności także
    przeciwko jej małżonkowi z ograniczeniem jego odpowiedzialności do
    majątku objętego wspólnością majątkową, jeżeli wierzyciel wykaże
    dokumentem urzędowym lub prywatnym, że stwierdzona tytułem
    egzekucyjnym wierzytelność powstała z czynności prawnej dokonanej za
    zgodą małżonka dłużnika.

    Art. 787(1). KPC: Tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko osobie
    pozostającej w związku małżeńskim sąd nada klauzulę wykonalności
    przeciwko małżonkowi dłużnika z ograniczeniem jego odpowiedzialności
    do przedsiębiorstwa wchodzącego w skład majątku wspólnego małżonków,
    jeżeli wierzyciel wykaże dokumentem urzędowym lub prywatnym, że
    stwierdzona tytułem egzekucyjnym wierzytelność powstała w związku z
    prowadzeniem przedsiębiorstwa.

    Art. 787(2). KPC: Zawarcie umowy majątkowej małżeńskiej nie stanowi
    przeszkody do nadania klauzuli wykonalności według przepisów art. 787
    i art. 7871 oraz prowadzenia na podstawie tak powstałego tytułu
    wykonawczego egzekucji do tych składników, które należałyby do majątku
    wspólnego, gdyby umowy majątkowej nie zawarto. Przepis niniejszy nie
    wyłącza obrony małżonków w drodze powództw przeciwegzekucyjnych,
    jeżeli umowa majątkowa małżeńska była skuteczna wobec wierzyciela.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-02-10 15:16:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    causa1980 wrote:

    > A z jakiego przepisu wynikają powyższe twierdzenia!?!?!? Zdaje się, że
    > oparte tylko na potocznej wiedzy....

    a zdaje się, że nawet jest zawarte w samym akcie, że notariusz
    poinformował o skutkatch niepoinformowania drugiej strony umowy o
    rozdzielności majątkowej.