eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o nadzorze publicznym nad stosowaniem cen transakcyjnych

Poselski projekt ustawy o nadzorze publicznym nad stosowaniem cen transakcyjnych

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów antytransferowych regulujących zasady swobodnego przepływu kapitału; uporządkowania i skodyfikowania m.in. przepisów dotyczących cen transakcyjnych, zasad nadzoru publicznego nad transferami kapitałowymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 885
  • Data wpłynięcia: 2012-09-07
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

885

samorządowym (ze względu na udział jednostek samorządu terytorialnego w dochodach
z tytułu podatku dochodowego).
Projekt ustawy nakłada dodatkowe obowiązki na polskie organy podatkowe, związane
w szczególności z obsługą zbiorczej informacji o cenach transakcyjnych. Realizacja tych
zadań nie powinna jednak implikować konieczności wyasygnowania dla aparatu
skarbowego dodatkowych, specjalnych środków publicznych. Obciążenie nowymi
zadaniami nie będzie znaczne. Ponadto zadania te mieszczą się w dotychczasowych
formach działania administracji podatkowej. Wobec tego należy oczekiwać, że nowe
obowiązki będą realizowane przy wykorzystaniu dostępnych już obecnie zasobów
kadrowych i
materialnych aparatu skarbowego oraz w ramach obecnych planów
budżetowych, nie zwiększając poziomu wydatków sektora finansów publicznych.

D. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Ustawa zawiera rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności
polskich podatników wglądem działającej na rynku polskim konkurencji z innych krajów
UE i państw trzecich. Każdy z podatników działać będzie na tych samych zasadach.

E. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Wejście w życie ustawy nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy. Poprawa
warunków funkcjonowania przedsiębiorstw (jasne określenie zasad w przypadku cen
transferowych), może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia.

F. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt ustawy nie będzie miał bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

G. Wskazanie źródeł finansowania.
Projekt ustawy nie pociągnie za sobą bezpośrednich obciążeń budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

25

H. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy według wstępnej oceny projektodawcy jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.

26


Warszawa, 24 września 2012 r.
BAS-WAPEiM-2312/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o nadzorze publicznym nad stosowaniem cen
transakcyjnych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Armand Kamil
Ryfiński)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz.
32) sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy
Przedłożony projekt ustawy ma na celu określenie zasad nadzoru
publicznego nad stosowaniem cen transakcyjnych oraz praw i obowiązków
podmiotów stosujących te ceny.
W art. 3-10 projektu ustawy zostało określone, w stosunku do jakich
podmiotów oraz w jakich sytuacjach znajdują zastosowanie przepisy dotyczące
cen transakcyjnych. Warto odnotować, że proponowane regulacje są w dużym
stopniu tożsame z obecnie obowiązującymi przepisami art. 25 ustawy z dnia 26
lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr
51, poz. 307, ze zmianami) oraz art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o
podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze
zmianami).
Art. 11-18 projektu ustawy zawierają propozycje przepisów dotyczących
obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej w przypadku dokonywania

1 Projektodawcy nie definiują wprawdzie pojęcia „cena transakcyjna”, ale w kontekście
systemowym adekwatna wydaje się definicja tego pojęcia zawarta w art. 3 pkt 10 ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749), zgodnie z
którym przez cenę transakcyjną rozumie się cenę przedmiotu transakcji zawieranej pomiędzy
podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku
dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od
towarów i usług.
transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz informacji, jakie powinna
zawierać taka dokumentacja. Podatnicy będą m.in. zobowiązani do
przekazywania zbiorczej informacji o cenach transakcyjnych do dyrektora
urzędu kontroli skarbowej właściwego do nadzoru nad stosowaniem cen
transakcyjnych.
W art. 19-22 projektu ustawy zostały zaproponowane przepisy regulujące
zasady określania dochodu podmiotu powiązanego oraz stawki podatku dla
podatników podatku dochodowego, obowiązujące podmioty objęte przepisami
projektowanej ustawy.
Projektodawcy w art. 25-27 przedstawili propozycje zmian w ustawie z
dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214,
ze zmianami), ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od
osób prawnych.
Zgodnie z art. 29 projektu, ustawa miałaby wejść w życie po upływie 60
dni od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Opodatkowanie bezpośrednie należy do kompetencji państw
członkowskich, należy jednak zauważyć, że zgodnie z utrwalonym
orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, powinny one
wykonywać ją z poszanowaniem prawa unijnego (wyroki z dnia 29 kwietnia
1999 r. w sprawie C-311/97 Royal Bank of Scotland, z dnia 7 września 2004 r. w
sprawie C-319/02 Manninen oraz z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie C-446/03
Marks & Spencer).
Z uwagi na regulowaną materię ocena zgodności projektu ustawy z
prawem Unii Europejskiej wymaga sięgnięcia do art. 63 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE), zgodnie z którym zakazane są
wszelkie ograniczenia w przepływie kapitału oraz płatnościach między
państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a państwami
trzecimi. Wyjątki od tego zakazu przewidziano w art. 65 TfUE określającym
dopuszczalne ograniczenia przepływu kapitału i płatności. W myśl tego artykułu
państwa członkowskie mają prawo m.in. do podejmowania wszelkich środków
niezbędnych do zapobiegania naruszeniom ich ustaw i aktów wykonawczych,
zwłaszcza w sferze podatkowej, lub ustanowienia procedur deklarowania
przepływu kapitału do celów informacji administracyjnej bądź statystycznej (art.
65 ust. 1 lit. b TfUE). rodki i procedury ustanawiane przez państwa
członkowskie nie powinny jednak stanowić arbitralnej dyskryminacji ani
ukrytego ograniczenia w swobodnym przepływie kapitału i płatności w
rozumieniu artykułu 63 TfUE (art. 65 ust. 3 TfUE).
Dodatkowo należy odnotować, iż niektóre kwestie objęte projektem
ustawy są przedmiotem regulacji podpisanej w 1990 r. Konwencji w sprawie
eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków

2
przedsiębiorstw powiązanych (Dz. U. UE C 160 z 30.6.2005 r., str. 11), zwanej
dalej „Konwencją arbitrażową”. Aktem dotyczącym wprowadzenia w życie
Konwencji arbitrażowej oraz niektórych zagadnień dotyczących procedury
wzajemnego porozumienia w ramach tej konwencji jest przyjęty przez Radę
Unii Europejskiej w dniu 27 czerwca 2006 r. Kodeks postępowania
wspierającego skuteczne wykonanie Konwencji w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw
powiązanych (Dz. Urz. UE C 176 z 28.7.2006 r., str. 8).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 11 projektu ustawy, podatnicy podatku dochodowego
dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 3 i 5
ustawy, lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z
takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz
podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub
w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do
sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji. Dokumentacja
ta obejmuje m.in. określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące
w transakcji, określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z
transakcją oraz formę i termin zapłaty, a także metodę i sposób kalkulacji
zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji. Obowiązek ten dotyczy
transakcji między podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 12 projektu
ustawy. W art. 13 projektu ustawy określono, w jaki sposób ma być sporządzana
dokumentacja dotycząca tych transakcji. Natomiast art. 14 projektu ustawy
nakłada na podatników obowiązek przekazywania zbiorczej informacji o tej
dokumentacji dyrektorowi urzędu kontroli skarbowej właściwemu do nadzoru
nad stosowaniem cen transakcyjnych (drogą elektroniczną do 25. dnia miesiąca
następującego po zakończeniu roku podatkowego), jak również na żądanie
właściwych organów podatkowych (w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania
tej dokumentacji przez te organy).
Z uwagi na to, że wskazane przepisy obejmują sytuacje transgraniczne w
ramach Unii Europejskiej (np. transakcje między podmiotem krajowym oraz
podmiotem zagranicznym mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę w
państwie członkowskim UE lub kraju trzecim), należy je oceniać pod kątem
zgodności z postanowieniami art. 63 i 65 TfUE regulujących swobodę
przepływu kapitału.

2 Polska przystąpiła do tej umowy na mocy Konwencji sporządzonej w Brukseli dnia 8
grudnia 2004 r., w sprawie przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki
Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki
Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji w
sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków
przedsiębiorstw powiązanych, sporządzonej w Brukseli dnia 23 lipca 1990 r. (Dz. U. z 2007 r.
Nr 152, poz. 1080).

3
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: